Blog Corstin: De wereld beweegt
Blog van CorstinGepubliceerd: 2 days ago
Kilian Drewel studeert CDM (communicatie, specialisatie digitale media) op de Hogeschool Rotterdam. En blogt. Vandaag over een zes die hij ooit haalde maar die eigenlijk een onvoldoende had moeten zijn.
'De zesjescultuur is een veelbesproken onderwerp. We kennen allemaal wel een student die tevreden is met een zes als cijfer. 'Een zes is toch een voldoende?' is vaak de mentaliteit. Een kwalijke zaak voor die studenten, maar ook voor docenten.
Een zes zegt eigenlijk helemaal niets. Een zes zegt eigenlijk dat je een klein beetje bekwaam bent, maar net niet op het juiste niveau. Een zes zegt dat je eigenlijk veel meer had moeten leren, maar dat je met de hakken over de sloot door mocht. Een zes is de onduidelijke grens tussen fout en goed.
Zelfreflectie
Een vier daarentegen is prachtig. Wie een vier haalt snapt dat er iets niet goed zit. Een vier zou de student aan moeten spreken tot zelfreflectie. De vragen 'Wat heb ik verkeerd gedaan?' en 'Hoe kan ik leren van mijn fouten?' zijn essentiële vragen voor iedere student, maar zesjesstudenten krijgen deze vragen vaak niet mee.
Zesjesstudenten zijn risicofactoren voor de toekomst. Het zijn studenten die net niet falen en daarom blind gaan voor de rijkdom van de overwinning. Ze snappen vaak niet dat er in het bedrijfsleven van ze verwacht dat ze moeten presteren. Overigens ligt dat gebrek aan inzicht niet altijd aan de student. Als de student alleen maar zesjes haalt en nooit echt kritiek krijgt heeft dat ook te maken met de docent.
Genadezesjes
Vorig jaar had ik bijvoorbeeld een leraar die van tevoren al aangaf dat iedereen een voldoende zou krijgen. Inhoudelijk maakte het hem geen drol uit, zolang je maar iets inleverde. Wat ik inleverde was bijzonder slecht en toch heb ik een voldoende gekregen. Waarom? Omdat de leraar geen kritische houding had. Hij had me makkelijk een onvoldoende kunnen geven, maar deed dat niet vanwege zijn eerder gemaakte belofte. Eindstand: Ik heb er niets van geleerd.
Uitzonderlijk
Mijn voorbeeld is best uitzonderlijk, maar ik kan me voorstellen dat er bij meerdere instituten zesjes worden gegeven wegens het gebrek aan kritische docenten. Misschien heeft dat te maken met te grote klassen, werkdruk of andere zaken. Ik weet de exacte reden niet.
Maar wat ik wel weet is dat veel studenten hier de dupe van zijn. In eerste instantie de zesjesstudenten, maar vooral ook de studenten die graag kritiek willen ontvangen om zichzelf verder te ontplooien. En dat betekent dat je soms ook moet falen…
Kilian Drewel
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Back to Top