Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
3 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Ov-kaart: liever kwijt dan stuk

Gepubliceerd: 22 June 2012 • Leestijd: 1 minuten en 30 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Ov-kaart stuk? Je kunt hem maar beter als gestolen of vermist opgeven, adviseren de Landelijke Studenten Vakbond en reizigersvereniging Rover. Dan krijg je namelijk veel sneller een nieuwe.

De LSVb en Rover zijn helemaal klaar met de ov-chipkaart: de laatste maanden stromen de klachten van studenten weer binnen bij het ov-loket. Dat is een door de overheid gefinancierde organisatie die reizigers helpt met hun klachten over het openbaar vervoer. In een brandbrief aan minister Van Bijsterveldt vragen de LSVb en Rover om snel actie te ondernemen.

'Lompe oplossing'
Zo raken door studenten opgestuurde defecte kaarten vaak kwijt op de burelen van het ov-chipbedrijf, waardoor er niet binnen negen dagen een nieuwe ov-chipkaart wordt geleverd. Bovendien moeten studenten dan bewijzen dat ze hun kaart echt hebben verstuurd en krijgen ze tot die tijd geen reiskosten vergoed.

Geef je je defecte kaart op als gestolen, dan hoeft er alleen een nieuwe chipkaart te worden opgestuurd, en dat gaat een stuk sneller, hebben de LSVb en Rover gemerkt. Dat is misschien een 'lompe' oplossing, maar de 'falende procedures' vragen erom, vinden ze.

'Oneerlijk'
Een ander probleem is dat er geen goede regels zijn voor de vergoeding van treinkaartjes die studenten kopen als hun ov-kaart stuk of kwijt is. Ze krijgen ze soms wel en soms niet vergoed. Reguliere abonnementhouders met een defecte chipkaart kunnen bijvoorbeeld verder reizen met een kopie van de kaart of met een tijdelijke chipkaart. Studenten zijn van die regelingen uitgezonderd. 'Oneerlijk', vindt de LSVb.

Rover en de LSVb vragen minister Van Bijsterveldt om de problemen nu eindelijk op te lossen. Ze willen één hulploket, zodat studenten niet van het kastje naar de muur worden gestuurd.

'Voordeel van de twijfel'
Opvallend genoeg meldde staatssecretaris Zijlstra in november nog in een brief aan de Tweede Kamer dat het goed ging met het vervangen van kapotte ov-chipkaarten van studenten. In 99,96 procent van de gevallen kregen studenten binnen negen dagen een nieuwe, aldus de bewindsman. Slechts één keer zou het niet gelukt zijn om binnen twee weken een nieuwe kaart te sturen. Ook schreef Zijlstra dat studenten het voordeel van de twijfel zouden krijgen als onduidelijk was hoe hun kaart was stukgegaan.

De Nationale ombudsman was kritischer in zijn jaarbrief over 2011 aan de Dienst Uitvoering Onderwijs. Daarin stelde hij dat de afhandeling van problemen rond de ov-chipkaart 'ernstig tekortschiet'. Er ontstonden soms situaties 'die voor de burger onverteerbaar zijn'.

HOP, Marijke de Vries

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top