Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
19 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Zuinige studenten met ambitie

Gepubliceerd: 17 May 2013 • Leestijd: 2 minuten en 38 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Team Phidippides van de Hogeschool Rotterdam wil hoge ogen gooien bij de Shell Eco-marathon. ‘We zijn het aan onze stand verplicht’, aldus tweedejaars student autotechniek Sietze van Oorschot.

Shell-ecomarathon open autoVoor het evenement moeten studenten een voertuig ontwerpen met een zo laag mogelijk verbruik per kilometer. Rotterdam is voor het tweede jaar op rij de gastlocatie. In een bomvol Ahoy zijn ruim 3.000 studenten uit 24 landen aan het sleutelen om hun zelfgemaakte voertuigen rijklaar te maken. ‘Het is voor ons een thuiswedstrijd’, vertelt Sietze. ‘De ogen zijn op ons gericht, nu moeten we het laten zien.’

Een lichte coureur? Een vrouw! 
De voertuigen in de Shell Eco-marathon zijn opgedeeld in twee types: de prototype-klasse en de urban-klasse. Phidippides doet als een van de weinige teams mee met twee voertuigen. In de prototype-klasse wordt gereden met auto’s op drie wielen waar de bestuurder in ligt. Voor deze klasse heeft Phidippides de Triga. ‘In september heeft een vierdejaarsstudent de Triga helemaal opnieuw ontworpen’, vertelt Sietze terwijl hij trots naar de wagen kijkt. ‘Daarna hebben we hem vanaf nul helemaal zelf gebouwd.’ In het ultralichte voertuig moet uiteindelijk een van de twee vrouwelijke teamleden gaan racen. ‘Bij zo’n lichte auto hoort ook een lichte coureur. Dan kom je al gauw uit bij een vrouw’, lacht Sietze.
De Quadriga komt uit in de urban-klasse. Deze voertuigen lijken veel meer op echte auto’s want volgens de regels moeten ze vier wielen hebben, een ruime zitplaats, ruitenwissers en verlichting. ‘Helaas hebben we de Quadriga niet helemaal nieuw gebouwd. Door tijdgebrek hebben we wel aanpassingen aan het model van vorig jaar gemaakt.’

2.000 km op één liter
Het team van bijna twintig autotechniekstudenten uit voornamelijk het tweede en derde jaar zet dit jaar hoog in met de Triga. ‘Het beste resultaat van Phiddipides was 1.632 kilometer rijden op één liter brandstof. We zijn erop gebrand om dat dit te overtreffen door 2.000 kilometer te halen’,  geeft Sietze aan. ‘De auto is beter dan die van vorig jaar. Nu willen we aan het publiek, maar vooral ook aan onze sponsors laten zien wat we kunnen.’ Vrijdag, zaterdag en zondag heeft Phiddipides drie keer de kans om een goed resultaat neer te zetten. De Triga en de Quadrigra moeten dan tien rondjes afleggen op het parcours rond Ahoy. ‘Vorig jaar hebben we de tien rondjes niet gehaald’, vertelt Sietze. ‘Dan heb je ook geen officiële uitslag. Dat kunnen we het publiek en onze sponsors nu echt niet aandoen.’

Shell-ecomarathon wielreparatieConcurrentie
Na een rondje langs de deelnemende teams is het niveauverschil duidelijk te zien. ‘Er doen teams mee met een wagen van piepschuim’, vertelt vierdejaars Niels Albrechts, ‘terwijl het team van Polytech uit Frankrijk een budget heeft van twee miljoen euro. Daar kunnen wij ons niet mee meten.’ De concurrentie van team Phidippides is dichter bij huis te zoeken bij de teams van de Technische Universiteit Delft en de Hogeschool van Amsterdam. ‘Wat ons onderscheidt van de concurrentie is dat wij het enige team zijn met alleen studenten autotechniek. Ook willen wij het liefst alles zelf maken. De andere teams kopen veel meer onderdelen.’ De praktijkervaring vanuit het hbo is volgens Niels ook een voordeel. ‘Vergeleken met Delft hebben wij veel meer mensen met ervaring in ons team. We weten van aanpakken en als het moet kunnen wij het voertuig snel aanpassen.’

Regen gooit roet in het etenShell-ecomarathon stand
Als de Quadriga groen licht heeft gekregen bij de keuring op donderdagmiddag klinkt er gejuich bij de stand van Phiddipides. ‘Nice!’ roept Sietze. ‘Nu is het een kwestie van uitlijnen en kunnen we gaan testen.’ Helaas gooit het slechte weer al de hele dag roet in het eten waardoor er uiteindelijke geen testrit gemaakt kan worden. ‘Deze auto’s zijn echt niet gemaakt op regen’, geeft Sietze aan. ‘De ruit beslaat bijvoorbeeld en sommige onderdelen zijn niet waterbestendig.’ Team Phiddipides geeft de moed niet op en is nog het hele weekend in Ahoy te vinden.

Volg Phiddipides op Facebook

Jonathan van Noord

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top