Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
24 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Stapje voor stapje worden bruggen gebouwd

Gepubliceerd: 28 August 2013 • Leestijd: 2 minuten en 12 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Ouderejaars genieten nog van hun vakantie. Maar voor de eerstejaars is de introductieweek al begonnen. Profielen ging de uitdaging aan en survivalde een middag mee met klas 101 van de opleiding bedrijfskunde/mer.

BrugSamen‘Weten jullie al wat we vandaag gaan doen?’, vraagt begeleider Simon aan de klas. Terwijl de groep nog wat vertwijfeld om zich heen kijkt, beantwoordt Simon zijn eigen vraag al: ‘Jullie gaan een brug bouwen.’ In het kader van teambuilding moet de klas binnen een half uur een brug bouwen door enkel gebruik te maken van touw, houten palen en tonnen. De sloot waar de brug over moet is natuurlijk net iets breder dan dat de palen lang zijn waardoor de denkers en de klussers uit de klas moeten gaan samenwerken. Waar de meiden de kat uit de boom kijken, nemen de jongens de palen al op hun schouders en rollen de tonnen naar de sloot.

Voor iedereen spannend
Met tien eerstejaarsklassen van bijna dertig leerlingen is bedrijfskunde/mer een van de grootste opleidingen van de hogeschool. ‘Het survivalen is een vrij informele manier om elkaar te leren kennen’, vertelt Caroline de Jonge, docent bedrijfskundige informatica en coach van klas 101. ‘Je leert op een leuke wijze hoe je met een groep moet omgaan. De ene keer gaat het groepsbelang voor, maar een andere keer is het slimmer om voor je eigenbelang te kiezen.’ Volgens De Jonge zijn de studenten niet de enigen met zenuwen tijdens de introductieweek. ‘Ook voor docenten is het spannend. Je weet immers nooit wie je in je klas gaat krijgen.’

Als Simon merkt dat de klas geen duidelijk plan heeft probeert hij te helpen. ‘Ken je Leonardo Da Vinci?’, vraagt hij aan een van de meiden. Hij doelt hiermee op een brug zonder spijkers of touw die de beroemde schilder en uitvinder ooit heeft ontworpen. ‘Uh, ja dat is toch die schilder die zijn eigen oor had afgesneden?’ De hele klas begint te lachen. ‘Nee, dat was een andere schilder’, grijnst Simon.

Breed inzetbaar
Wat de eerstejaars vooral aanspreekt is de breedte van hun nieuwe opleiding. ‘Vrienden van me doen het ook’, aldus Elvis (22). ‘Zij vertelden me dat je er alle kanten mee op kan.’ Talha (24) deed vorig jaar nog hbo-rechten maar is nu overgestapt naar bedrijfskunde/mer. ‘Rechten was erg saai en droog. Ik denk dat dit veel afwisselender is omdat je er naast recht ook managementvakken bij krijgt.’ Romana is vandaag mee als student-assistent. ‘Ik denk dat het juist de kracht van de opleiding is dat je zo breed wordt opgeleid’, aldus de tweedejaars. ‘Omdat je breed inzetbaar bent, kun je overal aan de slag. Ik zit bijvoorbeeld te denken aan een baan bij de FIOD. Voordat ik aan deze opleiding begon, had ik nooit nagedacht over belastingontduiking. Maar nu zie ik een baan als opsporingsambtenaar helemaal zitten.’

Stapje voor stapje
BrugOverNa een half uurtje ligt de zelfgemaakte brug over de sloot en zijn de eerste jongens al aan de overkant. ‘Kom op dames!’, roept Simon als hij ziet dat een paar meiden niet durven. ‘Denk aan de pasjes bij je eerste balletles.’ Stapje voor stapje gaan de meiden de brug over. ‘Ik weet niet hoe we het gedaan hebben, maar we hebben het gehaald’, zegt een van de jongens als iedereen aan de overkant is. Gebroederlijk loopt de klas even later naar de kantine voor de lunch.

Jonathan van Noord

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top