Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
4 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

V’tjes en G’tjes: het collegebestuur laat het uitzoeken

Gepubliceerd: 24 May 2013 • Leestijd: 1 minuten en 58 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Voor sommige vakken krijgen studenten geen numeriek cijfer maar bijvoorbeeld de “VLD” van voldaan of een “G” van goed. Niet alle instituten gaan hier hetzelfde mee om en soms leidt dat tot problemen.

Dat laatste ondervond student Kevin, sportmarketing & management onlangs. Hij wilde zich inschrijven voor een premaster aan de Erasmus Universiteit maar daarvoor moest hij wel een 7,0 gemiddeld staan. Dat haalde hij net niet, onder andere omdat de VLD’tjes op zijn lijst meetellen voor een 6,0 en zijn instituut geen G’tjes geeft; een VLD’tje is het maximaal haalbare.

Uitzoeken
Onterecht, vindt Kevin en vindt ook de sgmr (studentengeleding van de medezeggenschapsraad). De raad kaartte de  kwestie aan bij het college van bestuur dat het nu laat uitzoeken: de dienst HR Services is gevraagd om uit te zoeken wat waar gebruikt wordt en welke invloed dat heeft  op het studentvolgsysteem Osiris. Na het advies van HR Services (HRS) gaat het college daarover in gesprek met de instituutsdirecteuren.

GPA - alfanumerieke resultaten - uit HogeschoolgidsDe oplossing lijkt echter simpel. Op de laatste bladzijde van de Hogeschoolgids (het algemene deel voor alle opleidingen, klik links op de afbeelding voor een grotere weergave) staat een overzicht met G’tjes, VLD’tjes en andere letters die voor een bepaalde beoordeling staan. Aan elk zogenoemd ‘alfanumeriek resultaat’ wordt een cijfer gekoppeld; alle voldoendes van 6 tot en met 10 (hele cijfers) zijn mogelijk. Maar omdat de onderwijsinstituten vrij zijn in het gebruik van deze tabel zijn er tussen de instituten verschillen. Sommige instituten nemen de tabel linea recta over, andere beperken zich tot een paar mogelijkheden. Het meest beperkend zijn de instituten Commercieel Management (CoM), de Willem de Kooning Academie en Communicatie, Media en Informatietechnologie (CMI); bij alfanumerieke beoordelingen komt een student omgerekend niet hoger dan een 6.

Beperkte mate toegepast
‘Het gebruik van alfanumerieke resultaten wordt in ons instituut maar in zeer beperkte mate toegepast’, vertelt Eefje van Herwijnen, voorzitter van de examencommissie van CoM. Het gebeurt in elk geval voor studieloopbaancoaching, een vak dat lastig in cijfers is te vatten. Van Herwijnen: ‘Het overgrote deel van de resultaten zijn gewoon cijfers tussen 0  en 10 (met een cijfer achter de komma).’

Het niet gebruikmaken van G’tjes is een besluit van de instituutsdirectie. Directeur Bert Reul vindt dat als je bij een beoordeling gebruikmaakt van alfanumerieke resultaten zoals “VLD” (voldaan) het kennelijk lastig is om voor de toets een cijfer te geven. Reul: ‘Ga je daarnaast bijvoorbeeld ook RV (ruim voldoende), G (goed), ZG (zeer goed) en U (uitstekend) gebruiken, dan kunnen er mijns inziens net zo goed cijfers gegeven worden.’ Wat betreft het probleem waar onder andere student Kevin mee te maken heeft, verwijst Reul naar het eerder genoemde onderzoekje dat de dienst HR Services gaat uitvoeren.

‘Alleen maar numerieke cijfers’
Sgmr-voorzitter Rutger Veger zegt dat de raad het liefst wil dat er op de Hogeschool Rotterdam alleen nog maar cijfers worden gegeven. Dat dat voor bijvoorbeeld  studieloopbaancoaching lastig is, begrijpt Rutger overigens wel. ‘Maar wij vinden in elk geval dat  zoiets als bij Kevin is gebeurd, tot het verleden moet behoren.’

Wanneer het onderzoek van HRS is afgerond is nog niet bekend.

Jos van Nierop

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top