Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
25 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Gewonnen: een nacht in citizenM

Gepubliceerd: 31 January 2014 • Leestijd: 2 minuten en 31 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Drie maanden broedden ze in een pop-up office aan de Oude Haven op ideeën om diezelfde Oude Haven te promoten. Vandaag presenteerden twaalf studenten van de minor citybranding hun plannen.

IMG_1339Locatie Wijnhaven, Willem de Kooning Academie. Als je met je rug naar het gebouw staat en je gaat linksaf het Wijnhaventunneltje door, dan wandel je het Oude Haven-gebied binnen. Onder professionals en ondernemers ook wel een ‘urban oasis’ genoemd.

Dit is een bijzondere plek in Rotterdam met de oudste haven van de stad, het Witte Huis uit 1898 – met 45 meter hoogte ooit de eerste en hoogste ‘wolkenkrabber’ van Europa – en natuurlijk de kubuswoningen van architect Piet Blom uit de jaren tachtig van de vorige eeuw.

Lange tijd was vooral de kant van de Spaansekade een bekend uitgaansgebied waar het goed toeven, lekker eten en drinken was. Ook studenten wisten de plek te vinden. Inmiddels is de andere kant – de Geldersekade – met nieuwbouw heringericht en bij het gebied getrokken. En afgelopen december werd aan het Gelderse Plein een designhotel van de internationale keten citizenM geopend.

Naaste buur
Reden dus om de Oude Haven (opnieuw) onder de aandacht te brengen van Rotterdammers en mensen die de stad bezoeken. Een aantal partners dat betrokken is bij de marketing en communicatie van het gebied (zie naschrift) riep de hulp in van de Willem de Kooning Academie als naaste buur.

Afgelopen november begonnen twaalf vierdejaarsstudenten leisure van de minor citybranding aan de opdracht. In drie groepen onderzochten zij hoe de identiteit, het imago en de vindbaarheid van de Oude Haven verbeterd kunnen worden. Ze deden dat in een pop-up office aan de Oude Haven, beschikbaar gesteld door projectontwikkelaar Maasstede Vastgoed. Zo zaten ze met hun neus bovenop het fysieke gebied, de ondernemers, bezoekers en bewoners.

De minor eindigde vandaag met een presentatie van de drie plannen. Het lokaal op de Wijnhaven was gevuld met ondernemers van de Oude Haven, een vertegenwoordiger van de bewonersorganisatie en een driekoppige jury onder leiding van Michiel Lamens van marketingbureau Poet Farmer.

Groep 2 van Berit, Laura, Merel en Thomas kwam als winnaar uit de bus, al haastte de juryvoorzitter zich om de andere groepen te prijzen. Ook voorafgaand aan de bekendmaking zoemde groep 2 onder de aanwezige ondernemers rond als beste presentatie.

Rug van de Oude Haven
De groep onderzocht hoe het is gesteld met de vindbaarheid van het gebied en hoe die verbeterd kan worden. Groepspresentator Thomas somde een aantal creatieve verbeteringen op. ‘Knap bijvoorbeeld de muur van het viaduct onder de kubuswoningen op. Dat is in feite de “rug” van het Oude Haven-gebied. Nu is het een onaantrekkelijke plek zonder relatie met het gebied dat erachter ligt.  Maar stel dat er foto’s van sensuele ruggen te zien zijn, dan maak je bezoekers nieuwsgierig naar de “voorkant”. Je kunt het ook strak maken en het logo van de Oude Haven laten zien.’

Lonely Planet
Nieuwe wegwijzerborden waarbij de Oude Haven wordt ‘verbonden’ met de nog te openen Markthal was ook een plan dat met zachte instemming in het gezelschap landde. Evenals het voorstel om de wandelroute door Rotterdam en de Oude haven uit de reisgids Lonely Planet fysiek zichtbaar te maken in de stad.

‘Hoe zit het met de plannen van de andere groepen? Wat gebeurt daarmee?’ vroeg een actieve bewoner. ‘Ook die nemen we mee’, verzekerde juryvoorzitter Michiel Lamens. Want dit project is nog niet klaar. Het werk van de vierdejaars minorstudenten zal de komende onderwijsperiode worden voortgezet en uitgewerkt door derdejaars van de opleiding leisure. Docent Martijn Mulder hoopt op een lange vriendschap en samenwerking tussen de Oude Haven en de WdKA.

De vier winnaars hebben na het harde werk iets leuks in het verschiet: een overnachting in design hotel citizenM. Maar eerst gaan ze borrelen, bij álle ondernemers aan de Oude Haven.

Esmé van der Molen

Voor deze minor werkte de WdKA samen met Maasstede Vastgoed Ontwikkeling, citizenM, marketingbureau Poet Farmer en Mothership (jury).

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top