Blog Corstin: De wereld beweegt
Blog van CorstinGepubliceerd: 2 days ago
Moslims bidden vijf keer per dag. Net zoals we onze lichamen dagelijks voorzien van voeding, hebben onze spirituele zielen ook voeding nodig en daar is het gebed uitermate geschikt voor.
Ik vind het heerlijk om in het gebed alle wereldse zaken even achter me te laten door me te concentreren op het contact tussen mij en mijn heer. Tijdens het gebed reciteer ik verzen uit de Koran die mij doen herinneren aan belangrijke zaken die ik probeer toe te passen in mijn dagelijkse leven: goed zijn voor de medemens, voor het milieu en voor de dieren.
Bidden geeft mij een intens gevoel van ontspanning en een gevoel van waardering voor mezelf. Een vrome voorganger zei: ‘Sier jouw innerlijk voor de schepper, net zoals je jouw uiterlijk siert voor de schepping.’ Na het gebed voel ik mij een voltooid mens.
Twee van de vijf keer bid ik in de stilteruimte op school, op het Museumpark. Met de stilteruimte geeft de hogeschool studenten een zekere vorm van erkenning en waardering. Wij krijgen ruimte voor onze persoonlijke ontwikkeling. De meeste gebruikers zijn moslims, maar heel af en toe kom je er ook christenen en joden tegen die zich terugtrekken om tot god te bidden. En soms kom ik er ook studenten tegen die mediteren. Een geweldige plek binnen de hogeschool en een kans om elkaar beter te leren kennen en ons te verdiepen in elkaars ideologie en levensstijl. Jammer genoeg gebeurt dat in de praktijk maar weinig.
Bidden is niet alleen goed voor je ziel, maar bevordert ook sociale cohesie omdat het op een vast tijdstip dient te gebeuren en ik dan andere studenten van mijn religieuze gemeenschap tegenkom. Op bepaalde momenten van de dag is het wel heel druk in de stilteruimte zodat je een tijdje moet wachten voor je erin kunt, omdat er plek is voor maximaal tien personen. Wat we helaas missen is een geschikte wasruimte. Om je klaar te maken voor het gebed moeten wij handen, gezicht en voeten wassen.
Aanbidden doe je volgens mij niet alleen voor God of Allah (hun goddelijkheid wordt niet beïnvloed door mijn gebed) maar voor jezelf. Mijn spirituele zintuigen hebben het nodig zodat ze zich hopelijk ooit zo kunnen ontwikkelen dat ik helemaal rijp ben om in het hiernamaals het paradijs binnen te treden.
Anoniem
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Kon het niet beter verwoorden……
En als we Rachid en anderen hier nou écht blij mee maken, wie zijn wij dan in vredesnaam om het niet te doen?!
Ieder z’n ding! Ja toch?
Precies wat Razzy zegt. Goed verwoord Rachid!
Prachtig en zuiver Rachid
Nice Rachid! En we zijn erg blij met wat we van de hogeschool aan mogelijkheden krijgen voor het verrichten van het gebed, niet waar 🙂
Klasse Rachid!! Leuk dat ook dit soort berichten op de profielen komt!!:)
Bedankt Rachid! Prachtig verwoord! (L)
Dank Jullie wel allen
❤️
Ik ben erg blij met de stilteruimtes op HR, op de Haagse Hogeschool bestaan deze namelijk niet. En op een plaats die altijd gebruikt wordt om te bidden (ergens in de kelder onder een trap) worden de gebedskleden zelfs steeds verwijderd.
Ik vind het heel fijn voor je dat je hier van kan genieten en dat je denkt dat dit de waarheid is. Er heilig van overtuigd zijn dat je in het paradijs komt, dat lijkt me een relaxed de pijp uit gaan!
Echter ben ik hier te nuchter voor. Het is een feit dat het gros van de religieuze verhalen schaamteloze plagiaat zijn, met hier en daar een kleine aanpassing. Het is simpelweg niet mogelijk dat er een God is in de vorm zoals die in een van die boekjes beschreven staat. Ik zou heel erg het gevoel hebben dat ik mezelf voor de gek zit te houden bij een gebed.
Je bent blijkbaar zo erg geïndoctrineerd dat je de koran als werkelijkheid beschouwt. En blijkbaar werkt het voor je, ik noem dat een placebo. Begrijp me niet verkeerd, ik zou graag willen geloven. Maar het zit er echt niet voor me in, ik prik er doorheen.
Maar ik ben dus heel blij voor je dat je je uitweg hierin vind. Ga alleen niet vragen om een wasruimte, dat geld kan beter in dingen gestoken worden die alle studenten positief beïnvloedt. Je hebt een gebedsruimte, wassen doe je maar met natte doekjes ofzo. Werkt ook prima.
@Samuel
Jeetje wat een raar commentaar.. betaal je die wasruimte uit eigen zak ofzo?
@M.
Collegeld. Ja dus.
samuel)
Zucht
@Samuel
Denk dat je dan nergens op je plek zult zijn. Op elke opleidingsinstelling zullen ze wel iets aanschaffen waar jij je niet in kunt vinden. Succes ermee
Beste Samuel.
Je zegt dat het geloven niet in je zit en dat kan. Dat is te begrijpen, het moet inderdaad in het hart zitten. Het feit dat jouw hart niet openstaat voor het geloven in God, hoeft jou geen reden te geven om gelovigen op een dusdanige manier te beledigen. Respect en tolerantie zijn twee belangrijke principes in onze maatschappij!
PS. Plaats geen feiten over religie, zonder krachtige bewijzen.
FZ en LYD
Er zijn geen krachtige bewijzen voor religie. De heilige boeken zouden door iedereen geschreven kunnen zijn. Jezus en Mohammed hebben vast wel geleefd, maar er is geen bewijs dat zij ook echt heilige mensen waren.
@Sophie,
Wie wijst bewijst. Dus wat zijn U bronnen dat het geen heilige boek is..?
Het feit al dat anderhalf miljard mensen de profeet zien als een heilige is genoeg om in Hem een heilig persoon te zien en in de Koran een heilig boek. of je het nu leuk vind of niet, just accept it 😀
Heel mooi artikel, wij op de Kralingse zoom hebben ook een hele mooie gebedsruimte en ben daar erg blij mee !
@rac. palestijn
Persoonlijk denk ik dat jouw redenatie nergens op slaat. Jij stelt dat; omdat anderhalf miljard mensen de profeet als heilig zien, dat hij heilig is. Begrijp mij niet verkeerd maar ik geloof nergens in en wat jij doet is het opdringen van je mening aan mensen die niet geloven of een ander geloof aanhouden. Voor mij persoonlijk zal de profeet dan ook nooit heilig zijn.
Wat betreft de gebedsruimtes dat is een prima iets, er zijn mensen die in de koran en de profeet geloven. Zij moeten dan ook de ruimte krijgen dit te uiten. Maar moeten dit niet opdringen aan andere mensen.
En wat ook al in andere berichten gezegd is tolereer elkaar. Zeg niet; dat is zo, maar zeg; dat vind ik zo. Dan kan je een veel betere discussie aangaan.
19)
Ik dring niks op niemand. Enkel wat ik vertel is dat men iemand heilig kan verklaren (rachid zijn blog). Daarbij kan men niet zeggen dat een persoon of boek niet heilig is, want dat is namelijk per persoon anders daar meer als een miljard de profeet en de Koran zien als iets heiligs.
Voor de rest snap ik je kritiek enigzins en moet ik beamen dat je gelijk hebt!
Je kan wel stellen dat iets voor jou niet heilig is als je maar zegt ik vind dat boek niet heilig. Verder heel goed als je niks opdringt naar anderen. Zo kwam voor mij je eerste bericht alleen niet over.
Wat hier blijkbaar snel uit het oog verloren wordt, is dat de HR helemaal geen gebedsruimtes heeft. Er zijn *stilteruimtes* en hoe je die stilte invult is aan jezelf. Bijv. door mediteren of bidden. Wil je meer (zoals een wasgelegenheid), dan zul je naar elders moeten uitwijken. Of een God bestaat of niet, doet bij deze ruimte helemaal niet ter zake en er is ook geen reden om jezelf achtergesteld te voelen.
Mooooooi geschreven Rachid!!
Atheïsme is ook een geloof…
Mooi artikel!
@ Selma
Waar op de Kralingse Zoom zit de gebedsruimte dan? Ik wist dit niet, het meldpunt geeft steeds aan dat deze er niet is en in de toekomst nog zal komen.. Als iemand mij antwoord kan geven, stel ik dit zeer op prijs:)
@24. “Atheïsme is ook een geloof…”
Dat is een incorrecte dooddoener. Atheïsme betekent juist de totale afwezigheid van geloof in een god.
Wasruimte? Ok. Maar waar en wanneer leggen we dan de hete kolen aan? Voor de mensen die zich spiritueel willen reinigen door daarover te lopen? En welke ruimte gebruiken we voor de Ayahuasca trips, waar sjamanen zich spiritueel verrijken door verbinden met de aarde? Waar zouden we de wicca’s hun kringen moeten geven, de druides hun altaren? Waar zoeken onze boeddhisten naar hun zen?
Of dichter bij huis? Waarom is er nog geen ruimte voor de christelijken onder ons? En dan weelderig aangeklede ruimtes voor de katholieken, en kale ruimtes voor de protestanten?
Waarom ligt de focus zo op jouw eigen gebruiken, en waarom maak jij nou een pleidooi voor enkel het uitbreiden van die gebruiken? Waarom nou juist jouw eigen geloof wel, en de andere niet? Er moet binnen school ruimte zijn voor ieders spirituele identiteit, maar hou de religieuze uitvoering ervan buiten.
Je schrijft een mooi verhaal, een sterk punt maak je niet.
Hoi ‘Anoniem’. Ik ken je niet, maar ik vind dat je dit mooi verwoord. Ik ben zelf agnost, maar ik kan me voorstellen dat je als Moslim deze behoefte hebt. Je moet gewoon de vrijheid hebben om dit te kunnen uiten. Ik vind dat je een mooie visie hebt op je geloof.
Wat betreft de wasruimte. Das wel een lastig verhaal, aangezien het verder geen functionele ruimte is (er moet een andere ruimte voor opgeofferd worden). Wanneer er overschot is aan ruimte, ben ik helemaal voorstander van een wasruimte. Ik vind verder dat mensen veel te moeilijk doen over vrijheden als religie. Zolang mensen elkaar in hun waarde laten is het helemaal prima.
Ik snap sommigen reactie totaal niet in deze…
Een blog is een persoonlijk dagboek op een website dat vaak gaat over iemands leven en wat iemand belangrijk vind. Ik ben moslim en de Islam speelt een belangrijke rol in mijn leven, wat is er dan mis als ik erover spreek hahah?
Daarnaast lees ik hier reacties over ”een wasruimte”..? Ik geef enkel aan dat ik tevreden ben met een stilte ruimte op de HRO waarin we ons gebed kunnen verrichten als Moslims, nergens vraag ik dan ook naar een gebedsruimte of naar een wasruimte….
Waarom dan deze loze reacties alsof ik vraag naar een gouden Tony Montana toilet en een diamante lamp met een zilveren fontijn waaruit nog net geen Spa blauwe water die eruit komt?
Mooi geschreven! en goed dat dit (steeds meer) ter sprake komt, zodat de ongelovige studenten en medewerkers er hopelijk meer begrip voor zullen hebben en er niet van opschrikken als ze iemand het gebed zien verrichten. Op de Wijnhaven wordt er helaas niet zo een speciale ruimte aangeboden, en een moskee is er ook niet in de buurt dus verricht ik de gebeden op een rustige plek in het trappenhuis waar ik niemand mee lastig val. Vrede zij met jullie.
Mooi! En prima dat je je wens uitspreekt. Wat meteen een verzoek van veel studenten met jou is. Dat niemand anders in de weg zit (ook financieel niet – die paar centen, peanuts!). En daarmee is het legitiem. Een beetje mee-/omdenken en het moet toch kunnen?
Al het andere zijn randzaken en eindeloze discussies (over de zin en onzin van geloof en wat daar wel en niet onder valt) die helaas niet altijd met evenveel respect en realiteitszin gevoerd worden. In mijn beleving veelal door mensen die vanuit hun al jaren geleden ingenomen stelling schieten (met hagel) en nadat ze hun ‘feedback’ hebben gegeven er vooral geen terug willen ontvangen/ horen/ voelen/ ontdekken.
Lang leve het enorme spectrum aan overtuigingen, uitingen en ons menselijke groeipotentieel. Ik hoop dat steeds meer mensen (waaronder mijn eigen onbewust geïndoctrineerde zelf) dat als verrijking in plaats van probleem mogen gaan ervaren!
@29. “Maar waar en wanneer leggen we dan de hete kolen aan?”
Het lijkt me vanwege het brandgevaar verstandiger om de vuurlopers hun rituelen in de open lucht uit te laten voeren.
“Waar zoeken onze boeddhisten naar hun zen?”
Vooral in zichzelf, dunkt me. : )
“Waarom maak jij nou een pleidooi voor enkel het uitbreiden van die gebruiken?”
Je hebt de tekst blijkbaar niet goed begrepen. Rachid pleit in zijn artikel nergens voor uitbreiding van wat dan ook.
Graag reactie van iemand die weet waar de stilteruimte op de Kralingse Zoom zich bevindt
34)
Zuster bij de erasmus Unie (roodje gebouwtje, achter SPAR)
@Meryem je moet naar de postkamer gaan bij C-gedeelte van het gebouw Kralingse Zoom. Daar moet je aan de medewerker om sleutel vragen van stilteruimte
35 & 36 Erg bedankt voor jullie antwoord!
Help……summa college Eindhoven laat onze dochter niet bidden op school, geven geen ruimte, de stille ruimte die ze hebben is open waar alleen niet gepraat mag worden, alles is zichtbaar.