Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
2 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

De leukste speeltuin van de hogeschool, voor docenten

Gepubliceerd: 7 April 2015 • Leestijd: 2 minuten en 5 seconden • Bij de les Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Als studenten onderwijsfilmpjes thuis bekijken, komen ze beter voorbereid naar de les. Maar: een filmpje maken, is niet voor elke docent een abc’tje. Je kunt het wel leren. Profielen schoof aan bij de workshop kennisclips maken voor docenten.

Digital Learning Lab Illustratie

We zijn in het digital learning lab. Een ruimte voor docenten die willen experimenteren met digitaal lesgeven. De leukste speeltuin van de hogeschool, voor docenten, zegt een van de drie docenten die deze ochtend op de workshop is afgekomen. Camera’s, microfoons, een decoderset en een smartboard zijn aanwezig. Tijdens de workshops worden de docenten aangemoedigd kennisclips te gebruiken. Met deze filmpjes komen studenten, mits ze hun ‘huiswerk’ doen, beter voorbereid de les in. Daardoor kunnen docenten dieper op de stof ingaan tijdens de colleges.

Flipping the classroom
Want dat past echt in het huidige tijdsbeeld, legt trainer Saskia Lavooij uit. Ze is zelf docent bij de lerarenopleiding gezondheidszorg en welzijn en werkt al langer volgens het principe ‘flipping the classroom’: het omdraaien van klassikale instructie en individueel huiswerk. Ze vindt traditionele hoorcolleges – tenzij geweldig gegeven – niet meer van deze tijd. ‘Die zijn niet activerend, maar consumerend.’ De kennisclips voor haar eigen lessen neemt ze thuis op. ‘Als de kinderen niet thuis zijn en de wasmachine niet draait. De studenten bekijken ze wanneer ze maar willen. ’s Avonds, ’s nachts. Op hun laptop of mobiel die tegenwoordig aan hen lijkt vastgeplakt.’

David Attenborough
Servaas van der Horst geeft het langstlopende keuzevak op de hogeschool, evolutieleer. Pittige kost. Voor de tentamens moeten de studenten acht colleges van anderhalf uur bijwonen of digitaal bekijken. ‘Als ze die twaalf uur volledig terugkijken, hebben ze een overdosis Servaas.’ Dat is niet de bedoeling. Van der Horst kan niet wachten het anders te organiseren. ‘Ik hoop de inhoud van die twaalf uur op te knippen in kernachtige clips van zo’n vijf tot acht minuten. En ik als stand-up in beeld, zoals David Attenborough dat doet.’

Tijd om te laten zien wat ze van tevoren hebben voorbereid. Waar Van der Horst zichzelf liet filmen, houdt Sarah van Wijngaarden (maatschappelijk werk en dienstverlening) een vooral tekstuele presentatie met de dynamische presentatietool Prezi en kiest Ed Akerboom (lerarenopleiding economie) voor een zelf ingesproken powerpointpresentatie met enkel afbeeldingen. Een goed begin, stelt Lavooij. ‘Probeer het! Doe het! Zie het niet als een drempel die je over moet.’

Voor Akerboom is er een belangrijke reden de workshop te volgen. ‘Bij het vak didactiek leggen wij precies uit hoe de studenten later tijdens hun carrière moeten lesgeven, maar ik merk een groot verschil tussen die theorie en hoe wij als docenten zelf lesgeven. Ik denk: blijf doen wat je altijd al deed of pas je aan. Ik kies voor het laatste.’

Geen Media Park
Hugo Benne, trainer en (functioneel) beheerder van het digital learning lab, geeft nog een tip: wees niet te kritisch of perfectionistisch. ‘We zijn hier niet op het Media Park of bij de NOS. Het gaat erom dat de boodschap overkomt. Houd het kernachtig.’ Hij toont een aantal handige apps (TouchCast, Explain Everything). ‘Dan kun je de filmpjes de avond voor het college met een glas wijn aan de keukentafel zelf maken.’

Tekst: Pim Bijl
Illustratie: Annet Scholten

Digital learning lab, locatie Museumpark MP.H02.017. Reserveren via 010-794 43 93.

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top