Introductieweek: De eerste échte opdracht
Gepubliceerd: 1 September 2015 • Leestijd: 1 minuten en 42 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.Na een dagje kennismaken werden de eerstejaars ltv (logistiek en technische vervoerskunde) vandaag tijdens de introductieweek onderworpen aan een bedrijfsbezoek, met daaraan gekoppeld de eerste echte inhoudelijke opdracht.
In lokaal 12.02 in het STC (Scheepsvaart en Transport College) zitten enkele groepjes eerstejaars studenten, ze bereiden hun presentatie voor. Dion: ‘We zijn vanmorgen naar het bedrijf Broekman Logistics geweest, in de Waalhaven. Daar worden milieukritische stoffen opgeslagen, grondstoffen die worden verhandeld. Dat was grappig om te zien, dat je langs stellingen loopt zoals bij de Ikea, maar dat er nu chemicaliën in liggen.’
Ontruimingsplannen
De studenten werd onder andere verteld over veiligheidseisen en ontruimingsplannen. Dion: ‘Het gaf volgens mij wel een goed beeld van hoe het bedrijf werkt.’ Aan de hand van een vragenlijst (over onder andere de organisatie, de geschiedenis en de corebusiness van het bedrijf) wordt de informatie door Alicia, in Powerpoint, in elkaar gezet.
Alicia koos voor ltv omdat ze goed is in de vakken economie, wiskunde en scheikunde. ‘Die passen wel bij deze opleiding. Ik ben toen naar een open avond geweest en dat vond ik wel leuk.’ Maar waarom? En wat voor werk heb je voor ogen? Alicia: ‘Ik zie mezelf niet in een heftruck rijden. Maar het regelen, en van alles organiseren tussen bedrijven lijkt mij wel leuk.’
Groningen
Jelle komt helemaal uit Groningen om in Rotterdam ltv te gaan studeren. ‘Er is ook een ltv-opleiding in Zwolle, dat is een uur met de trein, maar deze in Rotterdam vind ik leuker; ik ben op allebei de open dagen geweest’, vertelt de Groninger die nu op kamers woont. ‘Dat gaat prima, alleen duren de introductieactiviteiten tot vrij laat en moet ik daarna nog boodschappen gaan doen. Ook het koken kost nog wat tijd, dat was thuis bij m’n ouders makkelijker.’
Waarom een logistieke opleiding? Jelle: ‘Ik werk zelf in een magazijn en mijn vader is docent logistiek op de universiteit. Ik wil overigens geen docent worden, maar gewoon het bedrijfsleven in.’
Diepgang
Er is misschien nog niet zo veel over te zeggen, maar het bedrijfsbezoek en het onderwerp van de presentatie vindt Jelle wel aansluiten bij dat wat hij vooraf van de opleiding verwachtte. ‘Maar ik mis wel de diepgang en vind de opdracht nog wel wat middelbare school-achtig, met vragen over de directie en de geschiedenis van het bedrijf.’
Dion is in elk geval blij dat het vandaag vooral over de inhoud gaat. Voor hem hoeven al de kennismakingsspellen niet. ‘Ik ben niet zo moeilijk met praten en leer de anderen toch wel snel kennen.’
Aanstaande maandag kan Dion zijn lol op, dan beginnen de échte colleges.
Jos van Nierop
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top