Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
28 september 2022

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Meer begeleiding voor vluchtelingstudenten

Gepubliceerd: 2 March 2015 • Leestijd: 2 minuten en 39 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Vluchtelingstudenten van Hogeschool Rotterdam krijgen vanaf volgend schooljaar meer begeleiding. De HR en stichting voor vluchtelingstudenten UAF hebben een convenant getekend dat moet gaan zorgen voor meer ondersteuning en een beter studierendement.

vluchteling student

Vahi Muradian (25) is vluchtelingstudent aan de HR. Hij kwam zes jaar geleden naar Nederland en kan dankzij UAF nu studeren. ‘Op mijn negentiende vluchtte ik uit mijn geboorteland Irak’, vertelt Vahi (25). ‘Ik liet alles achter, zelfs mijn ouders. Toen ik in Nederland een beetje gesetteld was, kwam ik in contact met het UAF. Omdat ik in Irak mijn vwo-diploma heb gehaald, wilde ik in Nederland graag studeren. Ik wilde naar de TU Delft, maar daar werd ik helaas niet aangenomen. Mijn vwo-diploma had niet dezelfde waarde als een Nederlands diploma. Zo kwam ik bij de Hogeschool Rotterdam terecht waar ik civiele techniek ging studeren. Ik kon ervoor kiezen om na het behalen van mijn propedeuse alsnog naar Delft te gaan, maar ik heb besloten hier te blijven. Ik zit nu in mijn derde studiejaar. Het is zwaar, maar ik ben gemotiveerd en haal goede cijfers.’

Hoe meer, hoe beter
Op dit moment studeren bijna dertig vluchtelingstudenten aan de Hogeschool Rotterdam. Dat zijn er niet veel. Docent Nederlands en NT2 (Nederlands als tweede taal) Hilde Valentin initieerde daarom in 2013 een samenwerking met het UAF. Die samenwerking is nu vastgelegd in een convenant en heeft de naam ‘Samen sterker voor talent’ gekregen. ‘Wij hopen hiermee meer vluchtelingstudenten naar de hogeschool te halen, want ze zijn meer dan welkom.’

In het convenant wordt gesproken over het aanscherpen van de begeleiding van vluchtelingstudenten om zo de kans op studiesucces en een hoge taalvaardigheid te vergroten. In een persbericht van de HR wordt gesteld dat ‘het studierendement ruimte biedt voor verbetering’. Bij navraag van Profielen bleek dat de resultaten van vluchtelingstudenten niet apart worden geregistreerd, maar dat docenten wel aangeven dat het studierendement verbeterd kan worden.

Valentin: ‘Er worden vanaf volgend schooljaar intakegesprekken aangeboden waaruit moet blijken of een vluchtelingstudent behoefte heeft aan begeleiding en ondersteuning. Ook kunnen kandidaat-studenten een voorbereidingscursus volgen voor het behalen van de noodzakelijke NT2-kwalificatie. Deze cursus bestaat al, maar wordt vooral gebruikt door aan de HR studerende vluchtelingen die hun talenkennis willen opfrissen.’

Onderwijs is de sleutel
Ook kunnen vluchtelingstudenten workshops en keuzemodules volgen. Dit zijn bestaande cursussen, deels georganiseerd door Student aan Zet, de HR-afdeling die peercoaching en mentoraten organiseert. Omdat er momenteel weinig vluchtelingstudenten aan de HR studeren, worden er nog geen nieuwe cursussen ontwikkeld. ‘We willen proberen de bestaande cursussen te hervormen, zodat ze interessant worden voor meerdere groepen studenten, onder wie de vluchtelingstudenten’, aldus Valentin. ‘De komende maanden zullen verschillende activiteiten worden voorbereid en opgezet. Volgend schooljaar zal gelden als proefperiode waarin vluchtelingstudenten de voorgenomen begeleiding zullen krijgen.’

Directeur van het UAF, Mardjan Seighali, is blij met deze nieuwe samenwerking. ‘Rotterdam is een bijzondere stad met veel immigranten. In mijn ogen is onderwijs een belangrijke sleutel tot participatie, en Hogeschool Rotterdam is hierin een grote factor. Ik hoop met deze samenwerking de begeleiding van onze studenten te optimaliseren en meer studenten naar Rotterdam te kunnen sturen.’

Hoge drempel
Volgens Seighali is de begeleiding die de HR gaat aanbieden belangrijk. ‘De drempel om te gaan studeren ligt momenteel erg hoog. De toelatingseisen worden strenger en ook het niveau van het onderwijs gaat omhoog. Het aanbieden van bijvoorbeeld een voorbereidingscursus kan ervoor zorgen dat studeren toegankelijker wordt.’

Door middel van voorlichting hoopt de hogeschool dat ook medestudenten meer oog voor vluchtelingenstudenten krijgen. Een doel waar student Vahi absoluut achterstaat. ‘Zeker in het eerste jaar van mijn studie heb ik het niet makkelijk gehad. Ik moest veel samenwerken met medestudenten. Dat was ik helemaal niet gewend, want zo wordt er niet gewerkt in Irak. Maar ook mijn medestudenten sloten me vaak buiten. Ik was de Nederlandse taal nog niet machtig en kon maar moeilijk meekomen. Dat gaat nu gelukkig een stuk beter, maar als studenten vooraf weten wie ik ben en wat mijn verhaal is, kunnen ook zij zich beter aanpassen. Voorlichting is dus zeker belangrijk.’

Femke Radder

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de persoon spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top