Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
4 augustus 2020

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Vijf tips voor de perfecte pitch

Gepubliceerd: 20 November 2015 • Leestijd: 1 minuten en 33 seconden • Nieuws

Volg je een economische opleiding, dan is de kans groot dat je soms moet pitchen. Het gebeurt bijvoorbeeld tijdens de Global Entrepreneurship Week die nu plaatsvindt. Maar hoe zorg je er nou voor dat jouw pitch de beste is? Vijf tips!

Pitch
‘Ga op een beurs het gesprek aan met een potentiële klant en probeer in 1 minuut haar of zijn visitekaartje te bemachtigen en een afspraak te maken.’ In het kort is dit voor tweedejaars commerciële economie en small business de opdracht bij de ‘pitchcompetitie’ tijdens de GEW. Een jury bestaande uit ondernemers boog zich over de pitches en vertelde wat er wel en niet goed ging. Wat moet je doen en laten voor een goede pitch? Vijf tips van de ervaren ondernemer Roy Masthoff, een van de juryleden tijdens de GEW.

1. Bereid je goed voor
‘Weet vooraf met wie je te maken hebt en voor wat voor bedrijf hij werkt’, stelt Masthoff. ‘Houd ook rekening met waar je gaat pitchen. Op een beurs moet je misschien een ander verhaal houden dan op een netwerkborrel. Anticipeer tijdens het pitchen ook op de vragen die worden gesteld. Het is een conversatie, geen presentatie!’ Voorbereiden betekent ook oefenen. Masthoff: ‘Oefen het thuis voor vrienden en familie.’

2. Houd het doel van je gesprek voor ogen
Tijdens de pitches vertelden sommige studenten al uitgebreid over de omvang van de investering en de winst die de potentiële klant kon maken. Niet doen, kregen ze van enkele juryleden te horen. Masthoff: ‘Vandaag was het doel om een afspraak te maken, houd dat doel voor ogen!’

3. Heb er plezier in
Een echte ondernemer wil graag vertellen waar hij mee bezig is, wat hij wil verkopen. ‘Als je geen passie hebt voor wat je doet, straal je dat ook niet uit’, is de ervaring van Masthoff.

4. Gebruik humor en creativiteit
Een van de pitchers probeerde de potentiële klant enthousiast te maken voor een investering in een nieuwe smoothie-bar. Masthoff, tegen de pitcher: ‘Het was leuk geweest als je ook echt een smoothie had meegenomen…’

5. Laat zien wie je bent
De potentiële klant wil niet alleen een mooi product, maar ook met een betrouwbaar persoon zakendoen. Masthoff: ‘Maak dus duidelijk wat jou tot een goeie partner maakt.’ En, over een studente die tijdens haar pitch vertelde dat ze zenuwachtig was: ‘Jezelf kwetsbaar opstellen, is helemaal niet erg. En als je gesprekspartner bijvoorbeeld bot reageert, is het ook niet gek om daar een vraag over te stellen.’

Jos van Nierop

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de man/vrouw spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top