Blog Corstin: De wereld beweegt
Blog van CorstinGepubliceerd: 2 days ago
Stel: je moet een docent echt, echt om een gunst vragen. Hoe pak je dat aan? Loop je even naar de docentenkamer, stuur je een e-mail of schiet je hem of haar na de les even aan?
Ik heb dit in de vier jaar dat ik hier nu studeer vaker aan de hand gehad en hiervan heb ik een aantal dingen geleerd. (Uiteraard zijn deze tips ook toepasbaar buiten school.)
Geloof het of niet, maar docenten zijn net mensen. Je kwetsbaar opstellen kan jou daarom voordeel opleveren. In de marketingwereld gebruiken bedrijven een niet relevant minpunt van product of dienst om op die manier vertrouwen te wekken bij de potentiële koper. Doordat zij zich op deze manier kwetsbaar opstellen, krijgt de betrouwbaarheidsfactor een boost. Gebruik dit voor je persoonlijke marketing. In een e-mail aan een docent kan je een niet relevant minpunt van jezelf noemen om zijn vertrouwen een impuls te geven. Let wel op welk negatief punt je kiest. Als een bedrijf zegt: ‘Getest en scoorde het minst in haar klasse’, dan werkt het niet. Maak je eigen negatieve punt dus ook niet erger dan nodig.
Als je besluit een klein relevant minpuntje te noemen, verbind dit dan met een positief punt. Daarmee kun je je negatieve punt compenseren. In reclamecampagnes zie je regelmatig dat een bedrijf zelf zegt dat een product duur is, maar dat daar tegenover staat dat de kwaliteit hoog is.
Onthoud dat docenten ook mensen en dus emotionele wezens zijn. Ook zij maken wel eens fouten, net als wij. Om een ‘verbinding’ met je docent te maken doe je er goed aan om je fout toe te geven. De kans dat jullie elkaar begrijpen, wordt daarmee groter. Als je ervoor kiest om je fout niet toe te geven, maar de schuld schuift op de omstandigheden, dan creëer je een nieuw probleem. Je geeft toe dat je geen invloed hebt op de situatie en dus niet in staat bent het probleem op te lossen.
Docenten hechten veel waarde aan zelfreflectie. Het is een slimme zet om te vertellen wat je nu (anders) gaat doen om de situatie op te lossen.
Tenslotte:
1. Stuur je een mail, lees die dan nog een keer goed door. Het is handig als je minpunt niet relevant is voor je vraag;
2. Wees eerlijk;
3. Gebruik deze strategie niet al te vaak.
Succes!
Quincy
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Back to Top