Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
26 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Studenten technische bedrijfskunde maken koffie goedkoper

Gepubliceerd: 6 September 2016 • Leestijd: 1 minuten en 28 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Op de locatie Museumpark heb je ze misschien al zien staan: kleine zwarte thermoskannetjes. Met de kannetjes krijg je bij de Ladagerie korting op koffie. Het is een idee van studenten technische bedrijfskunde (tb).

Cuppler

Die opleiding associeer je niet direct met een smallbusiness-achtig bedrijfje. Toch kreeg onderwijsbegeleider John van der Stelt eind vorig jaar zeven studenten tb enthousiast om, naast hun studie, voor zichzelf te gaan beginnen. ‘Tb’ers beginnen wel vaak een adviesbedrijf’, vertelt Max. ‘En’, voegt studiegenoot Aboe toe, ‘We zijn wel bezig met een logistiek proces, met inkoop en met sales; dat zijn dingen die we ook op de opleiding leren.’

‘Dat is toch zonde!’

Oké, maar dan het product. Iets duurzaams moest het zijn, meende Van der Stelt in samenspraak met de studenten. Max: ‘Tijdens het brainstormen kwamen we toen op al die plastic en kartonnen bekertjes waaruit koffie wordt gedronken, en die worden weggegooid. Dat is toch zonde! Wat nou, dachten we, als mensen een eigen mok hebben en ze dan korting krijgen…’

Een beker kost 12,50 euro en bij de Ladagerie krijg je 10 procent korting op de warme dranken bij de koffiebar en 15 procent op de warme dranken uit de automaten in de Ladagerie. De mok thuis of ergens anders vullen en gebruiken kan natuurlijk ook.

Branding en logo

Om het idee helemaal uit te werken zocht het zevental er nog twee specialisten bij, twee HR-studenten. Een voor de financiën (een accountancystudent) en Roy, een student industrieel productontwerpen die onder andere het logo bedacht. Max: ‘We hebben samen met een ander bedrijf gezocht naar de beste mok op basis van prijs en kwaliteit. De branding er omheen, en dus ook het logo, is bedacht nadat Roy ons team kwam versterken.’

Cuppler, zo heet de beker en is ook de naam van het bedrijf, staat deze week op woensdag en donderdag nog op locatie Museumpark en breidt haar activiteiten waarschijnlijk uit naar andere HR-locaties. ‘Morgen hebben we een gesprek met een cateraar op een andere locatie’, vertelt Dennie die groter denkt dan de HR. ‘We willen ‘m in heel Nederland gaan verkopen.’

Duizend bekers

Naast de losse verkoop heeft Cuppler ook een aantal opleidingen als klant. Hrm kocht bekers voor alle eerstejaars en tb voor alle studenten. Aboe: ‘We zitten nu ongeveer aan de duizend verkochte bekers.’

Jos van Nierop

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top