Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
21 juli 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Oud-student automotive maakt nu drones

Gepubliceerd: 27 June 2017 • Leestijd: 2 minuten en 26 seconden • Afgestudeerd Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Hoe komt een student automotive terecht bij een bedrijf dat grote drones maakt? Volgens oud-student Julius Geysel is het niet zo raar.

Foto van Julius Geysel - automotive

Julius Geysel (25)
Tot januari 2017: automotive
Nu: multifunctioneel ingenieur High Eye

Drie motoren, een bromfiets, een kleine drone en drie zelfgemaakte racefietsen heeft Julius Geysel thuis onder handen. Hij knutselt er graag aan en houdt van alles dat kan bewegen. Daarom is de stap van zijn studie automotive naar High Eye, een bedrijf voor onbemande luchtvaart, niet groot. ‘Het gaat om beweging. Dat kan op de weg zijn, maar ook in de lucht.’

‘Toen de financiering wegviel, raakte ik mijn baan kwijt’

Geysel is nog maar net afgestudeerd en al aan zijn tweede baan toe. ‘Ik had eerst een projectaanstelling bij een bedrijf dat werkte aan de ontwikkeling van een betaalbare elektrische familieauto. De investeerder trok zich terug en toen daardoor de financiering wegviel, raakte ik mijn baan kwijt. Dat hoorde ik op een woensdag. Op de vrijdag die volgde, schreef ik High Eye een brief, na een tip van mijn stagebegeleider van de HR. Op maandag kon ik langskomen voor een gesprek en een week later ging ik hier aan de slag.’

Geleerd op de HR: ‘Het werken in projecten. Ook heb ik veel opgestoken van de vakken sterkteleer en materiaalkunde.’

High Eye maakt helikopterdrones voor de internationale markt. Het is een klein bedrijf en dat betekent dat de ingenieurs bij het hele (productie)proces zijn betrokken. Geysel: ‘Ik zit achter mijn bureau om werktekeningen te maken, maar ik sta ook in de werkplaats om een helikopter te assembleren of ga mee als er testvluchten worden gemaakt. Binnenkort ga ik op cursus om zelf te leren vliegen met de helikopter.’

Drones die te prijzig zijn voor consumentenmarkt

De grote drones zijn niet bedoeld voor de consumentenmarkt. Daarvoor zijn ze te geavanceerd en prijzig. ‘We hebben er bijvoorbeeld één verkocht aan een Canadees bedrijf dat met de helikopter wildlife wil monitoren. Doordat het een grote drone is, kan er ook een grote camera aan bevestigd worden en is het mogelijk flinke stukken land te inspecteren.’

Niet alleen Geysel vond gelijk na zijn afstuderen werk, het geldt ook voor veel van zijn oud-studiegenoten. ‘We zijn in autotechniek opgeleid, maar je bent een breed inzetbare ingenieur. Zelf heb ik vwo gedaan en stond ik na mijn middelbare school voor de keuze om de studie op wo- of hbo-niveau te doen.’

‘De master die voor ogen had kost 7.000 euro’

‘Het hbo paste uiteindelijk het best bij mij vanwege het werken aan projecten en reële opdrachten. Ik heb nog overwogen om een master te gaan doen, maar de optie die ik voor ogen had in Oxford kost 7.000 euro per jaar en ik ontdekte dat ik werken juist leuk vind. Vanuit een baan kun je je ook goed ontwikkelen.’

Gemist op de HR: ‘Omdat het een brede opleiding is, moet je zelf de diepgang vinden, bijvoorbeeld door mee te doen aan de Shell Eco-marathon.’

Op de HR koos Geysel bewust voor de extra’s. ‘Vooral de Shell Eco-marathon heeft me veel gebracht. Daarin bouw je als studententeam een voertuig dat zo ver mogelijk komt met een liter brandstof. Ik heb er drie opeenvolgende jaren aan meegedaan. Het eerste jaar was ik vooral met mijn handen bezig, maar in het laatste jaar oefende ik mijn vaardigheden als teamleider. Dat had ik niet willen missen.’

Hoe het verdergaat met zijn loopbaan, weet Geysel niet. Hij heeft geen uitgestippeld plan. Daar gelooft hij voor zichzelf niet zo in. ‘Het leuke is dat ik aan een jong product werk. Ik kan samen met het bedrijf en het product meegroeien.’

Tekst: Esmé van der Molen
Foto: Levien Willemse

 

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top