Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
25 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

‘DUO moet sneller de telefoon opnemen’

Gepubliceerd: 21 September 2018 • Leestijd: 0 minuten en 54 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

De Nationale Ombudsman en de Tweede Kamer willen dat de Dienst Uitvoering Onderwijs veel sneller de telefoon opneemt als studenten bellen met een vraag. ‘We zijn het een beetje zat.’

De Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen kreeg de laatste maanden opvallend veel klachten van studenten en oud-studenten, schrijft hij (PDF). Ze zouden vaak dertig minuten tot een uur in de telefonische wachtrij staan en soms zelfs helemaal niet worden geholpen: ze krijgen dan te horen dat ze op een later moment moeten terugbellen, waarna DUO de verbinding verbreekt.

In 2017 hekelde de ombudsman de lange wachttijden ook al. Het zou beter moeten gaan als het nieuwe ICT-systeem van DUO eenmaal was ingevoerd, hoopte toenmalig onderwijsminister Bussemaker.

Ook haar opvolger Van Engelshoven dacht dat de wachttijden vanzelf flink zouden teruglopen. In de nieuwe MijnDUO-website zouden studenten immers van alles zelf kunnen regelen, zodat ze minder vaak hoefden te bellen.

DUO-personeel moest wennen aan nieuw computersysteem

Maar daar merkt de Ombudsman dus weinig van en ook DUO zelf erkende eind augustus dat de wachtrijen weer erg lang waren in de drukke zomerperiode. Niet alleen waren er te weinig medewerkers, verklaarde een woordvoerder, maar het personeel moest ook wennen aan het nieuwe computersysteem dat bovendien met kinderziektes kampte.

Zat

De ombudsman wil binnen vier weken weten wat de minister eraan gaat doen. Ook de politiek dringt daarop aan. De Tweede Kamer heeft de minister gevraagd om eerder gestelde Kamervragen met spoed te beantwoorden. ‘Dit probleem blijft maar terugkeren’, zegt SP-Kamerlid Futselaar. ‘We zijn het een beetje zat.’

HOP, Hein Cuppen

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top