Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
8 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Roep om mentoren voor ‘eenzame’ vluchtelingstudenten

Gepubliceerd: 29 October 2018 • Leestijd: 3 minuten en 8 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Problemen met de Nederlandse taal en eenzaamheid, daar lopen relatief veel vluchtelingstudenten op de HR tegenaan. Dat wordt duidelijk uit het nog niet afgeronde onderzoek waar het kenniscentrum talentontwikkeling aan werkt.

Vluchtelingstudenten die vragen of problemen hebben, kunnen aankloppen bij Student aan Zet. Als ze daar behoefte aan hebben, kunnen ze ook regelmatig in gesprek gaan met een van de vier gespecialiseerde peercoaches van Student aan Zet, vluchtelingstudenten die al een tijdje aan de HR studeren. Uiteraard kunnen ook andere, vrijwillige mentoren of maatjes de bewuste studenten ondersteunen.

Mentor worden via Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF

Dat laatste kunnen klasgenoten of docenten doen, maar mentor worden kan ook via Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF. Deze landelijke stichting ondersteunt vluchtelingstudenten niet alleen financieel, maar koppelt ze ook aan vrijwilligers die hen wegwijs maken op een onderwijsinstelling of bijvoorbeeld helpen met de taal.

Vorig jaar had een groep van vijftien vluchtelingstudenten van de HR zich aangemeld voor een mentor, vertelt Sahar Jahish, communicatieadviseur van UAF. ‘Maar we hebben er helaas maar twee kunnen matchen omdat we moeilijk mentoren konden vinden.’ Dit studiejaar hebben zich tot nu toe negen vluchtelingstudenten gemeld, matches zijn er nog niet gemaakt.

De studentmentoren krijgen van UAF onder andere een training ‘interculturele communicatie’ en verder houdt het UAF toezicht op de matches en bevraagt de studenten ook over hun ervaringen. Op die manier wordt geprobeerd om in de toekomst voor goede matches te blijven zorgen.

Kleinschalige pilot met mentoren óp de HR

Naar goede matches zoekt ook ISO-docent Anne Kooiman (sociale opleidingen), betrokken bij het eerdergenoemde onderzoek. Ze wil ‘wederzijdse interessante contacten stimuleren’ en doet een oproep aan HR-studenten en ook -medewerkers om zich aan te melden als studentmentor voor een kleinschalige op te starten pilot óp de HR.

Kooiman: ‘Studenten die gevlucht zijn, zijn zeer gemotiveerd om hun studie te halen. Maar ze hebben vaak problemen met het Nederlands, vooral met vaktaal en jargon. Ook hebben ze weinig contact met Nederlanders. Vooral het eerste halfjaar van de studie is dit cruciaal.’

Studiegerichte en sociaal gerichte mentoren

De ISO-docent vindt het belangrijk dat er ondersteuning op maat wordt geboden. ‘Sommigen willen een meer studiegerichte mentor, anderen meer sociaal. Ook de frequentie van hoe vaak je contact hebt met elkaar kan uiteraard verschillen. Dat kan een keer per maand zijn, maar ook een keer per week.’

Binnen de Hogeschool Rotterdam en in samenspraak met UAF en andere externe partijen bekijken Kooiman, Student aan Zet en anderen hoe de begeleiding geoptimaliseerd kan worden.

120 vluchtelingstudenten die op HR aan studie beginnen

De behoefte aan ondersteuning wordt groter, omdat het aantal vluchtelingstudenten op de HR toeneemt. Startten er een jaar geleden 92 met een opleiding, nu zijn dat er zo’n 120.

Met het aannemen van twee extra peercoaches (het waren er twee, nu zijn het er vier) heeft Student aan Zet al ingespeeld op de toegenomen vraag. De coaches werken elk vier uur per week en spreken in die tijd met vier vluchtelingstudenten; het aantal gesprekken en de frequentie ervan verschillen per student.

Naast de inzet van peercoaches zijn het Informatiepunt Vluchtelingstudenten en Vluchtelingen-Studenten Support, beiden van Student aan Zet, ook de plekken waar respectievelijk aankomende en huidige vluchtelingstudenten terechtkunnen met allerhande vragen. Afgelopen zomer was er daarnaast een voorbereidende summerschool voor eerstejaars; 37 vluchtelingstudenten namen eraan deel.

Keuze valt vaak op technische opleiding

Omdat zoals eerder gesteld de Nederlandse taal een obstakel vormt, kiezen veel vluchtelingstudenten voor een technische opleiding, vaak gerelateerd aan de studie die ze in het land van herkomst al hebben gevolgd of afgerond. Dat is bijvoorbeeld het geval bij Hazem die koos voor het werk-leertraject bij de associate degree integraal bouwmanagement dat de Rotterdam Academy (RAc) voor vluchtelingstudenten startte in samenwerking met UAF en verschillende bedrijven. Studenten combineren bij dit traject een deeltijdstudie met een baan in de civiele techniek of bouwsector.

Bij de Rotterdam Academy denken ze ondertussen aan het aanbieden van nog meer werk-leertrajecten speciaal voor vluchtelingstudenten, vertelt coördinator Chantal van der Putten. ‘Komend jaar willen we een soortgelijk traject aanbieden voor de Ad’s engineering en maintenance & mechanics. Het voortraject hiervan start aankomende februari en in september 2019 starten deze studenten met de opleiding.’

Om hoeveel studenten het zal gaan, is nog onduidelijk. Mogelijk volgen er nog meer opleidingsmogelijkheden voor deze doelgroep. Van der Putten: ‘Mijn wens is om dit traject ook voor andere Ad-opleidingen aan te bieden. Zelf denk ik aan onze ICT-opleidingen.’

Tekst: Jos van Nierop
Illustratie: Demian Janssen

* Interesse om je aan te melden als mentor van de pilot van Anne Kooiman (als vluchtelingstudent of als mentor)? Neem contact met haar op: a.kooiman@hr.nl.
* Peercoach worden of in contact komen met een peercoach? Neem contact op met Student aan Zet, e-mail: informatiepuntvluchtelingen@hr.nl , telefoon: 010-7944068.
* Als je mentor of mentee wilt worden via Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF, kun je terecht op hun site.

 

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top