Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
23 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Job zit in het derde jaar van de opleiding bedrijfskunde én vindt dat dat veel hbo’ers niet het maximale uit hun studietijd halen omdat het ‘student zijn’ in het hbo amper speelt. Om te laten zien hoe het ook kan, deelt hij de beste verhalen uit zijn studentenleven. Alle blogs van Job lees je hier.

Recente blogs

Recente artikelen

Blog

Al die projecten, dat kun je nauwelijks studeren noemen

Gepubliceerd: 21 March 2019 • Leestijd: 1 minuten en 18 seconden • Job

Je hobbelt gezellig met je studiegenootjes een nieuw semester binnen, je knippert twee keer met je ogen en je zit al in zes groepsapps en drive-werkgroepen voor allerlei verschillende projecten.

De HR maakt ons – op mijn opleiding in elk geval – wijs dat sommige opdrachten van ‘echte’ bedrijven komen en zij het adviesrapport echt gaan ‘gebruiken’. Het is net alsof ze het écht serieus nemen, die praktijkprojecten. Hou daar alsjeblieft mee op.

Zet maar uit je hoofd dat het adviesrapport waar je zo hard aan hebt gewerkt daadwerkelijk gebruikt gaat worden. Negen van de tien keer belandt je opgestuurde project in de spammail of wordt je mail simpelweg genegeerd.

Mocht je het rapport fraai ingebonden opsturen naar het bedrijf waarvoor je alle moeite hebt gedaan, dan wordt in het beste geval de managementsamenvatting welwillend doorgebladerd. Daarna belandt het hele papierwerk met net zoveel plezier in de prullenbak of de versnipperaar.

En terecht, want de kwaliteit van de rapporten is vaak niet om over naar huis te schrijven. Het bedrijf wist wat jij hebt ‘ontdekt’ natuurlijk allang. Maar wat wil je, als je zes verschillende rapporten moet aanleveren in één periode? Het is dat studenten vaak de gunfactor hebben, anders had het bedrijf al nooit een opdracht gegeven of een minuut met hen aan de telefoon gehangen.

Ook de groepsvorming is meestal waardeloos. Vaak mogen de studenten zelf groepjes maken. Hierdoor krijg je automatisch groepjes met de toppers en de laagvliegers. Als trotse middenmoter moet je vechten voor een plek bij enigszins capabele mensen.

Het traditionele studeren – hoorcolleges en werkcolleges – moet weer een prominentere rol krijgen in het hoger onderwijs. Projecten moeten niet de kern van de opleiding zijn, want dan kun je het nauwelijks nog studeren noemen.

Voor alle duidelijkheid, ik vind projecten niet slecht. Ze worden alleen overschat en té serieus genomen. Ook slaat het nergens op dat je in een semester bezig moet zijn met vier tot zes projecten. Beperk het tot één groot project, dan blijft het voor iedereen leuk. Dat bevordert het enthousiasme, de inzet en bovenal: het resultaat.

Recente blogs

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

5 Responses to Al die projecten, dat kun je nauwelijks studeren noemen

  1. Ik ben het hier volledig mee eens.
    Vaardigheden kun je ook op andere manieren bijbrengen dan projecten. In de techniek bijvoorbeeld door werkcolleges en eindopdrachten. Veel projecten dragen naar mijn mening ook veel bij aan de studiestress waar tegenwoordig zo veel over gesproken wordt.

  2. Nog erger is het als je niet zelf de groepssamenstelling mag bepalen waardoor je volledig afhankelijk bent van medestudenten die de kwaliteit van het project misschien helemaal niet interesseert. Hierdoor krijg je extreem last van meellifters en zit de gemotiveerde student met al het werk opgezadeld en de stress omdat hij/zij voor 4 projecten de kwaliteit nog enigszins probeert op te krikken.

    Je rent op zo moment van deadline naar deadline. En dan vragen ze waar de stress bij studenten vandaan komt

  3. Wacht even hoor, klinkt niet alsof projecten het probleem zijn en college de oplossing, meer alsof de beoordeling en het aantal projecten het probleem zijn en de oplossing strengere betere begeleiding en meer kwaliteit dan kwantiteit. Ik zelf vind projecten moeilijk veel chiller omdat je je antwoord kan onderbouwen in plaats van a, b of c invullen.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top