Blog Menno: Taal maakt nog meer kapot dan geweld
Blog van MennoGepubliceerd: 5 days ago
Afgelopen tentamenweek had ik er weer last van. Een tentamen waar je net (niet) genoeg tijd voor krijgt, omdat je niet zo snel kunt schrijven als je zou willen en de klok genadeloos doortikt.
Dit keer was het raak met een tentamen waarbij je een casus krijgt waarover je vragen moet beantwoorden. Je moet je vakkennis toepassen en daarbij mag je ook je boek gebruiken.
Je slaat het toetsblaadje om en begint met het lezen van de casus die vijf pagina’s lang blijkt te zijn. Een kwartier later kun je dan eindelijk de eerste vraag lezen om vervolgens de casus deels weer opnieuw door te nemen.
De tijd tikt door en je probeert iedere keer snel te antwoorden. Tegelijkertijd doe je je best om genoeg kennis op papier te zetten, zodat de docent doorheeft dat je de vakkennis beheerst en goed kunt toepassen. Tijd om in je boek te kijken is er niet want je moet blijven schrijven.
De eerste vraag kost je al bijna tien minuten, de tijd tikt maar door en je moet nog zes vragen waarvan sommige ook een A- en B-deel hebben. Je hebt al kramp in je hand na het maken van vraag 3. Dan gaat het laatste kwartier in en moet je nog twee vragen beantwoorden. Die raffel je noodgedwongen af en je levert het in.
Waarom is er bij sommige toetsen zo’n hoge tijdsdruk en waarom krijg je niet ruim de tijd om de kennis die je hebt op papier te zetten? Ik vind het een belachelijk uitgangspunt dat je zo weinig tijd krijgt. Niet iedereen schrijft even snel en niet iedereen kan meteen iets op papier zetten. Dus waarom zo’n kort tijdbestek voor een tentamen? Wat is de filosofie en gedachtegang hierachter?
De vragen en je antwoorden nog een keer doorlezen is geen optie. Dat slaat toch alles? Op je werk wil je straks toch ook geen half werk leveren, maar even goed kunnen nadenken over hoe je het moet aanpakken en je gemaakte keuzes overwegen?
Ik ben van mening dat het huidige tentamensysteem niet goed werkt en ouderwets en achterhaald is. Geef er gewoon uurtje extra voor zodat je je antwoorden goed kunt formuleren en niet als een bezetene – zonder na te denken – op papier hoeft te spugen. Tijd voor verandering!
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Helemaal mee eens!
“Dus waarom zo’n kort tijdbestek voor een tentamen? Wat is de filosofie en gedachtegang hierachter?”… De filosofie hierachter is: je volgt en hogere beroepsopleiding en in de beroepspraktijk is de druk om me goede antwoorden te komen vaak nog vele malen hoger. Een opdrachtgever, klant of patient wil niet morgen en antwoord, maar gisteren! Dus het is belangrijk dat je snel informatie tot je kunt nemen (de casus doorlezen) en dit kan vertalen naar antwoorden op de vragen die gesteld worden. Je zult onder (hoge) druk moeten leren presteren, dat is nu eenmaal de realiteit!
Blijft mij nog steeds een raadsel waarom tentamens nog op papier worden gedaan.
De enige keer dat je bij je werk een pen nodig zal hebben is wanneer je je handtekening ergens moet plaatsen of zelf notities ergens voor maakt.
Waarom kan een tentamen niet met een toetsenbord? Letterlijk geen enkele werkplek zit vandaag de dag zonder.
Durf er trouwens €50 om te wedden dat het meerendeel van de huidige studenten zowieso een stuk sneller kan typen dan schrijven.
Tentamens kunnen nog niet allemaal op de computer omdat er nog wordt gewerkt aan een goede beveiligde toetsomgeving. Zodra deze beschikbaar is, zullen veel schriftelijke tentamens overgaan op digitale tentamens.
Dat studenten sneller typen dan schrijven is niet persé een vooruitgang. Met typen heb je minder hersenactiviteit en meer afleiding waardoor je minder info opslaat in je lange termijn gehegen (2014 study published in the journal Psychological Science). Maar dit is meer van toepassing voor de lessen.
Té weinig tijd voor een tentamen is een slechte zaak. Er zijn namelijk regels voor opgesteld hoeveel tijd je krijgt; bij multiple choice is dit bijvoorbeeld 90 seconden voor een korte vraag met 4 keuzemogelijkheden. Dit tentamen zou je theoretisch dus in 60 minuten moeten kunnen doen, en je krijgt er 90 minuten voor. Voor open vragen krijg je natuurlijk meer tijd, en voor tentamens met lange casussen zou een half uur extra leestijd moeten staan. De redenen voor beperkte tijd zijn 1) het niveau van de toets. Op het hbo is het verwerken van informatie en hierop in kunnen spelen een kernkwaliteit. En 2) uitputtingsslag. Je kunt natuurlijk een tentamen van 4 uur maken (of een tentamen van 2 uur en hier 4 uur voor geven). Maar dan ga je eindeloos doorlezen, al je antwoorden driedubbel checken. Je hebt tenslotte de tijd.Omdat je concentratieboog niet zo lang is, zul je uiteindelijk meer fouten gaan maken.
hi Jimmy, Ik snap je initiële reactie. Maar misschien even tijd om de hand in eigen boezem te steken en wat wetenschappelijke toelichting:
Volgens mij is het voor niemand een verrassing dat je een casustoets handgeschreven moet beantwoorden. Je kunt dus ook in de voorbereiding 8 weken lang goed oefenen met schrijven (bijvoorbeeld door handgeschreven aantekeningen te maken in de les, onderzoek wijst uit dat je dan ook beter kunt onthouden (http://archief.mareonline.nl/archive/2016/09/22/wat-zegt-de-wetenschap).
Ook het argument van BaRa over presteren onder tijdsdruk is heel relevant.
Verder is het concept van het ‘open boek tentamen’ niet bedoeld om alles tijdens de toets op te zoeken. Als het goed is, heb je als voorbereiding, al gezorgd dat je de weg in het boek heel goed weet, zodat je misschien alleen de ene formule moet controleren, of het exacte citaat wilt gebruiken. Als een ‘opzoek en schrijf over’ toets was bedoeld, was het vast niet in de tentamenvorm met tijdsdruk gegoten.
Dus misschien in plaats van het wijzen naar de toetsvorm of toetstijd, even langer nadenken over wat er allemaal van jouw competenties getoetst wordt tijdens het tentamen. Bij een open boek is dit dus niet alleen de inhoud, maar ook jouw oplossingsstrategie, de keuzes die je maakt over wat je prioriteit geeft. Een toets heeft meer in zich dan je op het eerste gezicht misschien denkt.
Het gaat meer om de inhoud-tijd ratio van jouw tentamen als ik het zo lees. Hoewel ik blij ben dat ik dankzij adhd nu extra tijd krijg voor tentamens en zelfs dan soms nog tijd tekort kom. Als een docent veel kennis en begrip wil toetsen, moet het tentamen daar wel bij passen. En de reacties over de druk in het bedrijfsleven: hoe dan ook echt wel een ander kaliber dan dit voorbeeld. In een adviesfunctie werk je vaak samen met collega’s bijvoorbeeld. En ja, de opdrachtgever wil altijd gisteren, maar dan nog heb je meer dan 90 minuten om “even” een antwoord te formuleren. Op de universiteit duurden mijn tentamens volgens mij drie uur. En dat was bij een open boek tentamen vaak ook heel snel schrijven en nauwelijks tijd om iets op te zoeken. Dat is dan wel weer zoals het in de praktijk zou moeten zijn: 90% parate kennis en 10% verifiëren in literatuur.
Bij tekstverwerkende opdrachten lees ik altijd eerst de vragen zodat ik weet wat ik zoek wanneer ik ga lezen.