Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
15 augustus 2020

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Combi opleiding met eigen bedrijf wordt makkelijker

Gepubliceerd: 11 December 2019 • Leestijd: 5 minuten en 21 seconden • Nieuws

Een deel van je opleiding combineren met je startup: het kan al wat langer, maar de HR gaat het groter aanpakken dan tot nu toe gebeurde en juist ook voor studenten van niet-commerciële opleidingen. In de minor Startup runway wordt duidelijk dat dat werkt.

Studenten van de minor Startup runway in hun eigen ruimte in het Groothandelsgebouw
Studenten van de minor Startup runway in hun eigen ruimte in het Groothandelsgebouw

Het college van bestuur vindt ondernemerschap belangrijk en lector Arjen van Klink maakte zich een jaar geleden al hard om ouderejaars van allerlei opleidingen in het curriculum de ruimte te geven om aan hun startende onderneming te werken.

Begin januari wordt er daarom gestart met de HR Incubator, een concept dat nog meer studenten de mogelijkheid geeft om te ondernemen binnen hun studie. Nu is dat nog beperkt tot de studenten van de community entrepreneurship (opleiding ondernemerschap en retail management) en de minor Startup runway.

Bellen maar afgewezen worden. Wat doen we fout?

‘We mailden potentiële opdrachtgevers en belden ze later na, maar werden steeds afgewezen, en dachten: wat doen we fout?’ Marvin, vierdejaars creative media & game technologies (cmgt), is met studiegenoot Brandon eigenaar van het bedrijf Recnition. In de minor Startup runway leren ze, onder andere van studenten die wél een commerciële opleiding volgen, over ondernemerschap. De minor startte een jaar geleden als pilot en draait nu volwaardig met studenten van verschillende opleidingen die vooral ook van elkaar leren.

‘Van studenten entrepreneurship hoorden we dat we bij die telefoongesprekken de verkeerde insteek hadden.’

Marvin zegt van zichzelf dat hij ‘eigenlijk een nerd’ is. ‘We hadden nog nooit bedrijven gebeld. Van studenten entrepreneurship hoorden we dat we bij die telefoongesprekken de verkeerde insteek hadden; we probeerden gelijk te verkopen terwijl je beter bepaalde gesprekstrucjes kunt toepassen waarmee je je eventuele klant geïnteresseerd houdt en niet meteen iets verkoopt.’

Na de minor afstuderen bij eigen startup

De gesprekstrucjes bleken te werken en inmiddels hebben de twee ondernemers een contract gesloten met een opdrachtgever (een uitgaansclub) waar ze een pilot gaan draaien met hun product, een camera die door middel van gezichtsherkenning ‘boefjes’ herkent.

‘We gaan onderzoek doen naar iets dat onze startup verder helpt.’

Mede dankzij de adviezen van collega-studenten en van minor-docent Joeri van den Hoek zijn Brandon en Marvin zo ver gekomen en kunnen ze na de minor ook afstuderen bij hun eigen startup. Marvin: ‘Dat is heel gaaf! We gaan onderzoek doen naar iets dat onze startup verder helpt, bijvoorbeeld een onderzoek over hoe mensen de gezichtsherkennende camera’s ervaren.’

Wekelijks pitchen over je progressie

Ondernemende studenten krijgen in de minor de gelegenheid om zo’n beetje fulltime aan hun startup te werken, vertelt docent Van den Hoek. ‘Sommigen werken vanuit hun eigen bedrijfspand maar de meesten zitten hier in onze eigen ruimte in het CIC in het Groothandelsgebouw. Wekelijks moeten ze pitchen over hun progressie.’

Van den Hoek vraagt startende ondernemers die al wat verder zijn en ook in het Groothandelsgebouw zitten, om een praatje te houden voor de minorstudenten. Kennis wordt daarnaast overgebracht in de vorm van workshops die gaan over zaken waar de studenten behoefte aan hebben: dus als een of meerdere startups potentiële klanten willen gaan benaderen, wordt er bijvoorbeeld een workshop e-mailmarketing aangeboden. Van den Hoek: ‘De studenten krijgen dan dus geen tentamen over e-mailmarketing maar ze moeten ermee aan de slag. Ze moeten het doen.’

Jaar lang geholpen worden met je startup

De HR gaat verder, en met meer studenten aan de slag dan de circa twintig van de minor. Onderwijsmanager Berry Andeweg van de community entrepreneurship maakt deel uit van een projectgroep die studenten van diverse opleidingen een jaar gaat helpen met hun startup.

Omdat opleidingen eigen eisen hebben, met verplichte vakken, zal de HR Incubator aankomen op maatwerk.

‘Daar moeten we talent voor scouten. Dat gaan we begin komend jaar bijvoorbeeld doen door studenten van technische opleidingen in contact te brengen met ondernemerschap en met studenten entrepreneurship’, vertelt Andeweg. ‘Het lijkt ons goed als ze elkaar op een laagdrempelige manier ontmoeten. Bijvoorbeeld tijdens een tof gastcollege over hacken.’

Andeweg denkt aan een vorm waarbij vierdejaars vanaf studiejaar 2020/21 gedurende een jaar hun onderneming koppelen aan het afstuderen. Omdat opleidingen eigen eisen hebben, met verplichte vakken, zal de HR Incubator aankomen op maatwerk. Andeweg: ‘Als het niet helemaal past zal de incubator deels extra-curriculair moeten worden gedaan.’

Grote variatie aan beginnende ondernemers

Terug naar de minor Startup runway die een grote variatie aan beginnende ondernemers telt. Sommigen hebben alleen nog maar een idee, anderen zijn al aan het ondernemen en investeren al tienduizenden euro’s. En er zijn entrepreneurshipstudenten die precies weten wat het Businessmodel Canvas is (BMC, een tool om je ondernemersplan inzichtelijk te maken, red.), en niet-commerciële studenten die dat nog niks zegt.

Van den Hoek ziet nog andere verschillen. ‘Entrepreneurshipstudenten beginnen meestal met een probleem bij een bepaalde doelgroep en zoeken daar dan een product bij. Anderen beginnen met een innovatie waar ze vervolgens een doelgroep bij moeten zoeken.’

Onderzoek naar waar behoefte het grootst is

Dat laatste geldt enigszins voor fysiotherapiestudenten Jerome en Ricardo die de onderneming Trainthuis zijn begonnen en de ‘Fitkit’ hebben ontwikkeld. In die kit zitten oefenmaterialen waarmee cliënten die uitbehandeld zijn bij een fysiotherapiepraktijk, maar nog extra hulp nodig hebben, thuis een oefenplek kunnen creëren.

Tijdens de minor kunnen de studenten fulltime aan hun bedrijf werken.

‘Ons BMC ziet er na twee maanden heel anders uit dan eerst. In het begin lag onze focus voornamelijk op de mensen die graag thuis willen sporten’, vertelt Jerome. ‘Door workshops van school zijn wij gaan onderzoeken waar de behoefte naar ons product het grootst was. Dat bleek te zijn bij fysiotherapiepraktijken die geen oefenruimte kunnen bieden voor de cliënt. Er is geen nabehandeling mogelijk nadat cliënten zijn uitbehandeld. Terwijl het voor die cliënten goed is om preventief te werk te gaan.’

Inmiddels werken de twee studenten samen met vijf fysiotherapiepraktijken die hen, tegen een vergoeding, klanten aanleveren.

Vanwege tijdgebrek nog geen grote stappen gemaakt

Voor Jerome en Ricardo kwam de mogelijkheid om de ‘startup-minor’ te volgen ‘op het juiste moment’. Jerome: ‘We waren al eerder begonnen met ons bedrijf maar vanwege tijdgebrek konden we nog niet de stappen maken die we wilden maken.’

Tijdens de minor kunnen de studenten fulltime aan hun bedrijf werken. De twee fysiotherapeuten in opleiding merken daarnaast dat het werkt om ervaringen uit te wisselen. Ricardo: ‘Het voordeel is dat ieder zijn eigen kennis heeft. Andere studenten hebben meer kennis en ervaring in het ondernemen. Wij hebben inzicht in de praktijk (van het fysiotherapievak, red.) en daarnaast ervaring met leveranciers; we hebben de anderen iets verteld over hoe je importeert.’

Geen ‘afstudeer-startup’ voor fysiotherapeuten

Waar cmgt’ers Marvin en Brandon bij hun eigen bedrijf kunnen afstuderen, is dat voor Jerome en Ricardo niet mogelijk. Dat heeft met hun opleiding te maken. Jerome: ‘Wij moeten tijdens ons afstuderen laten zien dat we competent genoeg zijn als beginnend beroepsbeoefenaar fysiotherapie.’ Komend voorjaar bestaat voor hen dus uit een afstudeerstage bij een fysiotherapiepraktijk en het maken van een ‘case report’ over een cliënt.

‘Als we na onze minor een stapje extra voor ons bedrijf willen doen, moet dat in de avonduren.’

Berry Andeweg denkt dat als ‘zijn’ incubatorplan doorgaat, studenten zoals Ricardo en Jerome zich beter in jaar 3 op het ondernemerschap kunnen richten. ‘Dan hebben ze vaak een stage die er makkelijker mee te combineren is. Ook zouden ze het ondernemen naast het afstuderen kunnen doen, dus extra-curriculair.’

Daar denken de fysiotherapeuten in opleiding nu ook over. ‘Als we na onze minor een stapje extra voor ons bedrijf willen doen, moet dat in de avonduren.’

Als de zaken goed gaan, willen de twee na hun afstuderen fulltime met hun onderneming aan de slag. ‘Aan de andere kant’, reageert Ricardo, ‘kunnen we dit doen dánkzij fysiotherapie. Als fysiotherapeut zie je wat er speelt en houd je ook je fysiotherapiekennis goed bij. Dus misschien is een combinatie fysiotherapeut-ondernemer wel beter.’

Tekst en foto: Jos van Nierop

 Profielen, het onafhankelijke nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam, deelt wekelijks artikelen op Linkedin. Ben jij onze nieuwe connectie?
 Wil je op vrijdag (rond lunchtijd) het heetste nieuws van afgelopen week in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de man/vrouw spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top