Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
25 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

De stage van toen: ‘Ik wilde het goed doen om een contract te verdienen’

Gepubliceerd: 7 March 2019 • Leestijd: 3 minuten en 31 seconden • Interview

Denise van Zanten-Kooi (34) studeerde communication and multimedia design en kwam in 2006 als stagiair terecht bij het kleine ideeënbureau Waanzinnig!. De keuze voor een klein bedrijf was een bewuste. Ze heeft er geen spijt van gehad. ‘Bij een groot bedrijf zou ik zijn ondergesneeuwd’, denkt Van Zanten die ietwat timide was. ‘Ik ben mondiger en zelfverzekerder geworden. Daar was mijn stage belangrijk voor.’

‘Het was ook mijn eerste kennismaking met het bedrijfsleven. Ik leerde er omgaan met collega’s en werkte voor het eerst 40 uur per week. Na de eerste week was ik helemaal kapot.’
Tijdens haar stage werkte ze aan een horecaconcept: een café met alleen maar chocoladeproducten. ‘Omdat Waanzinnig! een klein bedrijf was, had ik, ook bij het uitwerken van dat horecaconcept, een breed takenpakket. Daar leerde ik veel van. En ondanks dat we klein waren, werkten we voor grote merken zoals Unilever.’

Van Zanten had het op haar stage erg naar haar zin. ‘We waren jong en gingen ervoor. Ook gingen we vaak samen borrelen. Ik deed m’n best omdat ik graag m’n studie wilde afmaken én ik wilde het goed doen om een contract te verdienen.’

Eigen bedrijf

Dat lukte. Ze werkte anderhalf jaar bij Waanzinnig! om daarna een eigen bedrijf te starten dat e-commercewebsites bouwde. ‘Maar na drie jaar wilde ik weer in teamverband werken en begon ik bij Greenwheels.’ Daar werkt ze nog steeds. Van Zanten is chief product owner en verantwoordelijk voor de implementatie en de (door)ontwikkeling van producten, functionaliteiten en systemen om het huren van deelauto’s gebruiksvriendelijk te maken.

Terugkijkend op haar stage- en studietijd, moedigt Van Zanten huidige studenten aan om vooral ‘heel erg te genieten’. ‘Ik zie het als de leukste periode van mijn leven. Een periode ook waarin je denkt dat je het helemaal gaat maken en bij wijze van spreken de nieuwe Facebookoprichter wordt. Toen dacht ik ook dat ik het echt heel druk had, maar ik had eigenlijk een luizenleventje zonder grote verantwoordelijkheden.’

Profielen interviewde Denise in 2006, samen met haar stagegever

Voor de leeuwen gegooid bij ideeënbureau

Met een standaard sollicitatiebrief en cv’tje kom je bij ideeënbureau Waanzinnig! niet binnen als stagiaire. Vierdejaars communicatie & multimedia design Denise Kooi wist te overtuigen met een groot bord vol Post-it-blaadjes, met daarop haar sterke en minder sterke kanten. Inmiddels is ze stagiaire af en in dienst van het ideeënbureau.

Waanzinnig! is een van de bedrijfjes van Area010, het bedrijfsverzamelgebouw voor startende ondernemers in het WTC dat is opgezet door onder andere de gemeente en de HR. ‘Wij bedenken ideeën en verzinnen daar een klant bij’, vertelt oprichter en eigenaar Auke Ferwerda. Zo bedacht Waanzinnig! voor Heineken een manier waarop klanten van horecagelegenheden meer bier van dat merk gaan drinken. Voor een bekend automerk kwam het bureau met het idee voor een parkeergarage in de stad waar kopers van dat merk hun auto gratis kwijt kunnen. En voor Plaswijckpark zette het bedrijf een toekomstvisie op papier. Denise richtte zich tijdens haar stage vooral op een horecaconcept waar ze op dit moment niet al te veel over mag zeggen. Inmiddels is ze in dienst bij het bedrijfje dat nu vier medewerkers telt.

Denise: ‘Ik ben voor mijn gevoel voor de leeuwen gegooid. Maar ik heb tijdens mijn stage meer geleerd dan op school, waar je toch best vastzit in bepaald denkbeelden. Het komt misschien ook doordat ik in het derde jaar wegens onvoldoende aanbod geen stage heb gelopen. In het begin van de stage moest ik dan ook heel erg wennen aan het ritme van iedere dag werken.’

Auke: ‘Het is je eerste baan en dus ben je het niet gewend. Denise kwam hier ook wat timide en onzeker binnen. Terwijl ze zich op een extraverte manier had gepresenteerd. Haar eerste opdracht was wel grappig en voor mij een soort test. Ze moest een presentatie maken voor Ola. Dat heeft ze geweldig opgepakt. Binnen drie weken zat ze al bij die presentatie. Nu is ze binnen Waanzinnig! en Area010 overigens een gewaardeerde collega.’

Foto van Denise tijdens haar stage in 2006

Denise: ‘Ik heb hier geproefd aan het bedrijfsleven. En: door de stage weet ik nu dat ik dit werk leuk vind. Stage lopen bij een klein bedrijf is erg leuk omdat je daadwerkelijk invloed hebt op de processen. Vooral bij het ontwikkelen van het horecaconcept heb ik dat ervaren.’

Auke: ‘Een Waanzinnig!-product moet verrassend en origineel zijn. Denise heeft horeca gecombineerd met digitale media en het resultaat is een waanzinnig Waanzinnig!-concept. We zijn er nu daadwerkelijk met bedrijven over in gesprek. Ik ben sowieso erg tevreden over de constructie met stagiairs; ik heb er de afgelopen jaren een paar in dienst genomen en dat pakt goed uit. Over de stagebegeleiding vanuit school ben ik minder tevreden. Die is waardeloos. Ze hebben te weinig tijd om zich bezig te houden met de studenten die niet binnen de eigen muren zitten. Daarnaast heeft de nog jonge opleiding geen eigen stagebureau (Ferwerda was afgelopen jaar parttime docent bij communicatie & multimedia design – red.). De begeleider is hier in elk geval nog nooit geweest en er is nooit met hem over Denise gesproken.’

Denise: ‘Op z’n minst verwacht ik dat ik van hem de data krijg waarop dingen ingeleverd moeten worden. Ik heb mijn stagebegeleider maar eenmaal gesproken. Dat vind ik niet zo erg fijn…’

In de rubriek De stage van toen kijken afgestudeerde HR-studenten terug op hun stage. Eerder in deze rubriek:

Stage van toen: ‘Ik heb geen spijt van mijn afgebroken stage’

Tekst: Jos van Nierop
Beeld: Levien Willemse/Demian Janssen

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top