Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
28 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Daisy Hofman (34) is kerndocent bij de opleiding technische informatica. Ze schrijft over wat haar als docent aan het hart gaat en bezighoudt.

Recente blogs

Recente artikelen

Blog

De vrije school, en dan?

Gepubliceerd: 3 October 2019 • Leestijd: 1 minuten en 13 seconden • Daisy

‘Hoe bevalt je studie?’ Vraag ik haar. ‘Pfff’, ze zucht geïrriteerd, ‘ik wil het er niet over hebben.’ Ik sta met mijn buurmeisje in de lift, eerstejaars hbo-student. Waar ze normaal het liftritje naar de vijfde vrolijk vol kletst, wendde ze zich nu weer snel tot haar telefoon.

Zwijgend stappen we de lift uit en loop ik achter haar de galerij over. Tot ze zich met een abrupte zwaai omdraait en vraagt: ‘Weet jij waarom er geen vrije hogeschool is? Of heb ik iets gemist?’

Mijn buurmeisje heeft op een vrije basisschool én vrije middelbare school gezeten. Maar op haar bèta-opleiding in het hbo heeft ze haar draai nog niet gevonden: ‘Ik kan de stof gemakkelijk bijbenen maar zou het allemaal anders willen aanpakken. De manier van leren en wanneer ik wat leer. Op een manier die beter bij mij past.’

Vrije scholen gaan uit van de opvattingen van Rudolf Steiner, de antroposofie. Daarbij staat aandacht voor je persoonlijke ontwikkeling als individu en in relatie tot je sociale omgeving centraal, op de vrije school minstens zo belangrijk als ontwikkeling van je intellectuele vermogen.

Naast onderwijs en pedagogiek bevat de leer van Steiner ook inzichten op gebieden als geneeskunde, landbouw, kunst en economie. Verbindend element bij deze onderwerpen is de integratie van spirituele kennis en de dagelijkse praktijk.

Nederland kent 83 vrije basisscholen en 23 vrije middelbare scholen. Daarna volgt één vrije mbo-school. Maar behalve een paar afzonderlijke hbo-opleidingen wist ik geen hogeschool te vinden met verschillende instituten op antroposofische grondslag.

Misschien wordt de onderwijskundige behoefte binnen het huidige hbo-onderwijs al vervuld met multidisciplinair werken, opleidingoverstijgend onderwijs, keuzevrijheid, maatwerk, 21 century skills en holistisch toetsen. Allemaal hebben ze raakvlakken met de grondslagen van de vrije school en met andere onderwijskundige stromingen zoals het Montessori-onderwijs.

Toch heeft haar vraag iets in me losgemaakt. Hoe zou een bèta-opleiding er bijvoorbeeld uitzien wanneer men ook zaken die níet aantoonbaar zijn voor waar aanneemt, wanneer weten niet altijd meten is? Kan het dan ook nog exact zijn? Een interessant gedachtenexperiment.

Is een vrije hogeschool een gemis, wat vinden jullie?

 Wil je op donderdag (rond lunchtijd) het heetste nieuws van afgelopen week in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Recente blogs

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

10 Responses to De vrije school, en dan?

  1. Dank allen! Van sommige opleiding heb ik gehoord van anderen nog niet. En inderdaad, allen opleidingen en geen ‘volledige’ hogeschool.

  2. Ik heb op het Rudolf Steiner College gezeten en wat een kutschool is dat. Nu vind ik dat natuurlijk, want mijn beste vriendin zit er ook op en die vind het wel leuk. Ik heb ook op de Rudolf Steiner School gezeten en dat is wel een leuke school. Kijk voordat je naar deze school wilt goed of het bij je past anders ga je spijt van je keuze krijgen!

  3. @emma Thnx voor je reactie. Ik ben benieuwd, waarom vond je het Rudolf Steiner College een kutschool en de Rudolf Steiner school een leuke school?

  4. Bang ben ik dat je dan hiervoor naar het buitenland moet gaan, namelijk naar Duitsland.want daar bestaan de antroposofie veel langer dan in Nederland. Ik houd mij daar zo 20 jaar mee bezig. Ik heb daar mijn Heilerziehungspflege gedaan, weliswaar een MBO, maar een MBO op nivo 6. Dat is met een HBO gelijkgesteld. Met de studie Heilpedagogiek is dat ook zo. In Dornach zijn er ook mogelijkheden. Ik vind dat er geen antroposofische hogescholen moeten zijn, vanwege het feit al om van de antroposofie geen dogma van te maken. Maar een hogeschool die open is voor anders denkenden en open voor spirituele themas (ook uit de Rozenkruizers, Vrijmetselaars, Theosofie, Hermetica etc) vind ik geweldig en broodnodig.

  5. Dank voor je recatie Joran! In april zijn we in Zwitserland met de opleiding. Dan ben ik zeker van plan om eens een kijkje te gaan nemen bij het Goetheanum

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top