Expertcollege: docenten aan de bestuurstafel voor gevraagd en ongevraagd advies
Gepubliceerd: 3 October 2019 • Leestijd: 2 minuten en 19 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.‘Elkaar uitdagen op de inhoud’. Dat is de rol van het nieuwe expertcollege, een raad van elf docenten die vier keer per jaar in gesprek gaat met het college van bestuur van de Hogeschool Rotterdam. Woensdag kwamen ze voor het eerst bij elkaar.
De gedachte achter de nieuwe club is dat de rol van docenten centraal staat op de hogeschool, en dat ze dus ook meer gehoord zouden moeten worden op directieniveau. De HR is de eerste hogeschool – voor zover bekend – die de docenten als experts een plek geeft aan de bestuurstafel.
De hogeschool heeft een beweging in gang gezet om docenten(teams) meer ruimte en verantwoordelijkheid te geven. Die ruimte is nodig om het onderwijs te realiseren dat past bij de specifieke studentenpopulatie, de beroepscontext en identiteit van de opleiding waar zij voor werken, vindt het college van bestuur (cvb).
Het expertcollege bestaat uit elf docenten (of docent-onderzoekers) die het cvb gevraagd en ongevraagd gaan adviseren over kwesties die vooral op het vlak liggen van de kwaliteit van het onderwijs en de beroepsuitoefening en professionele ontwikkeling van docenten.
‘Hoe wordt ons onderwijs hier beter van?’
Het initiatief verschilt van bestaande organen als de medezeggenschapsraad. Dat is een formeel orgaan, dat meedenkt maar ook kritisch moet toezien op het beleid van de hogeschool in brede zin. Het expertcollege staat los van formele structuren, verantwoordelijkheden en bevoegdheden. De raad van docenten moet adviseren over het onderwijs zelf en zou bij elk groot beleidsvoorstel de vraag ‘hoe wordt ons onderwijs hier beter van?’ moeten stellen.
Het voltallige expertcollege komt dit jaar in ieder geval vier keer bij elkaar om met het cvb in gesprek te gaan. Naar gelang de vraagstukken of de behoefte zullen de leden elkaar ook buiten de vergaderingen om treffen. De vergaderfrequentie kan worden uitgebreid, als blijkt dat daar behoefte aan is. De eerste bijeenkomst, afgelopen woensdag, stond in het teken van kennismaking en agendasetting.
Bormans: ‘Het eerste jaar vooral ervaring opdoen’
‘We doen dit als hogeschool ook voor het eerst’, zegt cvb-voorzitter Ron Bormans. ‘Er is voor zover we weten in het land op dit moment geen voorbeeld. Daarom willen we het eerste jaar vooral benutten om ervaring op te doen en de ruimte houden om tussentijds aanpassingen te doen in de werkwijze. Het belangrijkste is dat het expertcollege voor alle leden, maar vooral voor de hogeschool, van toegevoegde waarde is.’
Wat er met de adviezen gebeurt, zal per onderwerp verschillen. Bormans: ‘Belangrijkste is dat we met het expertcollege een vast moment hebben gecreëerd waarop een vertegenwoordiging van de docenten en het voltallige bestuur met elkaar de diepte in kunnen gaan. Dat leidt ongetwijfeld tot nieuwe inzichten, ideeën en inspiratie aan beide kanten, wat op zichzelf al erg waardevol is. Maar natuurlijk geven we ook opvolging aan goede adviezen en ideeën; ik heb toegezegd dat we daar waar we dat niet doen, de plicht hebben om publiekelijk uit te leggen waarom we het niet doen.’
Representatieve afspiegeling
De docenten die in het expertcollege zitten, worden in uren gefaciliteerd voor hun lidmaatschap van de adviesraad. De instituten zijn uitgenodigd kandidaten voor te dragen voor het expertcollege en daaruit is een representatieve afspiegeling van de organisatie samengesteld.
De leden van de raad zijn Diane Breedijk (Instituut voor Gezondheidszorg), Cherryl Gerretsen (Rotterdam Business School), Boudewijn de Graaf (Hogeschool Rotterdam Business School), Eeke van de Graaf (Rotterdam Academy), Helen de Haan-Cao (Rotterdam Business School), Barend Hendriks (Instituut voor Communicatie, Media en Informatietechnologie ), Amina Kefi (Instituut voor Sociale Opleidingen ), Anabel Mendez Lorenzo (Instituut voor de Gebouwde Omgeving ), Rianne Schippers (Instituut voor Lerarenopleidingen ), Mark Smit (Instituut voor Engineering en Applied Science ) en Renee Turner (Willem de Kooning Academie).
Tekst: Edith van Gameren
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Aanbevolen door de redactie
Docenten starten petitie: HR moet zich uitspreken tegen schending mensenrechten in Gaza
Vervroegde renovatie Museumpark gaat zorgen voor ingrijpend verhuiscircus
Ondernemende Ad-student Joyce start op HR pilot met gratis menstruatieproducten
Back to Top