Blog Corstin: De wereld beweegt
Blog van CorstinGepubliceerd: 2 days ago
Ik hoor het vaak als iemand een onvoldoende haalt: het tentamen was te moeilijk, het oefenmateriaal onder de maat, de docent kan niet goed lesgeven en – het altijd terugkerende statement – de werkdruk is te hoog. Maar ligt alles aan school of ligt het ook aan de student?
Het geluid ‘het oefenmateriaal is niet van toetsniveau’ komt steeds vaker voorbij en dus, redeneren sommige studenten, is het tentamen te moeilijk om te maken. Ik vraag me dan af: letten deze studenten wel op in de les en openen ze überhaupt weleens een boek? Het valt mij op dat een docent vaak genoeg in de les meegeeft wat op het tentamen gevraagd gaat worden. Moet daarvoor het oefenmateriaal hetzelfde zijn als het tentamenmateriaal? Nee! Tuurlijk, het moet van goed niveau zijn, maar zelf nadenken helpt ook.
Iedereen kan een trucje leren. Het nadeel is dat je dan op dat trucje gaat leunen, terwijl van je verwacht wordt dat je de bestudeerde technieken kan toepassen en inzicht ontwikkelt. Door het oefenmateriaal precies hetzelfde te maken als het tentamenmateriaal kan nooit duidelijk worden of je de stof daadwerkelijk beheerst. Bovendien zou de waarde van het diploma flink dalen als je de tentamenvragen van tevoren kunt oefenen.
Ook de redeneringen die studenten optuigen om niet naar de les te komen… Als je niet komt, lijkt me dat jouw eigen keus en heb je daarmee geaccepteerd dat je waarschijnlijk belangrijke info mist. Het is naar mijn mening niet aan een docent om die alsnog aan te leveren. Dan had je immers naar de les moeten komen. Als je graag thuis wilt studeren, had je beter een LOI-opleiding kunnen gaan volgen.
Studenten zoeken vaak de makkelijkste weg. Hoe makkelijker een tentamen en uiteindelijk een diploma gehaald kunnen worden, hoe beter. Er wordt soms gekeken naar school vanuit een consumentenperspectief: je betaalt collegegeld dus je verwacht dat het wordt voorgekauwd.
Ik vind dat jammer. School draait vooral om je ontwikkeling en niet om hoe makkelijk je door een opleiding gaat. Door een onderzoekende houding aan te nemen, ontwikkel je je veel meer dan door af te wachten en informatie te consumeren. Daardoor zal je uiteindelijk ook beter begrijpen waarom iets zo is.
De moraal van het verhaal: Verbeter de wereld, maar begin vooral bij jezelf voor je naar een ander wijst.
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
En de leraar is bij uitstek de persoon die je kan helpen jezelf daar in te ontwikkelen. Of je gedachten waar al dan niet een oorzaak ligt verder te onderzoeken. Niemand kan alles in 1x op expert niveau dus hardkills en softskills, inzicht, motivatie zal op verschillende momenten anders zijn. Het ene vak gaat als een speer en het andere vak gaat voor geen meter. Er zijn veel parameters die een rol spelen waarom de ene klaagt en de ander juicht. Zoekt contact, ga het gesprek aan en je zal zien dat er achter de klacht meer schuil gaat dan je aan de oppervlakte kunt zien. Als je dat moeilijk vindt kom ik graag helpen. Grt Stefan
Natuurlijk is de houding van studenten niet altijd zoals te wensen valt. Maar de manier waarop het onderwijs is ingericht motiveert dit gedrag ook.
Het diploma halen is het doel, want daarmee krijg je later een baan. Tentamens halen is daarvoor de vereiste. Dus als je een trucje kan leren waarmee je tentamens haalt zonder te hoeven vertrouwen op je eigen inzicht of ontwikkeling werkt dat geruststellend. Een oefentenamen is een kwantatieve toets voor je trucje. En als dat trucje niet vereist dat je naar de les moet komen of het boek hoeft te lezen doe je dat niet. Leerlingen doen dit omdat ze de indruk hebben geen technieken en inzichten op school te ontwikkelen. Want ongeacht of je de stof begrepen hebt of niet kun je met een trucje een tentamen halen.
Wat mij betreft werken bij bedrijfskunde werkcolleges daarom een stuk beter dan hoorcolleges. Tijdens een werkcollege ben je veel meer bezig met het toepassen van kennis en vaardigheden. Bij een hoorcollege scan je alleen voor wat je op een MC moet antwoorden. Maar vooral, bij een werkcollege zie je waarom je relevante dingen leert. Kom dan niet eerst met een model en toelichting hoe je dit toepast op een casus. Want in het echt kwam ook eerst de constatering van een probleem voordat er een model voor was. Leg een probleem voor, laat studenten denken hoe ze dat probleem zouden aanpakken, en laat ze dan het model toepassen. Die volgorde is hoe de praktijk en het tentamen zijn.
Als ik docent van zou ik geen oefententamens geven met kwantificeerbare vragen en antwoorden. Dat moedigt aan te zoeken naar een truc die een 5,5 oplevert. Geef de tekst van een casus en daarbij in plaats van een volledig ingevuld model als antwoord een inzichtelijk overzicht van de verbanden uit de tekst waar het antwoord uit voort zou komen. Je wilt niet dat ze naar het model kijken, dat als antwoord zien en het klakkeloos overnemen. Het inzicht is het echte antwoord, dus dat zul je ze moeten laten zien. Als ze dat inzicht begrepen hebben kunnen ze er ook zelf een model mee invullen.
Wat mij betreft, als iemand zegt “mijn trucje werkt niet”, toont dat alleen maar aan dat het een goed tentamen is.