‘Overtref jezelf? M’n neus!’, dat is wat veel studenten denken bij de slogan van de Hogeschool Rotterdam. En heel gek is dat niet: tussen de stress van tentamens, deadlines en aanwezigheidsplicht raak je jezelf eerder kwijt dan dat je een nieuwe en verbeterde versie van jezelf vindt.
Laten we eerlijk zijn: wat herinner jij je straks nog, als je studie achter je ligt? Je Osiris-cijferlijst en je aanwezigheidspercentage? Of neem je dan heel andere dingen mee?
Studiesucces heeft volgens mij helemaal niets te maken met alles acen wat er maar te acen valt. Het is veel meer een soort game, waarbij de cijfers bonuspunten zijn terwijl je vooral bezig bent met het vrijspelen van nieuwe skills en hints die je helpen bij het schrijven van je eigen handboek voor Het Leven en De Buitenwereld.
Studeren is meer dan de vakken en het studievoortgangsoverzicht. Je leert jezelf kennen: wat betekent hard werken voor jou? Hoe krabbel je weer overeind na een tegenslag en wat drijft je om dan te blíjven doorgaan? Misschien laten je cijfers te wensen over, maar kom je er wél achter wat jouw kijk is op het beroep dat je wilt gaan uitoefenen en wat voor professional je wilt zijn. Misschien ontdek je nieuwe interesses, leer je om hulp vragen of uit je schulp kruipen, met stress omgaan, je grenzen oprekken en bewaken…
Studiesucces gaat uiteindelijk niet om je studie in vier jaar halen of met de hakken over elke mogelijke sloot komen. Waar het om draait, is dat jij alles uit je studie haalt wat er voor jou in zit, en dat je leert wat het voor jou betekent om jezelf écht te overtreffen. Dat is meer waard dan welk diploma dan ook.
Deze blog is geschreven voor het Profielen Studiesucces magazine:
In het nieuwe Profielen Magazine lees je alles over studiesucces
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Mooi stuk! Helemaal mee eens 🙂
wat betekent hard werken voor jou? Hoe krabbel je weer overeind na een tegenslag en wat drijft je om dan te blíjven doorgaan? Het enige vak dat daar echt aandacht aan besteed is SLC. Maar omdat daar ook studiepunten tegenoverstaan ben je eigenlijk meer bezig je SLC’er te overtuigen dat je jezelf hebt uitgevonden dan dat je dat ook echt doet.
@sven Ik denk dat teruggekoppeld word naar het algehele leerproces van een opleiding, niet dat je een boekje krijgt met ‘wat is hard werken’ of een vak. De persoonlijke ontwikkeling die je zelf doormaakt (zonder de slc verslagen) in de jaren die je studeert en dus ontwikkelt.
een reactie als docent: het is geweldig om te zien hoe studenten in staat zijn om te leren, feedback te (durven) geven, te ontvangen, en te verwerken. Voor mij als docent is de grootste beloning als een student onzekerheid weet om te zetten in leergierigheid, want onzekere studenten staan open om te leren, om feedback te accepteren, om (onder)zoekend in de les en in de stage te staan. Kortom: om zichzelf te overtreffen! Hoe onzekerder je jezelf voelt, hoe sterker je bent om jezelf te overtreffen…. Ontdek de kracht van onzekerheid, en overtref jezelf.