Blog Menno: Taal maakt nog meer kapot dan geweld
Blog van MennoGepubliceerd: 4 days ago
Een van mijn grootste frustraties over toegankelijkheid is niet dat dingen en situaties ontoegankelijk zijn, maar dat mensen je klacht wegwuiven of niks doen om de toegankelijkheid te verbeteren. Hun reacties beginnen meestal met ‘ja, maar …’
Ja maar het is te duur. Ja maar jij bent de enige die we kennen die doof is. Ja maar onze doelgroep hééft geen beperkingen. Ja maar het is wel toegankelijk voor rolstoelen. De onwil om aanpassingen te maken zodat anderen ook zelfstandig mee kunnen doen, is frustrerend.
Het grappige, omdat ik er liever om wil lachen dan huilen, is dat mensen die me niet kennen denken dat ik gewoon iemand met een beperking ben die klaagt over ontoegankelijkheid. Maar ik ben niet alleen ervaringsdeskundige, ik ben ook expert. Toegankelijkheid of eigenlijk inclusive design is mijn ding om het zo te zeggen.
Als front-end developer met als achtergrond een studie communicatiesystemen ben ik altijd aan het leren. Dat moet wel, om relevant te blijven. En ik ben al drie jaar bezig om met mijn kennis websites, applicaties en interacties toegankelijk en inclusief te maken voor iedereen.
Dus als ik word weggewuifd door mensen, met hun reden waarom iets niet toegankelijk kan, dan weet ik vaak al snel of hun verweer gefundeerd of ongefundeerd is. En ik moet daar meteen bij zeggen dat er vaak geen gefundeerde redenen zijn.
Als er geen geld is snap ik dat, maar het is wel triest dat toegankelijkheid kennelijk geen grote prioriteit heeft en daar dus geen geld voor wordt vrijgemaakt. Ik ben dan ook zeer benieuwd hoe de makers te werk gingen bij het ontwerpen en maken van de HR-app.
Hebben ze onderzoek gedaan? Hebben ze een diverse groep studenten gesproken over wat ze nodig hebben van een HR-app? Hebben ze studenten betrokken bij het ontwikkelen en testen? Zijn ze zich ervan bewust dat er op de hogeschool studenten met een beperking studeren? Hebben ze nagedacht hoe mensen hun mobiele telefoon gebruiken? En dan bedoel ik niet alleen hoe vaak iemand op social media zit of zijn -mail checkt. Ik bedoel dan: maken ze gebruik van de toegankelijkheidstools zoals voorleesfunctie, spraakfunctie en vergroot- en contrastfunctionaliteit?
Zolang toegankelijkheid en inclusie een after thought blijven voor mensen die producten en interacties maken, blijf ik deze vragen stellen. En willen ontwikkelaars weten hoe ze hun product kunnen verbeteren, dan ben ik meer dan bereid mijn kennis te delen.
Want er is geen grotere frustratie dan buitengesloten worden omdat men simpelweg niet aan je bestaan gedacht heeft.
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Beste Darice, om antwoord te geven op je vragen:
Hebben ze onderzoek gedaan?
Ja, uitgebreid behoefte- en drijfverenonderzoek (https://hint.hr.nl/nl/HR/Over-de-HR/hogeschoolbrede-programmas/studienet/ambitie-en-visie/, daar moet je even voor inloggen op Hint), werksessies met honderden studenten en medewerkers en meetups (https://hint.hr.nl/nl/HR/Over-de-HR/hogeschoolbrede-programmas/studienet/meet-ups/), pilot apps (https://hint.hr.nl/nl/HR/Over-de-HR/hogeschoolbrede-programmas/studienet/studienet-activiteiten/studienet-project-pilots-met-een-studentenapp/), gesprekken met de onderwijsorganisatie over datakwaliteit, etcetera.
Hebben ze een diverse groep studenten gesproken over wat ze nodig hebben van een HR-app?
Jazeker. In de werksessies hebben we met honderden studenten customer journeys uitgewerkt en service blue prints gemaakt en op basis daarvan een grote backlog met alle vragen waar studenten tegenaan lopen. Hierop is een visuele ambitie gemaakt (https://hint.hr.nl/nl/HR/Over-de-HR/hogeschoolbrede-programmas/studienet/ambitie-en-visie/).
Hebben ze studenten betrokken bij het ontwikkelen en testen?
Vanzelfsprekend, bij de vorige stappen (werksessies, pilot apps, etcetera) en de eerste schetsen van de app vlak voor de zomervakantie. Tijdens de zomervakantie waren er geen studenten beschikbaar / bereikbaar. Nu pakken we dat weer op. Superfijn dat ze zo’n positieve feedback, verbeterpotentieel en kritische geluiden laten horen in de 60 persoonlijke reacties die we hebben ontvangen vanuit de app en de vele likes en reacties op social meda. Daarnaast betrekken we actief de koplopers van het programma StudieNet bij de doorontwikkeling van de online dienstverlening van de hogeschool. En kunnen andere studenten zich aanmelden om ook mee te praten via https://hint.hr.nl/nl/HR/Voorzieningen–Services/Systemen/app-van-hogeschool-rotterdam/denk-mee-over-online/.
Zijn ze zich ervan bewust dat er op de hogeschool studenten met een beperking studeren?
Uiteraard. Juist daarom zijn we vanaf het begin gestart met “inclusive design” op basis van WCAG 2.0 AA. Wellicht niet voor iedere beperking of mate daarvan direct beschikbaar (net zoals veelgevraagde mogelijkheden als een weekoverzicht, studievoortgangsoverzicht, inschrijven, contact leggen met docenten, mail, notificaties bij resultaten, etcetera), maar wel als eerste stap.
Hebben ze nagedacht hoe mensen hun mobiele telefoon gebruiken? En dan bedoel ik niet alleen hoe vaak iemand op social media zit of zijn -mail checkt. Ik bedoel dan: maken ze gebruik van de toegankelijkheidstools zoals voorleesfunctie, spraakfunctie en vergroot- en contrastfunctionaliteit?
Natuurlijk: het kleurcontrast van de app is getoetst op basis van de wereldwijde standaard voor toegankelijkheidsrichtlijnen, de WCAG 2.0. Schaling werkt tot op bepaalde instellingen goed (bij lage resoluties en hoge schaling gaan er dingen – net zoals bij heel veel andere apps – minder goed). Spraak- en voorleesfuncties zijn in deze versie niet getest, we leveren liever iets waar veel mensen nu al iets aan hebben en verbeteren het vervolgens stap voor stap op basis van de feedback. Maar je vergeet nog een aantal aspecten: visuele hierarchie, technische hierarchie van content, geen gebruik maken van “klik hier” links, maar beschrijvende links, niveau van taalgebruik, geen timers, etcetera etcetera. En ja, ook daar denken we over na.
Je ziet, toegankelijkheid is totaal geen “after thought” zoals je het noemt; het is onderdeel van de kern van het ontwikkelen van deze app. Dat niet alles er in zit en alles werkt is “by design”. Liever al die fijne feedback van gebruikers op basis waarvan we een prioritering kunnen geven in tijd en geld dan zelf het wiel proberen uit te vinden.
Zoals je ziet, veel van deze informatie stond al online. Jammer dat je dat niet eerder hebt kunnen vinden of even aan ons hebt gevraagd hoe het zit via de vele feedbackmomenten en -mogelijkheden die we hebben aangeboden. We nodigen je van harte uit om alsnog te participeren in onze sessies. Als je dat wil, mail dan even naar studienet@hr.nl.
Beste Pieter,
Bedankt voor je uitleg. Ik heb inderdaad niet op Hint gezocht want zoals vermeld op pagina 12 van de 0-meting op basis van behoeftenonderzoek van Studienet:
‘De zoekfunctie van Hint functioneert slecht. Gebruikers krijgen niet de resultaten terug die ze verwachten.’
Dus ik neem zelden de moeite op Hint te zoeken. Ja, sorry.
Ik ben heus op de hoogte van alle andere aspecten van inclusive design, ik heb maar een paar vragen gesteld want het is een blog met een max aantal woorden. Ik moest keuzes maken.
Ik heb het document ‘Stip op de horizon voor StudieNet’ gelezen. Een zeer diepgaand en nuttig onderzoek over webapplicaties zoals Hint, Osiris en Mediatheek. Fijn dat die info er is.
Met after thought bedoel ik ook dat wat jullie zelf zeggen:
‘Wat inderdaad nog ontbreekt is de voorleesfunctie, deze hopen we in een toekomstige release toe te voegen aan de app’, aldus Fleumer.
Hiermee wordt al gezegd dat mensen die afhankelijk zijn van de voorleesfunctie moeten wachten tot ze aan de beurt zijn op de to-do-lijst.
En ten slotte, je zegt zelf:
‘Vanzelfsprekend, bij de vorige stappen (werksessies, pilot apps, etcetera) en de eerste schetsen van de app vlak voor de zomervakantie. Tijdens de zomervakantie waren er geen studenten beschikbaar / bereikbaar. Nu pakken we dat weer op.’
Ik neem dus aan dat er tijdens de zomer nog flink geprogrammeerd werd om de app online te krijgen en bugfixen (zoals het inlogprobleem) niet gedaan kon worden met studentenfeedback, want zomervakantie? Was het niet beter geweest de app onder bèta te releasen en verwachtingen te temperen? Want op mij kwam het over als: de officiële eerste versie is online. Terwijl er nog een boel functies ingebouwd moeten worden.
Over het niet kijken op Hint: als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg: geen nieuwe informatie. Jammer, want ook op Hint veranderen dingen vaak: nieuwe contentstukken (bijvoorbeeld juist over studeren met een functiebeperking als onderdeel van Hulp bij Studie (https://hint.hr.nl/nl/HR/Studie/hulp-bij-studie/hulp-bij-studie-per-doelgroep/ik-heb-een-functiebeperking/). Maar ook bij Hint geldt dat we maandelijks een nieuwe versie live zetten met kleine nieuwe functionaliteiten voor redacteuren, zodat ze hun content beter vindbaar en toegankelijk kunnen maken en beter kunnen vormgeven.
De quote van Tim Fleumer is verkeerd overgenomen; dat heeft hij ook aangegeven als reactie op het artikel. Het gaat er niet om dat we een voorleesfunctie in de app zullen bouwen. Het gaat erom dat iOS en Android hiervoor een mogelijkheid bieden. En deze functie hebben we voor de livegang van de app van Hogeschool Rotterdam niet kunnen testen. Inmiddels hebben we daar wel een blik op geworpen (pun intended) en de elementen uit de app worden wel degelijk voorgelezen op zowel iOS als Android.
De app onder beta releasen maakt niet zoveel uit; we communiceren overal dat dit gaat om een eerste stap en dat we continu verder de online dienstverlening gaan uitbouwen. Niet alleen met deze app, maar uiteindelijk ook op web. En uiteindelijk gaat het niet om wat er nu nog niet kan of fout gaat, het gaat er om dat we met elkaar werken aan stappen richting een steeds betere situatie. Dat kunnen we niet alleen en willen we niet alleen doen.
Hi Pieter,
We hebben het even gecheckt: Tim heeft de tekst voor publicatie gelezen en alle wijzigingen die hij heeft voorgesteld, hebben we overgenomen.
Grts Tosca
Hoofdredacteur Profielen