Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
3 juli 2020

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Wederzijds dedain tussen onderzoekers van hogescholen en universiteiten

Gepubliceerd: 6 November 2019 • Leestijd: 1 minuten en 58 seconden • Nieuws

De samenwerking tussen hogescholen en universiteiten op het gebied van onderzoek is niet optimaal. Wederzijdse vooroordelen maken de kloof groter dan nodig, concludeert onderzoeksbureau ResearchNed.

Eind december presenteert minister Van Engelshoven haar Strategische Agenda Hoger Onderwijs, waarin ze het beleid voor de komende jaren uiteenzet. Met het oog daarop heeft ze ResearchNed gevraagd uit te zoeken hoe het zit met de samenwerking tussen hogescholen en universiteiten op het gebied van onderzoek. Ook wilde ze weten hoe hogescholen in andere landen omgaan met het promotierecht.

Lectoren: ‘Samenwerking best goed’

Onderzoekers van hogescholen en universiteiten verschillen nogal van mening, blijkt uit interviews met dertig lectoren en hoogleraren. Zo zeiden veel wo-geïnterviewden dat er amper samenwerking plaatsvindt en dat hun faculteit het belang er ook niet van inziet. Volgens de lectoren is de samenwerking met universiteiten daarentegen best goed.

Dit tegengestelde perspectief heeft voor een deel te maken met het verschil in onderzoekscapaciteit. De onderzoeksgroepen van het lectoraat zijn veel kleiner en ze hebben veel minder geld te besteden.

‘Al zouden alle lectoraten intensief met universiteiten samenwerken, dan nog kunnen belangrijke delen van het wo hier weinig van merken en kan binnen universiteiten de indruk bestaan dat de lectoraten weinig relevant zijn’, aldus het rapport.

‘Hobbytrajecten van mindere kwaliteit’

Maar de gebrekkige relatie heeft volgens ResearchNed ook te maken met de verschillen in cultuur en focus en de onbekendheid van universiteiten met onderzoek in het hbo. ‘Er lijkt sprake te zijn van een wederzijds dedain en van een kloof die als groter wordt ervaren dan die in werkelijkheid kan zijn.’ Onderzoekers van universiteiten zouden in een ivoren toren leven en wereldvreemd zijn. Lectoren zouden zich enkel bezighouden met ‘hobbytrajecten’ van een mindere kwaliteit dan wetenschappelijk onderzoek.

Dubbelaanstellingen kunnen positieve invloed hebben

Als er samenwerking is, dan gebeurt dat meestal in promotietrajecten. Ook bij de zorg, techniek en de lerarenopleidingen zijn er samenwerkingsprojecten. Dubbelaanstellingen kunnen een positieve invloed hebben. Wanneer onderzoekers elkaar eenmaal hebben gevonden, verloopt de samenwerking over het algemeen goed.

De promovendi die vanuit hogescholen aan universiteiten promoveren hebben het wel vaak zwaarder. ‘Er is gemiddeld een achterstand wat betreft onderzoeksvaardigheden, er is minder tijd beschikbaar, er is een minder stimulerende en ondersteunende omgeving en er zijn meerdere belemmeringen om contacten met andere promovendi op te bouwen’, aldus het rapport.

Hbo-promovendi die beroepspraktijk vernieuwen

Desondanks ligt er een wens bij de Vereniging Hogescholen om eigen promotieopleidingen aan te bieden. Die hbo-promovendi moeten wel in het hbo passen, is de gedachte. Ze gaan niet de wetenschappelijke grenzen verleggen, zoals een universitaire promovendus, maar de beroepspraktijk vernieuwen. In de kunstensector lopen al enkele experimenten, waarbij het maakproces onderdeel is van de promotie.

Minister Van Engelshoven wilde ook weten hoe de situatie in het buitenland is. In andere landen met een binair stelsel (waarin hogescholen en universiteiten naast elkaar bestaan) blijkt het zelfstandig promotierecht voor hogescholen niet voor te komen, rapporteert ResearchNed. Promoties zijn daar alleen mogelijk onder supervisie van een universiteit. In de kunstensector zijn er, net als in Nederland, wel experimenten met promotierecht voor hogescholen.

Tekst: HOP, Melanie Zierse

 Profielen, het onafhankelijke nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam, deelt wekelijks artikelen op Linkedin. Ben jij onze nieuwe connectie?
 Wil je op vrijdag (rond lunchtijd) het heetste nieuws van afgelopen week in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de man/vrouw spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top