Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
15 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Jean Marie Molina is hoofddocent studiesucces en wijsgerig pedagoge. Ze begeleidt studenten (met studievertraging) bij het behalen van hun diploma. Haar eerdere blogs lees je hier.

Recente blogs

Recente artikelen

Blog

De situatie is anders, maar onze behoeften zijn dezelfde

Gepubliceerd: 8 June 2020 • Leestijd: 1 minuten en 23 seconden • Jean Marie

Een van de grootste uitdagingen in deze tijd is contact onderhouden met studenten. Dat zag ik ineens heel helder toen ik mezelf ging afvragen: wat is er feitelijk veranderd in deze tijd?

Al snel zag ik in dat de situatie misschien veranderd is, maar de behoeften van mij en mijn studenten eigenlijk niet. We hebben elkaar, tijd en aandacht nodig. Sinds mijn ‘inzicht’ staan drie dingen bovenaan mijn to do-lijstje:

1. Praten met studenten. Normaal gesproken zitten we tegenover of naast elkaar. We lachen, praten en knuffelen. Maar door de afstand ben ik verplicht om terug te vallen op ‘gewoon’ praten met mijn studenten. Dat gewoon praten moet ik nu alleen wel organiseren. Dus zorg ik bijvoorbeeld dat ik tien minuten voor en na iedere bijeenkomst aanwezig ben. Studenten kunnen dan met of zonder afspraak met mij in gesprek. Ze kunnen vragen stellen of ‘gewoon wat kwijt’.

2. Studenten met elkaar verbinden. In contact blijven met studenten kan ik niet alleen. Daarom schakel ik mijn belangrijkste geallieerden in: andere studenten. Ik zorg ervoor dat studenten met elkaar in contact komen. Ik koppel studenten aan elkaar. Degene die goed kan plannen helpt degene die dat minder goed kan. Ik stimuleer studenten ook om samen te werken. Daarnaast heeft iedere student minstens twee mensen die hij of zij kan bellen, om een praatje mee te maken mocht het nodig zijn. Door op elkaar te letten en voor elkaar te zorgen versterken we onze onderlinge verbanden.

3. Goed voor mezelf zorgen. De coronacrisis en het lesgeven in een online-omgeving vraagt ook veel van een docent. Ook wij hebben moeten omschakelen en wennen aan de nieuwe situatie. Als docenten zijn we vaak geneigd om goed voor onze studenten te zorgen. Waar we soms minder goed in zijn, is zorgen voor onszelf. Vandaar dat ik samen met een drietal collega’s een systeempje van teacher care heb opgezet. Onze regels is simpel: we zijn er voor elkaar! We sparren, lachen, schreeuwen, vloeken en huilen zelfs met elkaar. We houden elkaar scherp en we helpen elkaar met het bewaken van onze grenzen. We hoeven het niet alleen te doen en dus doen we dat ook niet!

Hoe blijf jij in contact met jouw studenten in deze tijd? Ik lees het graag in de comments.

 Wil je op donderdag (rond lunchtijd) het heetste nieuws van afgelopen week in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Recente blogs

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top