Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
27 januari 2021

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Het Panel: ‘Docenten zijn moe, HR doe er wat aan!’

Gepubliceerd: 26 November 2020 • Leestijd: 4 minuten en 22 seconden • Nieuws

Het zal per docent en opleiding verschillen, maar dat de werkdruk in negen maanden coronapandemie is toegenomen, valt niet te ontkennen. Doet de Hogeschool Rotterdam wel genoeg voor overvraagde docenten?

Deze week nog schreef docent Jean Marie Molina erover in haar blog. Docenten raken vermoeid, en dat wordt te weinig aan de kaak gesteld, vindt ze. ‘Kennelijk hebben we met elkaar stilzwijgend de afspraak gemaakt dat we niet zeuren.’

In de corona-update van gisteren op Hint erkent ook het college van bestuur dat er meer werkdruk wordt ervaren. ’We moedigen docenten aan om hun ervaringen met elkaar te delen en om van elkaar te leren. Je kunt natuurlijk gebruik blijven maken van de expertise van interne deskundigen.’

Aan de leden van Het Panel vroegen we begin deze week om te reageren op de volgende stelling:
‘Docenten zijn moe, HR doe er wat aan!’

JanJan Arndts: ‘Zoek naar binding in het docententeam’

Docent Instituut voor Gezondheidszorg (IvG)

‘Ik vind dit een heel interessante stelling. Als je het zo zegt zijn er twee verschillende kampen, namelijk de docenten en de HR. Ik wil dit nuanceren want de HR zijn wij ook.

Samen moeten we deze periode doorkomen en ons bezinnen op de nieuwe realiteit. Als er een te hoge werkdruk is, die ik ook ervaar, moeten we dit als docententeam aangeven en samen met de manager bespreken. Zo kunnen we dit samen oplossen.

Tevens moeten we niet alleen werken aan bindingsactiviteiten voor studenten maar ook naar binding zoeken in het docententeam. Hou elkaar in de gaten. Het is niet zinvol om iemand droog af te rekenen op het niet halen van resultaten; betrek ook de context erbij.’

Zeyad Al Mumar: ‘Soms is het gewoon roeien met de riemen die je hebt’

Student bedrijfskunde

‘Als teveel docenten aangeven dat ze last hebben van een te hoge werkdruk, dan is het de moeite waard om dat te onderzoeken en een passende oplossing te bedenken.

Ik kan mij goed voorstellen dat docenten te hard werken ook niet lang vol kunnen houden. Verder zorgt te hoge werkdruk wellicht indirect ook voor minder aandacht voor de studenten, aangezien de docent naast het begeleiden van de student nog veel ander werk moet doen. Voor zowel docenten als studenten is het positief als de werkdruk lager wordt.

Anderzijds snap ik ook dat dit voor de Hogeschool Rotterdam ontzettend lastig te realiseren is. Want iedereen moest door corona gaan improviseren en niemand zag dit aankomen. Soms is het gewoon roeien met de riemen die je hebt.’

Gerben Sanders: ‘Ik ben gesloopt!’

Embedded librarian

‘Ja, docenten zijn moe. Ik merk het dagelijks om mij heen. En ik merk het zelf. Van de hele dag achter het scherm zitten ben ik niet gewoon moe, maar gesloopt.

Het lijkt ook wel of er steeds minder perspectief komt: versoepeling van de maatregelen zit er rond de Kerst waarschijnlijk niet in. Zo zit ik aan het kerstdiner op dezelfde plek als waar al negen maanden mijn laptop staat, joepie!

De situatie is uitzichtloos en vermoeiend en nu hebben we ook al geen zicht meer op ontspannende activiteiten in onze vrije tijd. Ik merk dat die combinatie mij opbreekt en ik hoor dat ook van collega’s. Komt nog bij dat ik deze situatie voor studenten ongelofelijk triest vind. Het hart is uit het onderwijsproces gerukt, ik maak mij daar zorgen om en ja: ik ben moe!’

RalfRalf Hillebrand: ‘Het ontbreekt me aan energie…’

Docent digitale didactiek (Instituut voor Lerarenopleidingen)

‘Het ontbreekt me helaas aan energie om op de stelling te reageren 😊’

Ed Meesters: ‘We moeten erkennen dat we kwalitatief minder scoren’

Docent social work

‘Het is een illusie om te denken dat het ontwikkelen van online lessen en online didactiek geen extra kennis en inspanning vergt. Het is een illusie om te denken dat het niét inboet aan kwaliteit.

We mogen als beroepsopleiding de kwaliteitseisen niet omlaag bijstellen, zeker niet, maar dat vereist wel het besef dat we door de bandbreedte van de personeelsformatie en de ptd (planning en taaktoedeling, red.) moeten erkennen dat we nu gemiddeld kwalitatief minder scoren.

Het vereist ook dat de organisatie voorwaardenscheppende stappen moet zetten. Het is hartverwarmend om ieders inzet te zien; velen werken veel meer uren dan waarvoor ze betaald krijgen om zowel de lesinhoud als de relatie met studenten vorm te geven.

Wat maakt het zo lastig om gewoon eerlijk te zijn en te zeggen “we roeien met de riemen die we hebben, en die zijn niet altijd goed genoeg”? Wat maakt het moeilijk om bescheiden te zijn in plaats van voortdurend te moeten profileren hoe we onszelf overtreffen?’

Charissa van Werkhooven: ‘Zet niet de hele dag MS Teams aan’

Student crossmediale communicatie

‘Wat leven we in een toch wel bijzondere tijd, nog steeds. Van iedereen wordt enorme flexibiliteit gevraagd en doorzettingsvermogen. Studenten hebben het zwaar maar docenten uiteraard ook. Zij voelen de druk bij studenten en nemen dat waarschijnlijk ook over om het ons gemakkelijker te maken.

Een tip die ik docenten maar zeker ook studenten wil meegeven is: zet niet de hele dag MS Teams aan. Net zoals bij het gebruik van je mail en socials. Doe dit op vaste tijdstippen, als je meetings hebt of berichten wil lezen. We leven in een 24 uurs-economie wat maakt dat we van onszelf verwachten dat we alsmaar bereikbaar willen zijn. Het is een keer genoeg!

Ik vind dat iedere school deze klachten of opmerkingen van docenten zeer serieus moet nemen. Docenten zijn een van de belangrijkste schakels binnen het onderwijs, die zorgen dat het onderwijs door kan gaan. Docenten zijn het eerste aanspreekpunt voor studenten, wij zien docenten als eerste en klagen daar maar wat graag.

Wellicht is het een idee om een routekaart te maken zoals we die kennen van de persconferenties. Welke stappen moeten er genomen worden in welke situatie. Niet dat dit het ultieme redmiddel is maar het kan misschien wel helpen om wat meer duidelijkheid en structuur te krijgen.

Een oproep aan allen die te maken hebben met een hoge werkdruk: kom op voor jezelf. Het is niet gek dat je het even niet meer weet, de situatie is er nu naar en we moeten dit SAMEN oplossen zoals ook tijdens de persconferenties maar weer eens wordt benadrukt.

Hierbij wil ik ook alle docenten een warm hart toedragen, want ik kan mij heel goed voorstellen dat ook jullie alles even zwart-wit zien. Maar geloof mij, het komt echt goed. Blijf erover praten want dat lucht op, maar zet ook aan tot denken bij anderen. Toi, toi, toi, hou vol!’

Tekst: Jos van Nierop
Illustraties: Demian Janssen

 Wil je op vrijdag (rond lunchtijd) het heetste nieuws van afgelopen week in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
 Profielen, het onafhankelijke nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam, deelt wekelijks artikelen op Linkedin. Ben jij onze nieuwe connectie?

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de man/vrouw spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top