Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
1 oktober 2020

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Het Panel: Door de coronamaatregelen zullen eerstejaars sneller uitvallen

Gepubliceerd: 9 September 2020 • Leestijd: 3 minuten en 8 seconden • Nieuws

Studenten zullen komend studiejaar minder vaak op school zijn dan studenten uit het pre-coronatijdperk. Onderwijs zal voor een deel online plaatsvinden. Welke invloed heeft dat op eerstejaars? Op hun binding met docenten, de school en met elkaar?

We vroegen de leden van het Profielen Panel naar hun mening. Hoe zullen de corona-aanpassingen de nieuwe eerstejaars beïnvloeden? Kunnen we ze bij de les houden of zullen ze sneller uitvallen?

Zeyad Al Mumar: ‘Ik zie ook voordelen aan de coronamaatregelen’

Student bedrijfskunde

‘Online onderwijs is qua binding, interactie en het uitleggen van stof wellicht lastiger dan fysiek onderwijs, maar dit hoeft niet per se te betekenen dat eerstejaars studenten sneller zullen uitvallen.

Ten eerste gaan alle lessen gewoon online door en er zijn soms ook door een docent ingesproken PowerPoints beschikbaar. Het is voor studenten denk ik wel fijn om na de les alles nog eens terug te kunnen luisteren waardoor je de stof beter begrijpt en onthoudt. Ook is er sprake van minder reistijd naar fysieke locaties, wat veel tijd bespaart. Dit is helemaal mooi voor studenten die buiten Rotterdam wonen. Deze tijd kan weer gebruikt worden om bijvoorbeeld te leren voor toetsen of door extra huiswerk te maken.

Natuurlijk gaat de voorkeur wel uit naar fysieke lessen maar ik zie dus ook voordelen aan de coronamaatregelen, die de student in zijn of haar voordeel kan laten werken.’

Yoeri Meulemans: ‘Overweeg een tussenjaar’

Student civiele techniek

‘Ik maak mij oprecht zorgen over de nieuwe eerstejaars. Werken op afstand vraagt meer van je aanpassingsvermogen, je concentratie en je zelfdiscipline. Bovendien krijg je op de hogeschool veel informatie tegelijk te verwerken. Hoewel ik erg ervaren ben op het gebied van studeren, lukt het ook mij niet om via online onderwijs voldoende kennis op te doen. Als ervaren studenten al moeite hebben, zie ik het slechtste scenario al voor mij. Ik denk dat maar een kwart aan de vereiste 48 punten zal komen en minder dan een procent zijn propedeuse in een keer zal behalen.

Dit kunnen we voorkomen door het schrappen van huiswerk. En opdrachten in groepsverband moeten op dit moment geen prioriteit hebben. Het voornaamste streven moet zijn dat eerstejaars niet het gevoel krijgen zich over de kop te werken.

Studenten geef ik het advies om de ontwikkelingen goed in de gaten te houden. Als gedurende de zomer blijkt dat het gebruikelijke onderwijs nog niet van start kan gaan, raad ik je aan om je voor 31 augustus weer uit te schrijven. Neem gewoon een tussenjaar en doe werkervaring op of ga fanatiek bezig met je sport. Na een jaar werken sta je er financieel een stuk beter voor om het dure leven van een student te kunnen bekostigen. Je bent jong zat, en een tussenjaar kan ook leerzaam zijn!’

Fumiko Inoue: ‘Intentie om eerstejaars zo goed mogelijk te begeleiden’

Docent international business for Asia

‘Dat weten we uiteraard niet, maar we vrezen er wel voor. Bij international business zijn we druk bezig om het te voorkomen. We vragen onszelf af hoe we de studenten online even goed les kunnen geven, hoe we ze betrekken bij het sociale gebeuren van de school en de klas en hoe we voor een gevoel van binding kunnen zorgen. Bij ons zijn er ook nog eens veel internationale studenten die achter hun laptop ver in een buitenland zitten omdat ze door de coronacrisis nog niet naar Nederland kunnen komen.

Ik hoop dat alles wat we extra gaan doen, met online tools en methodes, helpt. In ieder geval ontbreekt er onder het docententeam en het management niets aan de intentie om de eerstejaars zo goed mogelijk te begeleiden. Met elkaar zijn we binnen het team hard aan het leren en oefenen hoe we anders moeten en anders kunnen.’

Ed Meesters: ‘Als, als, als …’

Docent social work

‘Als het ons lukt om voldoende binding tussen studenten onderling én met de studieloopbaancoach (slc’er) te creëren, als de cursussen via MS Teams inspirerend zijn, als de cursussen opgebouwd zijn in kleine toets-eenheden én als er voor slc’ers meer ruimte is om te investeren in binding (bijvoorbeeld door intensiever contact te leggen met studenten die weinig aanwezig zijn), dan verwacht ik minder uitval.’

Johan Fontijn: ‘Met goede instructies kom je ver’

Docent Rotterdam Business School

‘Veel studenten zijn nu hun bijbaantje kwijt, dus hebben ze meer tijd voor hun studie. Aan de andere kant zal de manier van werken wennen zijn voor ze. Als we ze goede instructies geven over hoe je effectief thuis kunt werken denk ik dat we heel ver gaan komen. Hier ligt ook een rol voor de coaches.’

Het Panel bestaat uit medewerkers en studenten van de HR. Regelmatig leggen we hen een actuele stelling voor. Wil je meepraten? Meld je aan voor het Panel via Profielen@hr.nl.

Tekst: Jos van Nierop
Illustraties: Demian Janssen

 Profielen, het onafhankelijke nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam, deelt wekelijks artikelen op Linkedin. Ben jij onze nieuwe connectie?

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de man/vrouw spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top