Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
23 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Het Panel: Is afschaffen van het bsa goed voor eerstejaars?

Gepubliceerd: 3 November 2020 • Leestijd: 3 minuten en 17 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Vanwege de coronacrisis was het bsa (bindend studieadvies) voor eerstejaars afgelopen studiejaar niet bindend en mogelijk blijft dat zo. Zijn eerstejaars gebaat bij afschaffen van het bsa?

Hoe de toekomst van het bsa eruit gaat zien is onduidelijk nu zich in de Tweede Kamer een meerderheid aftekent om het maar helemaal af te schaffen.

We vroegen de leden van Het Panel om te reageren op de stelling ‘Afschaffen van het bsa is goed nieuws voor eerstejaars’.

Johan Fontijn: ‘Overdreven om bsa opnieuw af te schaffen’

Docent Rotterdam Business School

‘Er zat een logische redenering achter het besluit om het bsa vorig schooljaar niet bindend te laten zijn: De studenten moesten wennen aan de nieuwe vorm van onderwijs en de switch moest midden in het schooljaar plaatsvinden.

Nu gaat alles echter vanaf het begin van het jaar online. Studenten konden zich dit keer wel voorbereiden op deze vorm van onderwijs. Daarom lijkt het me een beetje overdreven om opnieuw het bsa voor eerstejaars af te schaffen. Dit kan leiden tot een groot aantal studenten die het niet lukt om in vier of vijf jaar af te studeren, omdat ze simpelweg het niveau niet hebben. Dat willen we voorkomen.’

Ivo van Dalen: ‘Het bsa legt de lat niet héél hoog’

Student finance & control

‘Ik ben het hier sterk mee oneens. Met het bsa worden studenten die maar wat aanmodderen eruit gefilterd. Het zet je vanaf het begin op scherp en houdt overmatig langstudeergedrag tegen. De hogeschool wordt betaald per afgestudeerde student, niet per studiejaar. Verdere toelating van onnodig langstudeergedrag zorgt ervoor dat het collegegeld omhoog en de kwaliteit van onderwijs omlaag gaat. Daarnaast is het veel fijner om met medestudenten te studeren die óók toegewijd zijn.

Natuurlijk kunnen er (persoonlijke) redenen zijn waarom een student niet alle vakken haalt of vertraging oploopt maar het bsa legt de lat niet héél hoog. Als het je niet lukt om in het eerste jaar de punten te halen die je moet halen dan geloof ik niet dat de jaren erna jouw capaciteiten en/of mentaliteit wel goed genoeg zullen zijn.’

JanJan Arndts: ‘Student moet verantwoordelijkheid nemen voor eigen keuzes’

Docent Instituut voor Gezondheidszorg (IvG)

‘Het is iets zinvols omdat je daarmee uit kunt filteren wie de juiste studiekeuze heeft gemaakt of niet. Wel vind ik ook dat we, en dan bedoel ik de docent én de student, beter moeten monitoren hoe de studievoortgang verloopt.

Ik vind dat de regie dan ook bij de student moet liggen en de docent een begeleidende rol hierin vervult. Zelfreflectie en verantwoordelijkheid moeten worden aangeleerd; de student moet verantwoordelijkheid nemen voor zijn eigen keuzes of tekortkomingen.

Deze studievoortgangscontrole zie ik als een stok. Die stok kan gebruikt worden om de richting aan te geven maar ook als een stok achter de deur om mee te slaan. Dat laatste niet in de letterlijke betekenis van het woord…’

Ed Meesters: ‘Ga in gesprek over maatwerk’

Docent social work

‘Het woord zegt het al: bindend studieadvies. Dus géén advies, maar een conclusie vanuit het onderwijssysteem. Er kunnen zoveel factoren zijn die maken dat je onvoldoende punten haalt. Factoren die mogelijk met inzet van onder andere de student en de opleiding verbeterd kunnen worden. Als opleiding zou je bereid moeten zijn verder te kijken dan de kille cijfers.

Misschien is ook reflectie op inrichting van het onderwijs geboden: waar hebben wij steken laten vallen? En: zoveel ouder zijn de studenten van nu niet. We weten dat hersenen pas rond 24 jaar echt volgroeid zijn. Aanspreken op eigen verantwoordelijkheid klinkt mooi, maar mogelijk wordt die ander daarmee sterk overvraagd.

In de deeltijd moet de student minimaal 16 uur werken in het domein van je opleiding. Maar als je een kind hebt en de vaste lasten van een woning moet dragen moet je 32 uur werken om rond te komen. Als de veelheid aan verplichtingen ten koste gaat van de snelheid van studeren dan zou er ruimte moeten zijn voor flexibel onderwijs. Tot op heden hangt er met het bsa echter een zwaard van Damocles boven het hoofd…. Zoek in dialoog naar passende oplossingen.

Mijn bindend studieadvies is: HR ga samen met decanen, onderwijsmakers en studenten creatief in gesprek over maatwerk. Kijk verder dan je eigen begrenzing!’

Zeyad Al Mumar: ‘Bsa verlagen om eerstejaars te laten wennen aan hbo’

Student bedrijfskunde

‘Helemaal afschaffen van het bsa vind ik geen goed idee. Dan loop je het risico dat er veel studenten in het tweede of derde jaar gaan afvallen. Zonder bsa loop je ook het risico dat studenten hun eerste jaar minder serieus gaan nemen.

Het afschaffen van het bsa verlaagt de lat niet per se, want als student moet je uiteindelijk toch alles halen, anders krijg je je diploma niet. Wel kan naar mijn mening de bsa-norm worden verlaagd naar 45 studiepunten, om minder druk in het eerste jaar op de studenten te leggen en hen extra de ruimte te geven te wennen aan het hbo.’

Tekst: Jos van Nierop
Illustraties: Demian Janssen

 Wil je op donderdag (rond lunchtijd) het heetste nieuws van afgelopen week in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
 Profielen, het onafhankelijke nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam, deelt wekelijks artikelen op Linkedin. Ben jij onze nieuwe connectie?

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top