‘Je hoort de mensen in de bomen lachen en dat geeft zo’n boost om lekker door te werken’
Jitske Breit is vierdejaarsstudent communicatie en doet onderzoek naar de menselijke kant van bedrijven. ‘Om als bedrijf je menselijke kant te benadrukken is het belangrijk dat je als buitenstaander niet het gevoel hebt dat je tegen een bedrijf praat, maar eerder tegen iemand die naast je zit.’
‘Begin dit jaar heb ik de minor PR en storytelling gevolgd, daarin ging het over het menselijk laten overkomen van merken. Dat vond ik ontzettend interessant. Omdat ik graag in die richting wilde afstuderen, ben ik nu voor mijn afstudeeronderzoek een nieuw communicatiemodel aan het testen waarmee de menselijkheid van merken kan worden berekend.
‘Om als bedrijf je menselijke kant te benadrukken is het belangrijk dat je als buitenstaander niet het gevoel hebt dat je tegen een bedrijf praat, maar eerder tegen iemand die naast je zit. Iemand met een duidelijke eigen mening die ergens voor staat, en die ook luistert naar jouw vragen en bezig is met zaken die spelen in de maatschappij. Bol.com en Pathé zijn hier bijvoorbeeld heel goed in. Ik onderzoek bij mijn stagebedrijf klimpark Fun Forest in hoeverre dit gebeurt en of het nog beter kan.
‘Bol.com en Pathé zijn hier bijvoorbeeld heel goed in.’
‘Fun Forest probeert jonge mensen die moeite hebben om werk te vinden, een werkplek te bieden in het klimpark. Dat vind ik echt heel tof aan het bedrijf, alleen denk ik dat ze dit verhaal nog een stuk beter kunnen communiceren. Daar wil ik met mijn onderzoek bij helpen.
‘Qua doelgroep richt ik me nu op bedrijven want daar valt veel winst te behalen. Veel van die bedrijven weten namelijk niet dat ze bij ons terechtkunnen. Als we ervoor kunnen zorgen dat zij ons beter weten te vinden en langskomen op dagen waarop er minder gewone gasten zijn, dan kunnen er meer mensen aan het werk en wordt de sociale impact dus ook groter. En daar gaat het uiteindelijk om.
‘Mijn collega’s zijn allemaal echte buitenmensen en ze gaan met veel plezier naar hun werk.’
‘Mijn collega’s zijn allemaal echte buitenmensen en ze gaan met veel plezier naar hun werk. In Rotterdam zit het kantoor naast het klimpark, dus je hoort de mensen in de bomen lachen en dat geeft zo’n boost om lekker door te werken. Ik zou het heel leuk vinden om hier na mijn afstuderen nog even te blijven, maar alles is erg afhankelijk van hoe de situatie met corona zich ontwikkelt. Gelukkig zijn we inmiddels wel weer open.
‘Wat mij ook leuk lijkt is om na het afstuderen samen met studiegenoten een PR-bureau op te richten. Voor het honoursprogramma heb ik samengewerkt met twee IT-studenten, en ondanks onze verschillende achtergronden ging dit echt lekker. We vulden elkaar erg goed aan: ik de marketing en zij de techniek. We zijn echt een topteam en ook heel goed bevriend geraakt tijdens het project.
‘We zijn echt een topteam en ook heel goed bevriend geraakt tijdens het project.’
‘Deze ervaring heeft heel veel bijgedragen aan mijn ontwikkeling als communicatieprofessional. Het heeft een interesse aangewakkerd in een vakgebied waar ik aanvankelijk niet zoveel mee had. En omdat we elkaars vakgebied onverwachts interessant vinden, leren we ook veel van elkaar. Het is een mooie combinatie en we hebben het idee dat we hier meer uit kunnen halen. Daarom willen we graag professioneel aan de slag. We denken nu al na over een naam en huisstijl, en hoe we dit kunnen oppakken als we zijn afgestudeerd.’
Tekst: Wietse Pottjewijd
Foto: Jitse Groen
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Back to Top