Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
24 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Minister op de hogeschool in gesprek met studenten

Gepubliceerd: 7 May 2020 • Leestijd: 3 minuten en 24 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Studenten en medewerkers van de HR, onder wie leden van de centrale medezeggenschapsraad (cmr), gingen vanmiddag in gesprek met onderwijsminister Ingrid van Engelshoven. Studenten vertelden de minister hoe het is om in deze coronatijd te studeren.

Minister Van Engelshoven in gesprek met studenten

De besloten bijeenkomsten, eerst met medewerkers en daaropvolgend met studenten, zijn niet in Teams of Zoom, maar live in een lokaal op locatie Rochussenstraat. In een tijd dat niet-noodzakelijke reizen ter discussie staan, reisden er vandaag zo’n veertig mensen naar de hogeschool. De aanwezige studenten lijken het niet echt een probleem te vinden. ‘’t Is opgedeeld in twee groepen’, reageert cmr-lid Ismael voorafgaand aan het gesprek met de minister. Kunststudent Mike: ‘Ik vind het vooral goed dat de minister komt, en naar ons wil luisteren.’

In een lokaal op de tweede verdieping zijn achttien personen aanwezig; de hoofdrolspelers zitten in een kring, naast elke zitplaats is er eentje leeg. Van Engelshoven gaat in gesprek met acht studenten die door de HR zijn gevraagd aan het gesprek deel te nemen. Aanwezig zijn ook collegeleden Ron Bormans en Wijnand van den Brink.

‘Studenten kunnen hun kamer niet meer betalen’

Welke zorgen leven er? Hoe loopt je studie nu? Van Engelshoven wil het graag horen van de studenten. Die praten over hun eigen ervaringen en die van hun ‘achterban’. ‘Ik hoor van studenten die hun kamer niet meer kunnen betalen omdat hun bijbaantjes in de horeca zijn gestopt’, vertelt Sam, pabo-student en lid van de cmr. ‘Nu zitten ze bij hun ouders thuis, met allemaal broers en zussen.’

Over concentratieproblemen thuis hebben anderen het ook. ‘Ja, ik moet me er elke keer weer toe zetten om aan m’n afstudeeronderzoek te beginnen. Ik hoor het ook van anderen’, vertelt Willemijn, student logistics management. ‘Ook merk ik dat je op afstand elkaar niet écht kunt helpen, je kunt niet even het lokaal uitlopen en aan een studiegenoot vragen “joh, hoe gaat het?”’

‘Hoe concentreer je je als familieleden ziek zijn?’

En hoe gaat het met je concentratie als je je zorgen maakt over familieleden die ziek zijn? Annebelle, student aan het Piet Zwart Instituut, heeft ervaren dat daar niet altijd goed mee wordt omgegaan. ‘In het begin kregen we van school een mail waarin werd benadrukt dat we vooral moesten blijven studeren. “Deze periode is juist een kans, je kunt je nu juist goed concentreren”, stond erin. Dat vond ik heel raar.’

Ismael, cmr-lid en afstudeerstudent communicatie, maakt zich wat betreft het concentreren en jezelf motiveren vooral zorgen over eerste- en tweedejaarsstudenten. ‘Zij moeten nog wennen aan het hoger onderwijs.’

Van Engelshoven zegt ‘enorme bewondering’ te hebben voor de voortgang die docenten en studenten in deze tijd boeken, ondanks de concentratieproblemen. ‘Je moet iedere dag toch maar je bed uitkomen en je computer aanzetten, terwijl de verleiding groot kan zijn om je dekbed over je hoofd te trekken en te wachten tot het over is.’

Je afstudeerwerk maken op het balkon

Dat laatste heeft Mike, vierdejaars autonome kunst, niet gedaan. Hij is bezig met z’n afstudeerwerk en doet dat nu niet op de academie maar thuis. ‘Op m’n balkon, dat lukt wel. Maar ja, het gevoel is wel anders. Je hebt geen lessen en je werkte eerst toe naar de afstudeershow, die er nu niet komt.’

Onder andere kunst- en techniekstudenten missen hun plek waar ze praktijkonderwijs kunnen volgen, benadrukt ook Kevin, voorzitter van de cmr. Van Engelshoven begrijpt het en geeft aan dat het kabinet ‘druk aan het puzzelen is’ om iets mogelijk te maken. ‘Op 15 juni wordt een deel van het praktijkonderwijs misschien weer mogelijk. Ik hoop dat het kan, maar het moet wel passen, onder andere qua aantallen en qua drukte in het ov.’

‘Bij ons is alles weggevallen’

Bij het praktijkonderwijs op het Piet Zwart Instituut, de masteropleiding van de Willem de Kooning Academie, zijn de gevolgen van de maatregelen groot. Student Annebelle: ‘Bij ons is echt alles weggevallen. Wij hadden allemaal onze eigen werkplek in het gebouw (aan het Karel Doormanhof, red.) dat nu gesloten is. Afstuderen is daarom lastig.’

De master is internationaal en Annebelle is de enige Nederlandse student. ‘De meeste studenten zijn teruggegaan naar het land van herkomst, naar hun ouders; de projecten hebben ze achtergelaten. De vraag is wanneer ze terug kunnen komen. Het plan is  nu dat we later afstuderen.’

Positief over online onderwijs

Positieve geluiden zijn er bij de aanwezige studenten over de inzet die er is gepleegd om online onderwijs mogelijk te maken. ‘Maar studenten hebben wel vragen over de privacy, ook al wil de HR proctoring niet toestaan’, meldt Daan, cmr-lid en student social work.

Van Engelshoven vindt dat zelf ook wel een ding. ‘Bij het videobellen zie je ineens de huiskamers van collega’s. Wil je dat? Ik had zelf een radio-interview met beeld. Iedereen ziet jouw boekenkast.’

Kritische geluiden richting het kabinet of Van Engelshoven in het bijzonder waren er tijdens het gesprek nauwelijks. Ismael van de cmr zou wel graag zien dat studenten met financiële problemen worden gecompenseerd. ‘Ik hoop op een andere regeling, een andere dan alleen dat je meer kunt lenen …’

Tekst en foto: Jos van Nierop

 Wil je op donderdag (rond lunchtijd) het heetste nieuws van afgelopen week in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top