Blog Floren: Oost, West: Europa best
Blog van FlorenGepubliceerd: 3 days ago
Het bekende Rotterdamse gezegde luidt: niet lullen maar poetsen. De afgelopen periode heb ik veel nagedacht over de betekenis van deze woorden in deze tijd. Als ik om me heen kijk, herken ik ze overal.
Al mijn collega-docenten werken keihard. We hebben geen keus. Het gaat immers om onze studenten. De coronapandemie heeft ervoor gezorgd dat we niet meer fysiek bij ze kunnen zijn. En dus compenseren we dat door in het afstandsonderwijs zo veel, zo vaak en lang mogelijk beschikbaar voor hen te zijn.
Ik vraag me alleen af hoe duurzaam deze aanpak is. Als ik dit aan collega’s vraag, geven ze aan dat dit nu eenmaal is wat deze tijd vraag. Maar is dit wel echt zo? We letten heel goed op het welzijn van onze studenten, maar letten we ook op dat van onszelf? Niet alleen zij zijn kwetsbaar in deze tijden. Wij zijn dat ook! Reden genoeg om het over onze kwetsbaarheid te hebben.
Toch lijkt dat gesprek moeilijk op gang te komen. Kennelijk hebben we met elkaar stilzwijgend de afspraak gemaakt dat we niet zeuren. We geven niet aan dat we moe zijn. Dat we het mogelijk niet redden. Of dat dingen simpelweg niet goed zijn. Want zo zijn we loyaal aan onze collega’s en leidinggevenden. Iedereen doet immers zijn best.
Het ironische van deze situatie is dat dit een typisch voorbeeld is van do what I say, not what I do. We vragen van onze studenten dat zij kritisch reflecteren op hun eigen situatie en handelen. Doen wij dat nu zelf ook? Kijken wij open, eerlijk en oprecht naar hoe het echt met ons als docenten gaat? Beseffen we hoe kwetsbaar wij – en daarmee onze studenten – zijn?
Want ondanks alle mooie innovaties in blended en online onderwijs, weten we allemaal dat de feitelijke bijdrage daarvan aan studentsucces gering is. Het meest effectieve instrument om studiesucces te vergroten is en blijft: de docent.
Vandaar dat ik een oproep doe aan jou, Hogeschool Rotterdam, vanwege jouw unieke positie, rol en voorbeeldfunctie in Rotterdam en in de Randstad om het echte gesprek rondom docentwelzijn met docenten te voeren. Laten we het ook hebben over al datgene wat niet goed gaat. Niet als teken van zwakte maar juist van kracht.
Hogeschool Rotterdam ik daag jou uit om in het belang van jouw docenten, niet alleen te poetsen, maar ook te lullen!
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Mee eens Jean Marie! Er gaat best veel goed en dat is mooi, maar docenten werken zich ook, meer dan voorheen, een slag in de rondte. Laten we ook oog hebben voor wat niet goed gaat en zeker ook ons eigen welzijn.
Heel graag! Ik weet dat er niet voor alles een oplossing is maar ik zou graag echt een rondje klagen omdat het dan een echt probleem is, in plaats van iets dat ik steeds doorslik. Dan mag het er tenminste zijn voor mezelf.
Bedankt voor je blog Jean Marie. Je hebt gelijk. Vorige week gaf ik les op school en aan het einde hoorde ik een student verzuchten dat dit wel veel leuker en boeiender was dan de online lessen. En dat vind ik ook!
Hoe leuk online onderwijs soms óók kan zijn, het weegt gewoon niet op tegen het samen zijn en samen een interessant onderwerp onder de knie proberen te krijgen.
Het gaat niet echt slecht met me ofzo, maar ik voel me moe, ik maak soms te lange dagen, ik heb regelmatig het gevoel dat ik het niet goed doe en dat ik niet goed genoeg zorg voor mijn studenten en inderdaad ook niet voor mezelf.
Vanuit mijn werkgever zou ik het fijn vinden als de boodschap ook eens zou zijn dat het ook wel af en toe een tandje minder mag. En dat er ruimte gemaakt wordt om stil te staan bij wat er nu allemaal gebeurt in de samenleving, in school, met onze studenten en met onszelf. Maar we gaan onverminderd door. Ik denk dat dat onvermogen is.
Mooi gezegd Jean-Marie, Ik denk dat studenten maar weinig beseffen hoe goed de “klantenservice” (wij docenten) van onze opleidingen is. .