Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
17 september 2021

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Raceteams maken zich op voor een bijzonder (ingewikkeld) jaar

Gepubliceerd: 3 December 2020 • Leestijd: 4 minuten en 12 seconden • Nieuws

Op de RDM Campus wordt ontworpen, getekend en gerekend aan twee voertuigen, een die extreem zuinig moet rijden en een die gewoon superhard moet gaan. De studenten in twee HR-teams bereiden zich voor op een ‘race-seizoen’ dat er dit jaar anders uitziet. We volgen ze op weg naar de finish.

Het heleTeam Phidippides bij een van hun wagens
Teamfoto van Team Phidippides met hun voertuig Triga, William links vooraan en Jill vooraan, net links van het midden

Twee studenten-wedstrijdteams kent de Hogeschool Rotterdam: het aloude Team Phidippides (google gerust even waarom voor deze tongbrekende naam is gekozen) doet sinds 2007 mee aan de Shell Eco-marathon en het tamelijk verse Racing Team Rotterdam doet sinds 2020 mee aan Formula Student. Doel van de Eco-marathon: zo ver mogelijk rijden op 1 liter brandstof (en het vervuilende imago van Shell opgroenen). Doel van Formula Student: Zo hard mogelijk rijden, maakt niet uit wat het kost (aan brandstof dan). De Eco-marathon staat aan het begin van de zomer gepland, Formula Student in augustus.

Het hele Racing Team Rotterdam
Het complete Racing Team Rotterdam, Jill middenvoor, Joris helemaal links en Bobby helemaal rechts vooraan

In de videovergadering schuiven leden van beide teams aan. Namens Phidippides is dat teammanager William (automotive, vierdejaars) en van Racing Team Rotterdam zijn het teammanagers Bobby en Joris (beiden ook vierdejaars automotive). Alle drie volgen ze de minor FAT (Future Automotive Technology). Jill is erbij als communicatie & eventmanager van de teams, zij loopt stage voor de opleiding leisure & event management. ‘Van september tot februari, daarna moet ik het stokje doorgeven aan een andere stagiair. Die is er nog niet, dus bij deze een oproep’, lacht ze.

Ans Boersma is er ook bij, zij is projectleider namens de HR en degene die de continuïteit bewaakt van de teams die voortdurend veranderen van samenstelling. Ze knoopt de vele opleidingen, minors en keuzevakken aan elkaar die via de raceteams een deel van hun onderwijs verzorgen. ‘Deze jongens moeten straks afstuderen en dan moeten anderen het weer overnemen’, legt ze uit. ‘De continuïteit is heel belangrijk. Gelukkig hebben we in Zakia Guernina vanuit het college van bestuur een opdrachtgever die het belangrijk vindt de teams te faciliteren. Mijn droom is om op het niveau van het Solar Race Team van de TU Delft te komen, daar is het voor studenten echt een eer om in het team mee te draaien.’

Corona als complicatie

Het managen van het team is altijd al een uitdaging, maar dit jaar is het nog ingewikkelder vanwege corona. ‘Ons team bestaat uit 35 studenten’, vertelt William, ‘niet alleen van automotive, ook van elektrotechniek, informatica, technische informatica, industrieel product ontwerpen, leisure en event management en vaak ook bedrijfskunde. De hoeveelheid tijd die ze aan het team kunnen besteden verschilt van een paar uur per week tot fulltime. Elk semester komen er nieuwe mensen bij.’

‘In het Protolab waar we zitten mogen maximaal twintig mensen aanwezig zijn. We willen niet weggestuurd worden.’

En natuurlijk is er nu een extra complicatie: ‘We kunnen nu niet allemaal tegelijk op de RDM werken. Het beleid is: alles wat thuis kan, doen we thuis. Maar sommige materialen kunnen niet mee naar huis en voor veel dingen moeten we echt op de RDM zijn.’
Maar niet allemaal tegelijk. ‘In het Protolab waar we zitten mogen maximaal twintig mensen aanwezig zijn’, zegt William. ‘We willen niet weggestuurd worden, maar tot nu toe gaat het goed.’

Een kwestie van goed afstemmen dus, ook met het andere team dat uit ongeveer twintig personen bestaat. ‘Wel jammer dat we nu niet meer allemaal tegelijk daar kunnen zijn’, zegt Bobby ‘Er zijn onderdelen die we gezamenlijk ontwikkelen, zo maken beide teams het chassis bijvoorbeeld van hetzelfde materiaal’, legt William uit. ‘En elektro ontwikkelt embedded elektronica die beide teams kunnen gebruiken.’

Elke donderdag presenteren beide teams hun voortgang aan docenten en elkaar. Er is ook steeds overleg over wie wanneer op de locatie is om bijvoorbeeld leveringen van materialen in ontvangst te nemen. ’Het gaat met ups en downs, maandag hadden we een bespreking met de betrokken docenten en daar kwam aan de orde dat er nu meer communicatieproblemen zijn’, constateert William.

Formula student mock up
Een mock-up die door Racing Team Rotterdam gebruikt werd om het chassis te visualiseren.

‘We hebben nog 20k nodig’

Beide teams zitten nu in de fase van het ontwikkelen van hun auto. ‘De regels voor de Shell Eco-marathon zijn dat je maar een beperkt aantal onderdelen mag inkopen’, legt William uit, ‘bijvoorbeeld de motor of de stuurinrichting. We maken dus veel zelf.’ ‘Voor Formula Student zijn er niet zulke harde regels’, vult Joris aan, ‘maar voor de performance van ons voertuig is het veel beter om veel onderdelen zelf te maken.’

‘Voor de performance van ons voertuig is het veel beter om veel onderdelen zelf te maken.’

Daar zijn ze nu mee bezig. ‘Voor de kerst willen we alle subsystemen klaar hebben en na de vakantie beginnen we met assembleren’, zegt Bobby. ‘Voor ons is budget echter ook nog dingetje. We hebben 20k nodig en dat is er nu nog niet. Als het er wel is hebben we nog een hindernis, namelijk de levertijd van componenten. Dus we zullen wel iets uitlopen op de planning.’ Ook voor Williams team is geld nog een issue: er moet nog een nieuwe hoofdsponsor gevonden worden.

Teammaneger William bij het voertuig Triga
Teammanager William met de Triga, het waterstofvoertuig

2700 kilometer op 1 liter

Team Phidippides ligt goed op schema. ‘In de tweede week van januari kunnen we waarschijnlijk voor het eerst rondrijden met onze wagen’, zegt William. Het gaat dan om de elektrische auto, die ze nu helemaal van de grond af opbouwen. De wagen zal 1 (Kwh) op 900 gaan rijden ongeveer. Het team heeft ook nog een voertuig met een waterstofcel, dat de duizelingwekkende afstand van 2700 kilometer op 1 liter brandstof bereikt. Het Racing Team Rotterdam begint dit jaar ook bij nul: ‘Je moet elk jaar een significant ander voertuig opleveren, het is ook een designcompetitie’, zegt Joris.

Het blijft nog afwachten of en hoe de races doorgaan komend seizoen, de Shell Eco-marathon van 2020 werd geannuleerd. William verwacht kleinschaligere evenementen. Corona had overigens ook een voordeeltje voor Team Phidippides, vertelt William: ‘We hoeven dit jaar geen kwalificatie te rijden, we kunnen een filmpje sturen waarin we laten zien dat ons voertuig aan alle eisen voldoet.’

Tekst: Edith van Gameren
Foto’s: Thijs Hermans, William Terwogt

 Wil je op vrijdag (rond lunchtijd) het heetste nieuws van afgelopen week in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de man/vrouw spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top