Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
2 mei 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Serviesmeisjes: ‘We willen de nieuwe Blond Amsterdam worden’

Gepubliceerd: 15 December 2020 • Leestijd: 2 minuten en 30 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Bij kerst hoort een feestelijk gedekte tafel: de specialiteit van studenten Joëlle Gardenier en Anouk van Ruiswijk, oftewel ‘de serviesmeisjes’. De derdejaars ondernemerschap en retailmanagement draaien met hun eigen servieswinkel mee in de incubator: ‘We zijn een bedrijf met unieke producten, beheerd door een perfect duo.’

Anouk en Joëlle, Serviesmeisjes
Anouk en Joëlle, Serviesmeisje

Achter het ontstaan van hun bedrijf ‘Serviesmeisje’ zit een bijzonder verhaal. ‘We kennen elkaar al sinds de middelbare school en hebben samengewerkt in de horeca. Toevallig had onze bedrijfsleider dezelfde opleiding gedaan en die wist ons te vertellen dat we in ons tweede jaar een start-up moesten ontwikkelen en uitvoeren. Ook had hij een domeinnaam – Servies.com – in zijn bezit. Aan de hand van die domeinnaam hebben we onderzoek gedaan wat we ermee konden doen en zijn we een ondernemingsplan gaan schrijven. Niet veel later hadden we een webshop waarin we servies verkochten’, vertelt Joëlle.

Twee jaar later zitten de Serviesmeisjes in de Incubator Academy van de Hogeschool Rotterdam, een ´broedmachine´ waarin enkele start-ups  tijd en ondersteuning krijgen voor het doorontwikkelen van hun bedrijf. ‘Dit betekent bijvoorbeeld ook dat we in dit studiejaar stage mogen lopen in ons eigen bedrijf’, vertelt Anouk.

Pop-up store

Naast de webshop hebben Joëlle en Anouk dit jaar speciaal voor de kerstdagen een pop-up store geopend in Klaaswaal. ‘Het was de bedoeling dat we tot en met de kerstdagen geopend zouden zijn op vrijdag en zaterdag. In de store was de stocksale van het servies en de collectie uit onze webshop en hadden we ter inspiratie verschillende tafels ingedekt met onze servieslijn, zodat klanten ideeën konden opdoen voor hun kersttafel. Daarnaast hadden we cadeautjes te koop in verschillende prijsklasse. Dit concept liep dit jaar verrassend goed en is zeer succesvol.’

Met de invoering van de harde lockdown moeten echter tot en met 19 januari alle niet-essentiële winkels dicht. Daar hoort de pop-up store van de Serviesmeisjes ook bij. ‘We balen echt ontzettend, maar het is niet anders. Aan de andere kant zijn we blij dat we alsnog twee weekenden open konden zijn. We hadden het graag anders gezien, maar online kunnen wij gewoon verder. Andere ondernemers worden zwaarder getroffen dan wij. Dat beseffen wij heel goed.’

Horeca-porselein voor de particuliere markt

‘We zijn een bedrijf met unieke producten, beheerd door een perfect duo’, zeggen ze. Het aanbod van hun winkel is volgens Joëlle speciaal: ‘We verkopen hotelporselein-servies, wat eigenlijk wordt gemaakt voor de horeca. Wat Serviesmeisje bijzonder maakt is dat we dit servies ook verkopen aan de particuliere markt, in de webshop en de pop-up store. Het serviesgoed in de horeca heeft het meestal zwaar te verduren, waardoor het kras- en stootvast wordt geproduceerd. Daarbij is al het servies met de hand bewerkt. Daarmee is het kwalitatief goed, maar is elk product ook uniek.’

Verschillende toekomstplannen

Voor het bedrijf is het nu vooral zaak om te overleven in deze bijzondere tijden en verder te ontwikkelen. ‘Binnenkort komt er een grote update in onze webshop, die wordt visueel aantrekkelijker en de collectie wordt uitgebreid. Daarnaast zijn we bezig met een nieuwe marketingstrategie om onze doelgroep online zo goed mogelijk te bereiken. Het is nog onduidelijk welke richting we op willen gaan met het bedrijf, maar één ding is zeker, we gaan koste wat het kost door’, verklaren ze.

bord met feestelijk eten

Een optie voor de doorontwikkeling is de richting van advies: ‘Als we ons op de horeca gaan richten willen we een horeca-adviesbureau worden. We willen niet alleen in servies adviseren, maar verder gaan dan dat. Denk aan het interieur en hoe je conversie verhoogt om meer omzet en reserveringen te krijgen. Anderzijds lijkt het ons heel vet om voor particulieren een eigen servieslijn op te zetten en de nieuwe Blond Amsterdam te worden.’

Wegens de lockdown is de verkoop op dit moment alleen online, maar een kijkje nemen in de webshop van Serviesmeisje kan natuurlijk 24/7.

Tekst: Asli Kosker
Beeld: Serviesmeisje

 Wil je op donderdag (rond lunchtijd) het heetste nieuws van afgelopen week in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

 

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top