Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
28 november 2020

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Studeren in coronatijd: ‘Ik mis het contact met klasgenoten erg’

Gepubliceerd: 10 November 2020 • Leestijd: 4 minuten en 14 seconden • Nieuws

Je studententijd? De beste tijd van je leven! Of toch niet? De nieuwe lichting ‘coronastudenten’ beleeft deze tijd grotendeels in een online omgeving. In deze serie vragen we eerste- en tweedejaars in dit vreemde studiejaar naar hun ervaringen. Vandaag de eerste van de reeks, een terugblik op de start van het jaar.

Annelot: ‘Ik sta er positiever in dan vorig jaar’

Annelot Janssen is tweedejaars aan de opleiding technische informatica. Ze vond de eerste maanden wel meevallen ten opzichte van vorig jaar. ‘Ik heb het begin van het schooljaar heel goed ervaren. Ik heb zelf ook meegeholpen aan de introductieweek van mijn opleiding. Het was vooral leuk omdat ik zo veel nieuwe gezichten heb gezien; het is een goede manier om de nieuwe eerstejaars te leren kennen. Mijn opleiding had besloten om een introductie van twee weken te doen waardoor je extra veel tijd kreeg om iedereen te leren kennen. En dat was heel erg fijn.’

In de introductieweek had Annelot bedacht om veel af te spreken met klasgenoten en vrienden, maar daar brachten de nieuwe coronamaatregelen snel verandering in. ‘Ik heb persoonlijk heel erg gebaald. Ik kon niet meer voetballen of naar mijn studentenvereniging SSR-Rotterdam en wat ik al snel miste waren de sociale contacten die ik had. Het voelt net als vorige studiejaar in maart, toen de lockdown kwam. Gelukkig kan ik nog bellen met mensen en is er wekelijks een online borrel met de studentenvereniging, wat natuurlijk allemaal helpt om je studententijd wel wat leuker te maken. Het is nog steeds vervelend dat we niet zoals vanouds naar school kunnen gaan, maar ik sta er positiever in dan vorig jaar en hoop natuurlijk dat alles snel weer bij het oude is.’

 

Zoë: ‘Over het rooster is goed nagedacht’

Zoë Stam is een van die eerstejaars technische informatica die tijdens de introductieweek kennis heeft gemaakt met Annelot. Zij volgt, op haar project na, al haar lessen online. ‘Ik moet hier zelf wel erg aan wennen. De stof is goed te volgen maar het contact met klasgenoten en docenten mis ik wel. Mijn klas is in drie stamgroepen verdeeld. Mijn groepje is heel hecht met elkaar en dat is erg fijn, maar je ziet de andere stamgroepen eigenlijk weinig, en dat is natuurlijk weer jammer. Voor online lessen zijn kleinere groepen wel praktischer omdat je bijvoorbeeld sneller vragen kan stellen.’

Zoë is wel tevreden over hoe haar opleiding in coronatijd is georganiseerd. ‘Over het rooster is goed nagedacht en we hebben veel tijd die we zelf kunnen indelen. Die tijd heb je wel echt nodig om je huiswerk te kunnen doen. Ook is het prettig dat naast de lessen er veel uren zijn waarbij je kan kiezen om aanwezig te zijn als je vragen hebt.’

 

Nienke: ‘De docent van wie we les hoorden te krijgen was dubbel ingeroosterd’

Nienke Ottingh is tweedejaars aan de Ad-opleiding crossmediale communicatie en vond de eerste maanden van het nieuwe studiejaar vooral erg rommelig. ‘Vooral door de eerste weken, waarin veel fout ging in onze roosters. De docent van wie we les hoorden te krijgen was dubbel ingeroosterd. Hierdoor hebben wij als klas een aantal lessen gemist.’

Nienke heeft één keer in de week fysiek les, maar dat mag van haar ook wel online. ‘Ik heb op die dag, door alle reistijd die ik kwijt ben, nog maar weinig tijd voor huiswerk. Ik heb daarom liever alleen online les.‘

 

Tim: ‘Er is soms onduidelijkheid, maar dat nemen we maar voor lief’

Tim van Santen is tweedejaars international business and supply chain management en ziet dat alle online lessen beter zijn geregeld dan vorig studiejaar. ‘Dat is op zich ook wel te verwachten omdat er nu ruim de tijd was om alles op te zetten. Ik vind het jammer dat er in ons geval pas één fysiek moment is geweest in de eerste vijf weken. Ik hoop dat dit nog gaat veranderen.’

Hij klaagt niet: ‘Als ik hoor hoe het bij vrienden van mij gaat op andere scholen met vooraf opgenomen lessen, vind ik dat het bij ons goed geregeld is. Er is soms onduidelijkheid, maar dat nemen we maar voor lief.’

 

Sheetal: ‘Onze introductieweek was geheel online’

Sheetal Bihari is eerstejaars crossmediale communicatie en mist het fysieke contact met haar klasgenoten. ‘In de zomervakantie keek ik uit naar het nieuwe schooljaar en hoopte ik veel vriendinnen te maken in de klas. Het was door de coronasituatie afwachten of we fysiek onderwijs gingen volgen. Dit mocht uiteindelijk wel, maar slechts een dag per week.’

De band met de klas is nog niet zo hecht als ze had gehoopt. ‘Onze introductieweek was geheel online, waardoor je de binding mist in de klas. Ook is de klas verdeeld in twee groepen, wat deze situatie niet verbetert. Om eerlijk te bekennen mis ik het contact met m’n klasgenoten heel erg.’

Ze heeft stappen ondernomen om dat op te lossen. ‘Ik wist ook van mezelf dat ik verlegen kan zijn in een nieuwe omgeving, dus ging ik de uitdaging aan om klassenvertegenwoordiger te worden. Zo kon in contact komen met mijn medestudenten en bepaalde zaken en ervaringen bespreken met hen.’

 

Zoë: ‘Ik ben vooral blij dat ik weer het lab in mag’

Zoë Krullaars is tweedejaars aan de opleiding biologie en medisch laboratoriumonderzoek (bml). Ze vond de eerste maand goed te doen. ‘Ik was van tevoren een beetje bang hoe dit schooljaar zou gaan verlopen doordat we nu grotendeels online les hebben. De opleiding bml is eigenlijk verdeeld in tweeën: theorie en praktijk. De theorie krijgen we volledig online, maar dat is prima te doen. Een aantal dagen voor de les krijgen we toegang tot een screencast en dat is eigenlijk een volledige les. Aan de hand van een powerpoint worden dingen uitgelegd en je moet ook vragen beantwoorden om verder te kunnen kijken.’

De praktijklessen zijn deels online en deels op locatie. ‘Eén keer in de week ga ik naar school om in het laboratorium verschillende practica uit te voeren die ingepland staan voor die week. Ik ben echt heel blij dat we dit nog steeds kunnen doen. Het enige verschil is dat we nu maar met 12 studenten tegelijk het lab in mogen in plaats van met 24, dat we anderhalve meter afstand moeten houden en dat we mondkapjes moeten dragen. Over het algemeen is het mij heel erg meegevallen. Ik ben vooral blij dat de lessen gewoon doorgaan op deze manier en ik weer het lab in mag.’

Tekst: Asli Kösker
Fotobewerking: Demian Janssen

 Wil je op vrijdag (rond lunchtijd) het heetste nieuws van afgelopen week in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

 

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de man/vrouw spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top