Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
23 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Okke de Jong is hogeschooldocent en coördinator van het Excellentieprogramma van de Rotterdam Academy. Daarnaast is hij startup coach voor de Startup Academy. Hij schrijft graag over zijn studenten, de vele facetten van het docentschap en zichzelf. Eerdere blogs van Okke vind je hier. 

Foto: Paul van der Blom

Recente blogs

Recente artikelen

Blog

Thuiswerken zuigt

Gepubliceerd: 6 April 2020 • Leestijd: 1 minuten en 49 seconden • Okke

Ik lees veel jubelverhalen over thuiswerken, maar mijn ergernis loopt inmiddels de spuigaten uit. Goed onderwijs is nauwelijks digitaal uit te voeren. Digitaal onderwijs is neponderwijs. En thuiswerken zuigt.

Ik mis de interactie. Ik heb geen overzicht tijdens een digitale les in Teams. Ik kan de lichaamstaal van studenten niet (goed) lezen. Ik kan ze niet (goed) bij de les betrekken. Ik wil niet met een gemute klas werken; het is juist zo leuk als iedereen enthousiast door elkaar schreeuwt. Ik wil het angstzweet van mijn studenten ruiken als ze hun huiswerk niet gemaakt hebben. Ik kan geen schouderklopjes geven, nauwelijks met ze dollen, complimenten uitdelen of dreigend mijn stem verheffen. Er is geen sfeer in de digitale leeromgeving. En sfeer en verbinding, dames en heren, zijn essentieel voor een optimaal leerklimaat. Zonder échte verbinding landt de lesstof niet.

Hetzelfde geldt voor het digitale contact met mijn collega’s. We hebben geprobeerd om online koffiepauzes en borrels te houden, maar ik werd er alleen maar depressief van. Virtueel borrelen is toch wat anders dan the real thing. Sowieso is ieder overleg lastiger, omdat iedereen als een malle bezig is met (de voorbereiding voor) online lesgeven, het bedenken van digitale toetsen en het beantwoorden van talloze vragen van studenten. Onder meer. De werkdruk is net zo exponentieel toegenomen als het aantal coronabesmettingen.

Vloekend zit ik hele dagen en avonden achter mijn crashende, verouderde laptop, zonder camera. Ik wil ontsnappen uit de gekmakende drukte thuis, met twee chagrijnige pubers (die ook niet bepaald zitten te wachten op thuisonderwijs), één overwerkte echtgenote en één peuter die het allemaal veel te gezellig vindt. En mijn mouw vol kliedert met verf tijdens een conference call.

Om simpelweg mijn nakijkwerk te printen moet ik anderhalf uur in de auto zitten naar de Kralingse Zoom. Collega’s krijgen meer last van hun RSI omdat ze thuis geen aangepast meubilair hebben. We missen de juiste middelen om thuis te werken. We worden langzaam gek als dit nog veel langer duurt. En dit zuigt, want we zijn immers één team, met maar één taak: de verheffing van onze studenten uit de afgrond van onwetendheid.

En de studenten? Die geloven het zelf bijna niet, maar ze balen dat ze niet naar school mogen. Ze worden ontslagen bij hun stages en hun bijbanen. Ze zien door de coronabomen het onderwijsbos niet meer. Ze missen overzicht, structuur en gezelligheid.

Ik heb studenten aan de lijn gehad die de muren op zich af zien komen, depressief worden en zich veel zorgen maken over studievertraging. Ze hebben last van slechte wifi en een existentiële onzekerheid. En soms zijn er overleden grootouders te betreuren. Mijn docentenhart leeft met jullie mee. En we missen jullie.

Houd vol, lieve, grappige en dappere studenten. We gaan deze crisis overwinnen. Zodat jullie straks aan een glorieuze, duurzame en boomerloze toekomst kunnen gaan bouwen.

 Wil je op donderdag (rond lunchtijd) het heetste nieuws van afgelopen week in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Recente blogs

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

14 Responses to Thuiswerken zuigt

  1. heerlijk voor het contrast. Ik ben zeker voor meer aandacht voor digitaal onderwijs, flexibel voor student en docent, waar je maar wilt en op eigen tempo maar door combinatie van een LMS (Natschool, teams en e-mail) heb je nog geen goed digitaal onderwijs.

    Okke heeft ook wat eigen schuld denk ik. Teams werkt beste met kleine groepen maar dat kost wel meer tijd. Mits je het goed inricht kan je prima huiswerk digitaal laten inleveren of beoordelen en feedback geven, ik hoed geen weet of bloed van studenten te zien of ruiken. Ik wil wel in het Canvas of Brightspace direct kunnen zien hoe mijn studenten het doen. Natschool is daarbij niet handig.

    Digitaal lesgeven eist skills voor het inrichten en uitvoeren, dat je weet welke tools voor wel middel geschikt zijn en hoe je wel sfeer krijgt in een leeromgeving. Kijk eens rond in commerciële SPOCS of gratis MOOC’s. Let wel, zo’n MOOC neerzetten met alle toeters en bellen kost je naw zo’n 30K euro

    Contact met collega’s is anders, minder gezellig maar ook veel effectiever, al het geleuter en en geklets is nu ook minder en als je op een drukke werkkamer zit is dit een verademing

    Ik zou zorgen dat je (via je manager) een behoorlijke laptop/PC hebt, en ja dat is taak voor de werkgever en je kan nog steeds op locaties gaan werken, het is daar meestal best rustig want alle lokalen enz staan leeg en waarom uitprinten, studenten leveren toch digitaal in, met de juiste tools kan je prima feedback geven en ja natschool is niet vergelijken met goede systemen (Canvas. Brightspace).

    Mensen hebben zich in alle tijden geleerd zich aan te passen, geldt zelfs voor docenten. Klagen geeft uiting van frustratie maar helpt niet.

    Natuurlijk hebben studenten het even wat lastiger maar denk eens aan alle mensen die baan, inkomen of gezondheid verliezen, studenten kunnen best zelf aan het leren slaan, er is zoveel online onderwijs en digitaal materiaal. Iedereen die netjes voldoet aan de ophokplicht is minder gelukkig dan in de tijd dat we konden gaan en staan wanneer en hoe we wilden.

    Dus klaag wat minder beste collega, verdiep je in digitale didactiek en de tools die we naast Teams hebben en plan je eigen tijd wat beter. Net zoals je niet 24 uur per dag op de HR was hoef je dat nu ook digitaal niet te zijn. vraag studenten waar ze behoefte aan hebben en gebruik de kracht van leeromgevingen en tools die we hebben.

    Heb ik zelf kritiek op de HR, ja zeker. We hebben hoop achterstallig werk.

  2. Kijk eindelijk een docent die eerlijk zegt hoe het is! Hogeschool Rotterdam Online werkt voor geen ene meter! Projecten en ander groepswerk kan nauwelijks uitgevoerd worden omdat je geen diepgaande discussies met elkaar kan voeren. Tentamens moeten gewoon allemaal gecanceld worden want de docent kan de theorie niet fatsoenlijk uitleggen (een berekening moet gewoon voorgedaan worden op het bord en niet uitgewerkt in PowerPoint). En dan nog de docenten die misbruik maken van de situatie en gewoon lekker doorgaan met lessen terwijl het niet ingeroosterd staat.
    Maar de Hogeschool Rotterdam Online is tevreden hoe het allemaal gaat… lik m’n reet het werkt voor geen ene meter!

    Het is sneu voor alle slachtoffers van dit verschrikkelijke virus, maar ik vraag mij oprecht af, of dit virus echt zo erg is als de media doet vermoeden. Of is dit een typisch gevalletje van natuurlijke selectie waar wij als mens boven willen staan?

  3. Arthur van der Molen heeft compleet het punt gemist en die komt je wel even redden hoor Okke! Geweldige oplossingen waar je zelf nog nooit aan hebt gedacht! Wauw! Een échte docent klaagt niet.

  4. Dank Okke. Zeer herkenbaar voor mij maar ook mijn collega’s. Er zijn uitzonderingen die juist in deze nieuwe manier zeer gedijen. Maar het gros niet. De situatie is nu niet anders. Wat wel anders kan, is dat we als HR.O. ons inzetten op het leuker maken van het werk en het studeren.

    De focus vanuit de HR.O ligt nu op online onderwijs, toetsing en didactiek. Ook prima. Maar laten we deze maand gebruiken om na te denken over werkplezier, studeerplezier EN de situatie na de zomer waarin we veel meer studenten hebben (met achterstanden).

    Zodoende de vraag aan CVB en directie: hoe gaan we nog meer aandacht maken voor werkplezier en studeerplezier? En kunnen we al gaan werven voor nieuwe collega’s voor na de zomer?

  5. Ook ik ben het helemaal eens met Okke de Jong. De frustraties van een niet goed werkende computer, systemen die nergens te vinden zijn en een H-schijf die maar zoek blijft. Alle ondersteuning ten spijt zit ik elke dag weer te vechten tegen digitale ergernissen. Ik ben daar gewoon niet zo handig in en ik heb niemand hier thuis die mee kan kijken en me uitlegt waar ik de mist inga.

    Erger nog vind ik de situatie voor studenten. Ik werk uitsluitend met NT2 studenten: mensen die op latere leeftijd naar Nederland zijn gekomen en voor wie onze taal nieuw is. Veel van hen zijn statushouders, die al veel tijd kwijt zijn geraakt aan vluchten, procedures, inburgeren en de taal leren. Veel van hen zijn helemaal alleen hier in Nederland. Voor hen is school een houvast, het ritme wat nodig is om de zorgen, de pijn en het verdriet op afstand te houden, een manier om na jaren eindelijk verder te kunnen. En dan zit ik achter mijn scherm, voorzien van een dramatisch slechte verbinding – de hele wijk zit thuis achter de pc te studeren of te werken – om de studenten te begeleiden. Hoe weet ik of die ene student die in de les altijd stil is, maar van wie de gezichtsuitdrukking niets te wensen overlaat, mij nog volgt? De opmerkingen van anderen begrijpt? Ik kan het niet zien, niet horen, de signalen niet opvangen.

    Arthur van der Molen geeft aan dat we niet zo moeten klagen en gewoon beter moeten plannen. Mopperen bij de koffie-automaat gebeurt altijd en heeft een functie. Over het algemeen vind ik dat collega’s retehard werken, zich soepel opstellen en de student steeds op de voorgrond plaatsen. Maar Arthur, ook managers kunnen geen laptops toveren, sommige mensen mogen op dit moment de deur niet uit en niet iedereen is begiftigd met skills die we nu hard nodig hebben..

  6. Hallo Hilde, ik ben ook niet handig met technische dingen, maar HR heeft wel de Teamviewer app geinstalleerd. Hulp op Afstand. Je zou service@hr.nl kunnen mailen en vragen of ze via Teamviewer je kunnen helpen wanneer je er niet uitkomt. Zij nemen dan je scherm over en kunnen je laten zien hoe iets uit te voeren. Teamviewer zit bij onze netwerk apps/Liquit, achter dat Windows logootje helemaal links onderin je scherm. Good luck!

  7. Online onderwijs vereist een andere manier van het aanbieden van onderwijs. Dat wil zeggen dat de lessen dusdanig in elkaar zitten, dat het niet nodig is om de klas te kunnen “lezen”. Je kunt direct inzien welke studenten wel of niet hun huiswerk hebben gemaakt, maakt het dan nog uit of je ze wel of niet ziet zweten? Kennisclips van max 10 minuten per onderwerp zijn voor een student handig. Deze kunnen kunnen dan nogmaals afgespeeld worden als iets niet duidelijk is. Een som moet dusdanig uitgelegd worden dat deze goed begrepen wordt. Studenten met vragen moeten geholpen kunnen worden door klasgenoten, zodat de docent niet overspoeld wordt. Die onderwerpen die dan nog overblijven kan de docent wel beantwoorden en kan hij/zij direct integreren in de lesstof voor het volgende jaar. Dit betekent dus geen klassieke lessen meer van meer dan 30 minuten… Dat past niet bij digitaal onderwijs. De thuiswerkplek moet op orde zijn. Ik heb een bureau, monitor en stoel gekocht om te voorkomen dat mijn RSI te erg wordt. Printen hoeft niet meer, een grote monitor kan dit beter en mooier weergeven. Mocht printen toch belangrijk voor je zijn, printers zijn te koop. Laptops ook. En ja, dat geld zie je waarschijnlijk niet meer terug. Maar het scheelt wel een hoop frustratie en dat is ook wat waard, niet? Ik wens iedere docent veel succes met de transitie naar digitaal. In teams zijn er veel collega’s die bereid zijn om je op weg te helpen (ook buiten jouw opleiding of instituut!). Digitaal is niet slechter of beter. Het is anders en vereist andere vaardigheden en vraagt ook om andere didactiek.

    Er is wel een uitzondering: praktijkgericht onderwijs, zoals bijvoorbeeld reanimatietrainingen. Dit werkt digitaal inderdaad niet. @Hilde: je kunt de servicedesk bellen om ondersteuning te vragen. Deze zijn ook bereikbaar via Microsoft teams.

  8. Ondertussen heeft mijn docententeam een bericht van de FIT gehad, waarin staat dat we nieuwe laptops kunnen gaan ophalen op de KZ. Bedankt, HR!

  9. Het is natuurlijk niet ideaal maar we moeten roeien met de riemen die we hebben. Persoonlijk (als student) vind ik het project werken prima gaan, sommige projecten zijn aangepast zodat ze haalbaar zijn in deze tijd van binnen blijven, en behalve dat je niet langs kan gaan bij belanghebbenden is het best te doen zo. De MTG docenten doen hun best, de studenten doen hun best, de opdrachtgevers doen hun best en samen maken we er toch best iets moois van. Maar goed je frustratie is begrijpelijk en het is ook goed dat er soms uit te laten. Ik zou zeggen: hou vol allemaal en probeer ook een beetje te van genieten van deze unieke situatie wanneer het kan.

  10. Persoonlijk vind ik het een verademing om thuis te werken (ook met kinderen) omdat ik alle overleggen over elk wissewasje en een drukke docentenkamer helemaal niet mis. Kan mij nu focussen op de student en de inhoud. Sommige dingen kosten meer tijd, zoals de vele individuele gesprekken met studenten (wat ook veel toegevoegde waarde heeft) en het ontwikkelen van materiaal/lessen die goed zelfstandig te volgen zijn, maar dat weegt niet op tegen de tijdwinst die ik nu ervaar omdat ik niet de hele tijd buiten de lessen om hoef te overleggen over randzaken.
    Tuurlijk mis ik de interactie en levendige lessen wel en is de kwaliteit niet zo goed als het in de les zou zijn maar ik kom wel tot rust.In het nieuwe jaar hopelijk een combinatie van online en offline werken!

  11. Ik herken het helemaal, probeer al anderhalve week het geluid en de microfoon aan de praat te krijgen om te kunnen vergaderen maar ho maar (zelfs een nieuwe gehaald, zonder resultaat).

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top