Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
28 maart 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Bij IGO helpen zeven ICTO-coaches docenten met blended onderwijs 

Gepubliceerd: 7 September 2021 • Leestijd: 2 minuten en 46 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Het Instituut voor Gebouwde Omgeving (IGO) zet vol in op blended onderwijs en heeft zeven ICTO-coaches aangesteld om docenten bij te staan met raad en daad over digitale lesmiddelen.

ICTO-coaches – docenten die andere docenten helpen bij het aanbieden van digitale onderwijstools – zijn niet nieuw. De Hogeschool Rotterdam heeft een netwerk van 21 coaches en een derde daarvan werkt dus bij IGO. Directeur Robert van Ingen is een groot voorstander van kennisdeling binnen zijn instituut en het aanstellen van een grote groep ICTO-coaches was voor hem een logische stap.

Van Ingen: ‘Afgelopen jaar zijn we binnen mijn instituut gestart met de IGOvation-hub. De hub is een netwerkorganisatie die collega’s verbindt die met dezelfde opgaven bezig zijn. Een plek waar collega’s het onderwijs beter maken door van elkaar te leren. Veel ontwikkelvraagstukken liggen momenteel op het gebied van blended onderwijs. Denk daarbij aan: wat is voor ons onderwijs een goede blend van online en fysiek leren? Hoe optimaliseer je toetsen en waar moet je op letten bij het opnemen van een kennisclip?’ De ICTO-coaches zijn verbonden aan de IGOvation-hub.

‘Waarom zou ik praten over schrijven?’

Toen de coronapandemie in maart 2020 Nederland raakte en het onderwijs van de ene op de andere dag online moest, was de HR daar niet op voorbereid. Maar binnen de HR was er al een aantal mensen goed op weg met online onderwijs. Neem Joost Oegema, docent Engels bij de opleiding vastgoed en makelaardij die in 2018 een master afstandsonderwijs afrondde bij de Amerikaanse Penn State University. Hij gaf al een aantal taalvakken waarbij hij studenten amper live spreekt. Oegema: ‘Waarom zou ik praten over schrijven? We hebben een kick-off waarin ik uitleg hoe het systeem werkt en daarna doen we alles via het LMS en de mail en dat gaat echt prima!’

Begin 2020 hebben Oegema, Van Ingen en een aantal andere collega’s een gesprek over de toekomst van het onderwijs. Oegema: ‘We dachten dat het goed zou zijn om op termijn wat meer aan digitale didactiek te gaan doen, maar we voelden de urgentie nog niet zo. Dat veranderde daarna heel rap.’

Oegema is ondertussen een jaar ICTO-coach bij IGO en hij heeft er sinds kort zes ICTO-collega’s bij. Het zijn allemaal docenten die al binnen het instituut werkten en er nu een nieuwe taak bij hebben. Van Ingen: ‘We hadden natuurlijk blended learning-adviseurs van buiten kunnen werven, maar dit leek ons beter. Die mensen zijn schaars, en niet ingevoerd in ons onderwijs. Onze eigen mensen wel. We hebben dus de uitdaging geschetst en gevraagd wie van onze eigen mensen wilde helpen, want ik ben ervan overtuigd dat je samen moet innoveren. De nieuwe coaches hoefden niet alles te kunnen, maar ze moesten wel willen leren. Daar reageerde een aantal collega’s enthousiast op. Nu hebben we zeven coaches, toevallig van iedere bachelor een.’

‘Online werken hoort er nu eenmaal bij’

Een van de nieuwe coaches is Madelène Munnik, docent professionele en communicatieve vaardigheden bij de opleiding facility management. Ze stond bij collega’s al bekend als ‘iemand die veel doet met ict in het onderwijs’ en het leek haar een leuke nieuwe rol. Ze kijkt vooral uit naar de aanpassingen die ze met haar collega’s kan doorvoeren het komende jaar, want wat voorheen in de klas gebeurde nu ongewijzigd online aanbieden, werkt niet. Dat weet ze uit ervaring. Terug naar alleen maar fysiek onderwijs is volgens haar ook geen optie: ‘Online werken hoort er nu eenmaal bij.’

‘Voor een van mijn vakken moeten studenten als eindopdracht een presentatie houden. Voorheen zag je de student in z’n volledigheid voor de klas staan, nu zagen we alleen het gedeelte dat de camera laat zien. Ook viel op dat studenten spiekbriefjes bij hun camera hielden’, vertelt Munnik. Best inventief, vindt ze, maar niet helemaal de bedoeling: ‘We hebben nu getoetst of studenten een online presentatie kunnen houden, iets wat helemaal niet gek is in deze tijd die om andere manieren van communiceren en samenwerken vraagt. Denk aan alle 21st century skills die studenten nodig hebben om hun toekomstig werk goed te kunnen doen: online vergaderen, samen in een bestand werken en online brainstormen kunnen daar heel goed onderdeel van zijn.’

Tekst: Tosca Sel
Illustratie: Demian Janssen

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top