Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
17 september 2021

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Duender, Nadia en Chris studeerden aan de jarige RAC en werken er nu zelf

Gepubliceerd: 15 September 2021 • Leestijd: 4 minuten en 37 seconden • Nieuws

De Rotterdam Academy (RAC) viert vandaag in de Kuip haar tienjarig bestaan. Profielen sprak met drie RAC-medewerkers die het onderwijsinstituut ook kennen als student, in hun geval aan de opleiding die eerst officemanagement heette en nu management heet.

Duender Dasrath, deed een Ad en werd daar later docent
Duender Dasrath, deed een Ad en werd daar later docent

‘De opleiding kreeg door de naam het stempel dat je er werd opgeleid tot secretarieel medewerker, maar het is meer dan dat. Daarom is de naam veranderd’, weet Duender Dasrath die er inmiddels acht jaar docent is. Dasrath begon aanvankelijk aan de bacheloropleiding bedrijfskunde. Toen hij in zijn eerste jaar ‘twee pittige vakken’ niet haalde, ging hij zich afvragen of bedrijfskunde wel de juiste studie voor hem was.

‘Ik wilde eigenlijk iets anders. Al googelend kwam ik toen de Ad officemanagement tegen. Omdat ik veel vakken van bedrijfskunde had gehaald, kon ik veel skippen, ik kreeg veel vrijstellingen.’ De anderhalf jaar aan onderwijs die hij nog wel moest doen haalde hij in een jaar.

‘Na mijn opleiding werd ik gevraagd om les te gaan geven’

In dat jaar is hij ook bijles gaan geven aan eerstejaars en klasgenoten, onder andere in economie. ‘Ik vond het echt leuk om les te geven en pakte dat ook serieus op. Ook werd ik de eerste peercoach van de opleiding. Na mijn opleiding werd ik gevraagd om les te gaan geven, eerst een huiswerkklas.’

Omdat hij nog geen onderwijsbevoegdheid had, is hij in deeltijd de lerarenopleiding gaan volgen. In die tijd gaf hij les op het mbo, maar Dasrath wilde eigenlijk het gewoon het liefst aan de RAC lesgeven. ‘Ik heb leuke collega’s, de sfeer is goed en de studenten spreken mij echt aan. Er is ook veel betrokkenheid met elkaar.’

‘Dit instituut zorgt goed voor haar medewerkers’

Dasrath is trots om docent te zijn bij zijn opleiding. ‘Ook ben ik trots dat ik deel uitmaak van de geschiedenis en van het team van deze opleiding en dit instituut. De RAC is een instituut dat goed zorgt voor haar medewerkers en openstaat voor vernieuwing. Ik heb mij hier kunnen ontwikkelen tot een sterke docent, mede dankzij de studie maar ook door de betrokkenheid en hulp van het team.’

Die sfeer en betrokkenheid kent de docent ook nog van zijn studiejaar aan de RAC. ‘Ik herinner mij nog een schaatsuitje dat we organiseerden voor de klas, dat was echt leuk. En voor het vak evenementmanagement organiseerden we met z’n vieren een benefietavond voor het Leger des Heils. Op iets dat we voor het eerst deden kwam 150 man af. En we haalden 600 euro en vier dozen kleding op.’

‘Sterke band tussen docenten en studenten’

De betrokkenheid is ook iets dat communicatiemedewerker Nadia Blokland benoemt. ‘Er is een sterke band tussen docenten en studenten. Docenten denken heel erg met je mee, en ik denk dat je aan de RAC meer dan bij de meeste bacheloropleidingen aan je persoonlijke ontwikkeling werkt. Zelf ben ik er tijdens mijn studie bijvoorbeeld achter gekomen dat communicatie heel goed bij mij paste.’

Daardoor heeft ze nu bij de RAC een leukere functie die beter bij haar past, vertelt ze. Blokland had de mbo-opleiding directiesecretaresse op zak toen ze werd aangenomen als secretarieel medewerker bij het instituut. ‘Maar eigenlijk wilde ik aan de RAC studeren, na een jaar ben ik dat ook gaan doen, in deeltijd.’

‘Leuk om te studeren maar voor mij was twee jaar voldoende’

Die combinatie was goed te doen, vertelt ze. ‘Praktijkopdrachten voerde ik vaak op m’n werk, dus op de RAC, uit. Ik vond het heel leuk om te studeren maar voor mij was twee jaar voldoende. Ik wilde heel graag een studie afmaken. Dat heb ik gedaan.’

Blokland heeft het instituut de laatste jaren flink zien groeien. ‘Eerst zaten we aan de Pieter de Hoochlaan, dat was een kleine en toffe locatie maar daar moesten we weg toen er veel meer docenten, studenten en Ad’s kwamen.’

De communicatiemedewerker vertelt trots over de rapporten voor accreditaties en visitaties waar ze aan meewerkt. ‘Die zijn allemaal in onze eigen RAC-huisstijl, en niet die van de HR; ik vind het mooi dat we staan voor wat we zijn.’

‘Er wordt nu meer gewerkt met eindopdrachten’

Ook frontoffice-medewerker Chris Schoop heeft de RAC zien veranderen. ‘We zijn natuurlijk veel groter geworden, en ook het onderwijs is veranderd. Toen ik vijf jaar geleden studeerde had je nog veel toetsen, nu wordt er veel meer gewerkt met eindopdrachten. Dat is wel beter denk ik.’

Net als Duender Dasrath begon Schoop aan een bacheloropleiding, in zijn geval human resource management (hrm), die hij niet afmaakte. ‘Ik was er mentaal niet klaar voor, en toen ik in december van mijn eerste jaar te weinig punten had, ben ik gestopt en op onderzoek uit gegaan. Ik kwam bij de opleiding officemanagement terecht. Dat had ik eerder moeten doen, maar de Ad-opleidingen waren toen niet zo bekend.’

‘Ik heb mij kunnen ontwikkelen in het presenteren’

Schoop zegt echt iets van zijn opleiding te hebben opgestoken. ‘Ik heb mij bijvoorbeeld kunnen ontwikkelen in het presenteren.’ Hoewel hij het aantrekkelijk vindt dat je na je Ad in veel gevallen kunt doorstromen naar het derde jaar van een bacheloropleiding, koos Schoop daar niet voor.

‘Ik had al vmbo en mbo gedaan, was 26 en wilde echt wel gaan werken. Als bijbaan werkte ik op de sportschool maar dat was ik wel een beetje zat. Toen ik solliciteerde voor de functie van front-officemedewerker, was het een voordeel dat ze mij al kenden. Tijdens mijn studie was ik al peercoach en werkte ik op open dagen en dat deed ik denk ik wel goed.’

‘Een heel informele werksfeer’

Het wordt een beetje eentonig maar ook Schoop is zeer te spreken over de sfeer en onderlinge betrokkenheid bij de RAC. ‘De bachelor hrm is voor mij natuurlijk een tijd geleden maar ik denk echt dat ik kan zeggen dat docenten op de RAC meer betrokken zijn bij hun studenten. Ik vind het ook fijn dat hier een heel informele werksfeer heerst. Je maakt heel makkelijk contact met de docenten en de onderwijsmanagers. En ik kan elk moment bij Bert, de directeur, binnenlopen.’

Tekst en foto: Jos van Nierop

RAC in 2021: 3500 studenten, 17 opleidingen
De tweejarige associate degree-opleidingen (Ad’s) deden in 2006 hun in intrede in Nederland, en vóór 2011 waren er al twee op de Hogeschool Rotterdam.
Om de Ad’s ‘met een eigen gezicht in de markt te zetten’ besloten de samenwerkingspartners HR, Zadkine en Albeda College tot de oprichting van de Rotterdam Academy (RAC); de HR werd verantwoordelijk voor de licenties en de kwaliteit van het onderwijs.
Bij de start telde de RAC zeven opleidingen, inmiddels zijn dat er zeventien. Ook het studentenaantal steeg flink. Vanaf 2012 gebruikte de RAC een deel van het kleine HR-pand aan de Pieter de Hoochweg waar ze een aantal jaar geleden uitgroeide, tegenwoordig zitten de ruim 3500 studenten van de Ad-opleidingen op locatie Museumpak, met name in het Paviljoen.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de man/vrouw spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top