Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
11 april 2021

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Het lijkt goed te gaan met ‘coronalichting’ eerstejaars aan de HR

Gepubliceerd: 15 March 2021 • Leestijd: 3 minuten en 10 seconden • Nieuws

Hoe gaat het met onze eerstejaars? Dat onderzoekt de Hogeschool Rotterdam elk jaar na 100 dagen bij de nieuwe lichting studenten, en ook in dit gekke jaar. Ze lijken beter in hun vel te zitten – wat de studie betreft – dan misschien verwacht.

Illustratie eerstejaars

Onderzoek naar de eerstejaars wordt sinds 2009 gedaan, aanvankelijk door een extern bureau, onder de naam de Startmonitor, maar sinds een aantal jaar doet de hogeschool het zelf. Studiesucces-onderzoeker Claudia Gomes is verantwoordelijk voor de uitvoering van het 100-dagenonderzoek, waarvoor alle eerstejaars aan een voltijd bachelor- of Ad-opleiding een vragenlijst krijgen voorgelegd.

Hoe gaat het met de eerstejaars van de lichting 2020/2021?

‘Op basis van het onderzoek denk ik dat ze wel goed geland zijn. De extra aandacht en inzet hebben gewerkt. Er liggen nog verbeterkansen in contacten met docenten, maar dat kan nu bijna ook niet anders.’

Waarom doet de HR dit onderzoek, zijn die eerste honderd dagen zo belangrijk?

‘Het onderzoek gaat onder meer over de overstap van de vorige opleiding naar de huidige opleiding. Is dat goed gegaan? Na honderd dagen zijn de eerstejaars meestal wel geland en kun je daar iets over zeggen. Dit onderzoek is anders dan de NSE (Nationale Studentenenquete, red.); daar kijken ze vooral naar tevredenheid, wij onderzoeken de beleving.

In het onderzoek zien we factoren waar we invloed op kunnen uitoefenen, zoals het beeld van de opleiding en het studiekeuzeproces. We kunnen zien waar het misschien misgaat en waar we op in kunnen haken.

Per opleiding maken we een dashboard en een factsheet waaruit opleidingen kunnen concluderen waar ze nog kunnen verbeteren. Overigens verschilde de respons erg per opleiding en was die niet overal groot genoeg.’

Wat zijn de meest opvallende uitkomsten?

‘Zelf had ik verwacht dat het studiekeuzeproces een deuk zou hebben opgelopen, maar daar zien we geen significante verschillen met vorig jaar. De studenten hebben zich voldoende een beeld kunnen vormen van de opleiding om te kunnen kiezen.

Wel zie je nu dat hoe de studenten na honderd dagen de opleiding ervaren, meer afwijkt van het beeld dat ze vooraf hadden dan in andere jaren. Ze zijn er ook niet zo uitgesproken over in hun antwoorden, want er is nog onzekerheid: is dit nu het nieuwe normaal of is dit zoals de opleiding altijd is?

Ook dit jaar zie ik weer een bevestiging hoe belangrijk het is om een realistisch beeld te schetsen van de opleiding. Des te realistischer dat beeld is, des te hoger de waardering van de aansluiting op de vooropleiding en van de kwaliteit van het onderwijs. Ook de sense of belonging en self efficacy (iemands geloof in eigen kunnen om succesvol te zijn in een bepaalde situatie, zoals een opleiding, red.) is dan hoger.

Wat ook opvalt is dat studenten die aangeven dat ze een voorkeur hebben voor de leervorm individueel studeren of zelfstudie, tevredener zijn over hun opleiding. We kunnen concluderen dat de combinatie van online en offline voor sommige studenten ook echt voordelen heeft.’

Wat is er anders dit jaar als gevolg van corona?

‘De sense of belonging is dit jaar iets lager, met name doordat studenten minder contact onderling hebben en minder contact hebben met de docenten.

We hebben dit jaar een specifieke vraag toegevoegd over het contact met de slc’er (studieloopbaancoördinator, red.). We hebben gevraagd: Heb je regelmatig contact met de slc’er en hoe tevreden ben je over dat contact? Hoe vaker er contact is, hoe tevredener studenten zijn. Dat persoonlijke contact is dus belangrijk en het gaat daarbij ook echt om de frequentie.

Vergeleken met de cijfers van vorig jaar is het aantal studenten dat zegt de opleiding te willen afmaken iets hoger: 83 procent dit jaar ten opzichte van 80 procent vorig jaar. Daarbij moet ik wel de kanttekening maken dat er nu geen bsa wordt gegeven. Er is minder druk vanuit de instanties en de omgeving; de eigen prestatiedruk van studenten is overigens gelijkgebleven.

Iets meer studenten, 15 procent nu tegenover 10 procent vorig jaar, weten nog niet of ze hun opleiding af gaan maken. Dat heeft waarschijnlijk ook te maken met nog geen definitief toekomstbeeld kunnen vormen van de opleiding door corona.’

Met welke zaken kunnen we het beste aan de slag, denk jij, op basis van dit onderzoek?

Vergeleken met de vragenlijst OSC (Onderwijs en Studeren in Coronatijd) zien we eigenlijk dat de eerstejaars beter weten om te gaan met les krijgen in coronatijd. Ik denk dat we ons af moeten vragen of we genoeg aandacht hebben voor de hogerejaars; het fysieke onderwijs is bijvoorbeeld vooral op eerstejaars gericht.

De eerstejaars zijn op alle punten positiever over de kwaliteit van het online onderwijs. We gingen er vanuit dat de eerstejaars kwetsbaarder zijn en hebben daarop ingezet. Maar het gaat zo te zien wel goed met ze, dus misschien moeten we onze focus verleggen. Het is natuurlijk wel een hart onder de riem voor iedereen die extra inspanningen heeft gedaan voor de eerstejaars: het heeft vruchten afgeworpen.’

Tekst: Edith van Gameren
Illustratie: Studio Krelis

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de man/vrouw spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top