Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
19 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

HR-docent Machiel Blok in finale ‘Docent van het Jaar’, maar niet de winnaar

Gepubliceerd: 21 April 2021 • Leestijd: 2 minuten en 56 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

Het was een spannende middag voor Hogeschool Rotterdam-docent Machiel Blok, die in de finale stond van de landelijke Docent van het Jaar-verkiezing. Na de Ted Talks van de finalisten kwam de jury tot een oordeel: Jessica Zweers van de Hanzehogeschool mag de eretitel dit jaar dragen.

Voor de zevende keer organiseert het Interstedelijk Studentenoverleg (ISO) de Docent van het Jaar-verkiezing. Vanmiddag strijden de vier finalisten niet in een grote zaal met een hoop docenten en studenten ter aanmoediging, zoals ISO-voorzitter Dahran Çoban spijtig opmerkt, maar in een klein gezelschap – presentator, jury en finalisten – en met een livestream.

Alle universiteiten en hogescholen hebben een docent voor kunnen dragen. Uit alle inzendingen zijn vier finalisten gekozen die uitblinken als docent. Voor het eerst in de geschiedenis van de verkiezing is de HR-kandidaat een van de finalisten: pabo-docent Machiel Blok, die op 21 januari de Rotterdamse titel won.

Geslecteerd op passie, activerende didactiek en ontwikkeling

Voor de vier geselecteerd werden voor de finale, heeft de jury zich verdiept in de materialen die er over de docenten zijn aangeleverd en gesprekken gevoerd met de kandidaten. ‘We hebben gelet op passie, activerende didactiek, hoe ze zich blijven ontwikkelen als docent en hoe ze zich in het online onderwijs hebben ingezet’, legt jurylid Aukje de Ruijter (ISO) uit. Dahran Çoben stelt dat het doel is docenten in het zonnetje te zetten: ‘Zeker nu zijn goede docenten belangrijker dan ooit, een docent kan echt het verschil maken’.

De genomineerde docenten blinken volgens de jury alle vier uit in de manier waarop zij onderwijs geven. ‘Ze hebben een duidelijke onderwijsvisie en een grote passie voor hun vak’, schreven ze in het persbericht. ‘Wat opvalt is dat hun studenten stuk voor stuk lovend zijn over de betrokkenheid van deze docenten en de wijze waarop zij de stap naar online onderwijs hebben gemaakt. Daarnaast zetten deze docenten zich binnen en buiten hun onderwijs in voor het verbeteren en ontwikkelen van dit onderwijs.’

Het minicollege van Machiel: de spelregels van de les

‘Onze’ Machiel Blok neemt het als finalist op tegen Jessica Zweers (Hanzehogeschool Groningen), Arianna Pranger (Universiteit Leiden/LUMC) en  Karen Kotten-Lips (HAN University of Applied Science). De vier genomineerden meten zicht tijdens de verkiezing met elkaar door minicolleges te geven, een soort TED Talks over hun specialisatie. Daarin geven ze de kijkers een gevoel van de manier waarop ze lesgeven en wat daar zo aantrekkelijk aan is. Na afloop van elke talk is er voor de kijkers thuis en voor de jury gelegenheid de finalist te ondervragen.

Machiel Blok houdt van spelvormen in de klas en zijn Talk gaat dan ook over ‘de spelregels van de les’. ‘Spelen zit in onze natuur’, legde hij aan de luisteraars uit. ‘Het is mijn doel studenten in beweging te krijgen, zeker nu we zitten opgesloten tussen vier muren’.

‘Saaie’ begrippen personaliseren

Zijn TED Talk wordt een TED Walk, hij neemt de luisteraars mee naar de spelelementen in zijn les. Zoals het WWW-spel (wie weet wat), waarin hij de voorkennis activeert via LessonUp. Ook de tool Feedback Fruits – vragen beantwoorden en reageren op elkaar – is voor hem een geweldig middel om te starten met veel voorinformatie over de studenten. Samen bouwen aan kennis en ‘saaie’ abstracte begrippen toepassen en personaliseren helpt om de theorie onder de knie te krijgen. En in plaats van ‘zijn er nog vragen’ aan het einde van de les, laat hij studenten zoveel mogelijk vragen bedenken over de stof van die dag.

Na afloop van de minicolleges heeft de jury een kwartiertje om de keuze te bepalen. Tijdens dat kwartiertje is er een vraaggesprek met demissionair minister Van Engelshoven die de prijs voor de vierde keer mag uitreiken. De prijs is een mooi en belangrijk gebaar, vindt zij: ‘We hebben het veel over hoe lastig deze tijd is voor studenten maar dat geldt zeker ook voor docenten. Je moet jezelf opnieuw uitvinden.’

Vier topdocenten, maar slechts één winnaar

Om 15.30 is de jury terug en mag de onderwijsminister de keuze bekendmaken. De vier finalisten zijn volgens de jury allen uitstekend geslaagd in de overstap naar online, het zijn vier topdocenten. Maar er kan er maar een winnen en dat is docent Jessica Zweers. Volgens het juryrapport een docent die uitblinkt in onderwijsvernieuwing en betrokkenheid bij studenten, en ondanks dat haar vak medische diagnostiek lastig online is te geven, slaagt ze er toch in: ‘de creativiteit lijkt eindeloos’.

Ze wint een beurs van 25.000 euro voor onderwijsvernieuwing en een beeld en mag toetreden tot het bestuur van het Comeniusnetwerk voor onderwijsvernieuwing.

Tekst: Edith van Gameren
Beeld: screenshots uit finale-uitzending

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top