Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
29 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

HR-studenten helpen ouderen met aangifte: ‘In een halve dag leer je meer dan in een heel project op school’

Gepubliceerd: 23 March 2021 • Leestijd: 2 minuten en 52 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

De bibliotheek aan de Hoogstraat lijkt van buitenaf gesloten en leeg, maar schijn bedriegt. Aan de achterkant van de bieb meldt zich een bont gezelschap, voornamelijk ouderen. Zij maken gebruik van de dienst van HR-studenten van de associate degree accountancy die de belastingaangifte van ouderen met een laag inkomen verzorgen.

Studenten aan tafeltjes met de ouderen

Bij de ingang schuifelen twee oudere dames rond, ze moeten vanwege de coronamaatregelen even wachten op hun beurt. Mondkapje op, handen desinfecteren, registreren bij de balie als je het pand betreedt en weer verlaat, looproutes, spatschermen, anderhalve meter afstand: het lijkt wel een militaire operatie.

Het feit dat dit project ook dit jaar weer door kan gaan, is te danken aan lang en uitvoerig overleg tussen de verschillende partijen. Bijna was er een grote streep door getrokken. Bibliotheekmedewerkers loodsen de deelnemers door het verlaten pand. ‘Het doet mij pijn om het hier zo leeg te zien. Maar gelukkig zijn er nu in ieder geval ménsen!’ zegt een medewerker – boven haar mondkapje zijn twee twinkelende ogen te zien.

‘Voor de studenten is het een snelkookpan’

Jan van de Werken, docent fiscaal recht, begeleidt het project. Het is volgens hem wat rustiger dan voorheen. Normaal wordt het project in de bibliotheken in de wijken georganiseerd. ‘Nu moeten ze vanuit Ommoord of IJsselmonde hiernaartoe, dat is toch een forse drempel.’ Desondanks zit de agenda vandaag stampvol. ‘Voor de studenten is het een snelkookpan. In een halve dag leren ze wellicht wel meer dan in het hele project op school.’

Een vrouw loopt naar binnen en verzucht dat ze jarenlang ondernemer was, maar er nu ‘helemaal niks meer van begrijpt’. Studente Whitney loopt het proces geduldig met haar door. ‘Het is de eerste keer dat ik dit doe, maar ik vind het echt heel leuk. Ik werk heel graag met mensen en je kunt ze echt verder helpen, dat biedt een enorme meerwaarde’ zegt ze nadat ze een andere ‘klant’ blij heeft gemaakt: hij krijgt geld terug.

Bedoeld voor de oudere doelgroep

In principe komen alleen ouderen met een inkomen tot €32.000 in aanmerking, soms knijpen de vrijwilligers een oogje toe. ‘We hebben regelmatig bijstandsmoeders die we toch maar helpen. Onlangs hadden we nog een oud-student die een huis had gekocht, en door de bomen het bos niet meer zag. Maar het is specifiek bedoeld voor de oudere doelgroep, omdat zij vaak een stuk minder digitaal vaardig zijn dan jonge mensen’, zegt Van de Werken.

‘Veel deelnemers hebben hun administratie keurig op orde’, vertelt eerstejaarsstudent Joyce tussen twee afspraken door. ‘Maar ze komen ook weleens aanzetten met een envelop vol ongeordend papierwerk en berekeningen op kleine kladblaadjes. Dan moet je daar eerst orde in scheppen’ zegt ze.

‘Heeft u bitcoins?’

In de wachtruimte zit Mary uit IJsselmonde, een pittige dame met een onvervalste Rotterdamse tongval. Ze maakte jarenlang gebruik van het project, ‘want ik snap geen hol van computers’. Nu is ze hier met haar buurvrouw. ‘De studenten leveren echt heel goed werk, ik ben altijd tevreden. Maar die lege bieb is zó vreemd.’ Even later komt haar buurvrouw naar buiten gelopen. ‘Als we weer uit eten mogen, dan betaal ik!’, lacht ze.

De studenten werken ondertussen bij iedere ‘cliënt’ geroutineerd een reeks vragen af. ‘Heeft u een koophuis? Ook geen vakantiehuisje?’ ‘Een spaarrekening, contant geld in een sok?’ ‘Schenkt u geld aan uw (klein)kinderen?’ ‘Heeft u Bitcoins… nee, als u niet weet wat dat zijn, dan heeft u ze waarschijnlijk ook niet…’

Leerzaam en sociaal

Jan, gepensioneerd, gebruikt ‘al jaren’ deze service: ‘Ik word helemaal kriegel van computers’, verduidelijkt hij. Eenmaal buiten is hij een beetje beduusd. ‘Ieder jaar moet ik geld bijbetalen. Maar dit jaar krijg ik geld terug. En het gaat niet om tientjeswerk!’ zegt hij verbaasd. ‘Maar ze hebben het honderd procent gecheckt, dus da’s een heel fijne meevaller’ zegt hij.

Student Whitney vindt het fijn om de theorie in de praktijk toe te passen, ‘daar leer ik sneller van’. Er zit ook een sociaal aspect bij, dat op school minder vaak voorkomt. ‘Ik moest een man vertellen dat hij geld moest terugbetalen, hij bleef maar herhalen “méén je dat nou echt!?” Het is een uitdaging om het slechte nieuws op een fijne manier te brengen. Dat leer je niet in een schoolproject. Ik leer sowieso sneller door iets in de praktijk te doen, dus ik vind dit heel leerzaam’.

Tekst en foto: Rutger de Quay

 Wil je op donderdag (rond lunchtijd) het heetste nieuws van afgelopen week in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

 

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top