Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
30 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

portret Celine Straver

‘Ik volgde allerlei influencers en vloggers, maar online zag je niemand zoals Enya’

Céline Straver is derdejaars commerciële economie. Met haar zus Enya en via Instagram wil ze de beeldvorming rondom het downsyndroom verbeteren. ‘Het downsyndroom is de meest bekende verstandelijke beperking, maar op social media een van de minst zichtbare.’

‘Enya is ontzettend lief, mega ondernemend, heel enthousiast en talentvol. Ze heeft een sterk karakter en is heel zorgzaam voor de mensen van wie ze houdt. Ze is twee jaar ouder dan ik en de meest zorgzame van ons twee. Mensen denken vaak dat het andersom is omdat zij het downsyndroom heeft, maar zij is altijd degene die mij drinken komt brengen of eten voor me maakt. We zijn altijd heel hecht geweest. Als ik vroeger met vriendinnen ging spelen dan deed mijn zus ook altijd mee. We gaan samen op vakantie, winkelen en uiteten. Naast mijn zus is ze dus ook een van mijn beste vriendinnen.

We gaan samen op vakantie, winkelen en uiteten.

‘Er is nooit een moment geweest dat ik dacht: ze is anders. Ze ging wel naar een andere basisschool maar dat was eigenlijk wel heel logisch voor mij. Bij ons thuis werd daar heel open over gecommuniceerd en ik ging ook vaak met haar mee. Maar als ik Enya liet zien aan mijn klasgenoten, dan waren ze vaak verrast dat ze zo leuk en knap was. Ik begreep die reactie niet zo goed. Zij hadden een heel ander beeld in hun hoofd: iemand met een bloempotkapsel, oude kleding, en de tong uit de mond. Een heel standaard en achterhaald beeld.

‘Ik wilde dit beeld bijstellen. Ik volgde allerlei influencers en vloggers, maar online zag je niemand zoals Enya. Daar ontbrak dus iets. Het downsyndroom is de meest bekende verstandelijke beperking, maar op social media een van de minst zichtbare. Ik wilde graag ons beeld laten zien, mijn realiteit en dat van ons gezin. Daarom zijn we tweeënhalf jaar geleden begonnen met de Instagrampagina @downsyndrome_queen. Ik maakte een keer een foto van haar, ze stond er leuk op en ik zag hoeveel plezier haar dat gaf. Ze stelde steeds vaker zelf voor om foto’s te maken en zo is dat gaan groeien.

Ik wilde graag ons beeld laten zien, mijn realiteit en dat van ons gezin.

‘Het heeft zich best geleidelijk ontwikkeld met groeispurten als we in de media waren geweest of een video viral ging. We zijn onder andere bij Linda geweest, Eva Jinek, RTL, Algemeen Dagblad. Het meest trots ben ik dat Enya op de cover van Glamour heeft gestaan, het was de eerste cover in Nederland waarop iemand met het downsyndroom stond. Dat was waanzinnig en hele grote stap voor ons. Maar het mag nog wel wat vaker gebeuren. Het zijn nu vaak onetimers. Hoe normaler het wordt, hoe meer mensen zoals Enya ervan zullen profiteren.

Het meest trots ben ik dat Enya op de cover van Glamour heeft gestaan

‘Meer zichtbaarheid zal hopelijk meer respect en acceptatie opleveren. Misschien dat jonge ouders minder zullen schrikken als ze in verwachting blijken te zijn van een kind met het downsyndroom. Het gaat nu al snel over abortus en wat er allemaal mis kan gaan, maar ik wil ook laten zien wat er allemaal wél goed kan gaan en hoe een gezin eruitziet met een kind met Down. Het hoeft niet altijd negatief te zijn, een belangrijk doel is om dat te laten zien.

‘Er zijn wel veel tv-programma’s gemaakt, toch wordt daarin ook vaak een eenzijdig beeld van het downsyndroom getoond. Het is een soort van vermaak. Dat is misschien goed voor de kijkcijfers, maar ik wil niet dat Enya daarvoor wordt gebruikt. Ik wil een ander beeld laten zien en richt me vooral op fashion, lifestyle en beauty. Het hoeft niet altijd grappig of entertainment te zijn. Het mag ook mooi en professioneel zijn en dat is wat wij willen laten zien.

Ik wil een ander beeld laten zien en richt me vooral op fashion, lifestyle en beauty.

‘We willen nog meer zichtbaarheid creëren, nog meer groeien en ook onderdeel worden van campagnes van grote merken. Grote merken kunnen helpen om grote stappen te zetten voor onze community met de invloed die ze online en in de fashionwereld hebben. Als dat gebeurt is het niet alleen leuk voor ons maar ook een grote stap voor heel veel anderen.’

Ken of ben jij iemand met een verhaal voor Humans of HR? We horen het graag! Stuur een mailtje naar profielen@hr.nl

Tekst en foto: Wietse Pottjewijd

Gepubliceerd: 18 February 2022 • Humans of Hogeschool Rotterdam

Humans of HR

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top