Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
15 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Jennifer Schoolenberg is vierdejaarsstudent aan de opleiding social work. Ze schrijft het liefst over de belevenissen die het hbo met zich meebrengt, geeft ‘tips and tricks’, maar durft ook haar mening te geven wanneer daar het moment voor is.

Foto: Paul van der Blom

Recente blogs

Recente artikelen

Blog

Aapje aan het roer

Gepubliceerd: 13 January 2022 • Leestijd: 2 minuten en 1 seconden • Jennifer

Met een kokend stel hersens raas ik over het toetsenbord van mijn laptop. Een paar keer vloog het ding bijna door het raam heen of door de kamer. Een blik op de klok vertelt me dat ik nog 8 uur de tijd heb om dit mega-verslag in te leveren. En dan moet ik ook al die bronnen nog. Arghhhh.

Als ik een grote deadline heb, heb ik altijd een ritueel. Ik schrijf mijn verslagen in bed. Daar heb ik rust en raak ik niet afgeleid. Soms lig ik dan wel een hele dag in bed en kom ik er alleen uit voor een glaasje water. Aan het eind van de dag heb ik natuurlijk verkrampte spieren, maar heb ik het wel af. Na zo’n bed-studeer-dag voel ik me vies en wil ik het studeren achter me laten. Ik verschoon dan mijn bed, pak een schone pyjama, laat het bad vollopen en doe een maskertje op. Pas daarna voel ik me weer mens. Gek eigenlijk dat een deadline zoveel met je doet! Die deadline voelt voor mij echt als alles of niets.

Wie weleens een Ted Talk gezien heeft, kent misschien de video over deadlines van Tim Urban. In de eerste maand van mijn studie liet mijn mentor ons dit filmpje zien. Het is grappig en zo herkenbaar. Sindsdien kijk ik anders tegen deadlines aan. Kortgezegd zit er in je hersenen een poppetje dat slimme keuzes maakt en op tijd begint aan een opdracht. Daarnaast staat een aapje dat directe behoeftebevrediging nodig heeft. Bij mensen die veel uitstellen neemt het aapje de leiding over. Je gaat bijvoorbeeld eerst even een appje sturen en scrolt vervolgens even door TikTok om te eindigen bij een Netflix-serie. Voor je het weet, is er weer een dag minder voor het verslag. Het enige wat het aapje wil, is leuke en makkelijke dingen doen. Maar de dingen die het aapje wil, zijn niet leuk als je je schuldig voelt omdat je eigenlijk aan je opdracht zou moeten zitten. Zoals mijn leerkracht toen zei: als je iets doet, doe het dan voor 100%. Ga óf volledig aan je verslag zitten óf ga volledig ontspannen – zonder aan die opdracht te denken.

Uiteindelijk zijn er honderden manieren om met deadline(stress) om te gaan. Mocht je net begonnen zijn met studeren (of jouw strategie nog niet gevonden hebben) dan raad ik je aan te experimenteren. Als je altijd uitstelt, probeer dan eens op tijd te beginnen en maak een planning (waar je je aan houdt). Als je altijd heel vroeg begint en vervolgens alles moet aanpassen, omdat je toch weer wat nieuws wilt toevoegen, begin dan ietsje later. Werk af en toe samen en soms alleen om uit te zoeken wat bij jou past. Succes!

Disclaimer: dit blog is geschreven toen ik mijn reusachtige verslag nog niet af had. Doe dit thuis niet na. Er zijn geen aapjes gewond geraakt tijdens het schrijven van deze blog. Het toetsenbord doet het nog. En heb ik halverwege het schrijven nog drie Ted Talks gekeken? Ja.


Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente blogs

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top