Blog Menno: Taal maakt nog meer kapot dan geweld
Blog van MennoGepubliceerd: 7 days ago
Dankzij social media is de gemiddelde aandachtspanne van een student inmiddels hetzelfde als die van een wortel. Studenten vinden het steeds lastiger om zich langdurig en geconcentreerd met één taak bezig te houden.
Na het maken van een opdracht(je) zie ik ze snel naar hun mobiel grijpen voor een shotje dopamine. Ik word daar soms wel eens moedeloos van. Totdat ik studenten een voorlichting gaf over ondernemerschap.
Toen zag ik namelijk fonkelende ogen. Toen kwamen de geïnteresseerde vragen. Toen kwam de behoefte aan meer kennis. De studenten stonden opeens ààn, zoals dat heet. Het leek alsof ik een vat vol nieuwsgierigheid had aangeboord. En de mobieltjes bleven liggen.
Studenten gaan hard op ondernemerschap, en heus niet alleen omdat je er veel geld mee kan verdienen. Studenten hebben frisse ideeën, willen niet afhankelijk zijn van een baas, willen zelf hun werktijden bepalen, willen met hun producten de wereld mooier maken en willen graag bezig zijn met wat ze echt leuk vinden.
Er zijn zeer veel argumenten om het ondernemerschap bij onze studenten aan te moedigen. Ondernemerschap is immers een van de vijf belangrijkste thema’s in de toekomstige economie. RVO Nederland investeert in ondernemerschap in het onderwijs, onder meer via het O2LAB. De Erasmus Universiteit heeft Erasmus Enterprise en het Erasmus Centre for Entrepeneurship opgericht. Ook Saxion is volop bezig met incubators. Ondernemersvaardigheden zouden eigenlijk standaard in onze curricula moeten zitten. Immers, de wereld verandert en iedereen wordt de baas van z’n eigen arbeid. En het zou zonde zijn als we de innovatiekracht van onze studenten niet (genoeg) zouden kanaliseren.
Gelukkig heeft de hogeschool sinds maart 2020 de Startup Academy, waar studenten onder meer masterclasses kunnen volgen, hun netwerk uitbreiden en begeleiding krijgen. Waar studenten ondernemen kunnen combineren met studeren. De Startup Academy vervult een belangrijke functie binnen de hogeschool, op initiatief van het college van bestuur.
Ik ben trots dat ik deel uitmaak van dit team. Maar nog trotser ben ik op onze studenten, die een pitchwedstrijd bij de Quote winnen, investeringen binnenhalen, het leven van verlamde mensen veraangenamen, caloriearme cocktails of designmeubelen verkopen of gaan pitchen in een overvol Beatrixtheater. Duimen jullie morgenmiddag met me mee voor Marit, Julia en Ricardo, die Rotterdam vertegenwoordigen en misschien wel de beste student-ondernemers van heel Nederland worden?
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Geweldig Okke! En eens, het begrip ondernemerschap is veel breder dan enkel i.h.k.v. economie en handel. Goed dat we er als HR ruimte aan geven.
Ik denk dat ondernemerschap zeker een grote motivator voor een deel van de studenten kan zijn, al helemaal voor studenten aan de Rotterdam Academy of de Rotterdam Business School. Maar het is wel belangrijk in te zien dat dit maar een deel van de studenten is. Netwerken en pitchwedstrijden zijn activiteiten die extroverte mensen een stuk beter liggen dan introverte mensen. Ze hebben een sterk competitief karakter, waar sommige studenten zich prettiger voelen in een collaboratieve omgeving. Natuurlijk is het ook voor de verlegen student belangrijk om te leren netwerken en met zelfvertrouwen een pitch te kunnen geven. Maar ik denk dat het wel belangrijk is om voor verschillende soorten studenten ook verschillende rollen en activiteiten te bieden die bij hun persoonlijkheid aansluit.