Blog Floren: Oost, West: Europa best
Blog van FlorenGepubliceerd: 3 days ago
Heb je ooit meegemaakt dat iemand op werk, school of stage jou flink onderschatte? Kon je dat maar niet begrijpen of vond je het onterecht? Misschien vroeg je jezelf zelfs af waarom diegene jou onderschatte, in plaats van steunde. Ik snap het! Het goede nieuws: je kunt er iets aan doen.
Als mensen je onderschatten, is dat natuurlijk vervelend. Het kan een stuk moeilijker zijn om positief te blijven en het voelt gewoon niet fijn. Dat is volkomen begrijpelijk. Maar nu ga ik je een harde waarheid vertellen. Niet schrikken. Als mensen om je heen jou (te) vaak onderschatten, dan bestaat er een kans dat je niet uitblinkt in wat je doet. Ze zeggen ook wel: ‘Be so good they can’t ignore you’. De meeste mensen op deze wereld zijn in mijn ogen – met alle respect – ‘gemiddeld’ in wat ze doen. Ben je heel goed in iets en heb je de juiste skills, dan merken anderen dat.
Maar er kan nog iets anders aan de hand zijn. Dat je wel goed bent in wat je doet, maar dat je jezelf slecht kan verkopen. Je bent dus een ‘doener’, maar een slechte ‘verkoper’ van je eigen expertise, ervaring, skills en kennis. Mensen meekrijgen met jouw ideeën vind je vaak nog lastig. Je bent dan goed in iets wat mensen (nog) niet weten.
Het uitvoeren van een bepaalde taak is één ding, maar jezelf en je ideeën kunnen verkopen is totaal iets anders. Vroeger dacht ik: als ik ergens goed in ben, dan kan ik dat toch automatisch goed verkopen en het makkelijk aan de mensen om me heen overbrengen? Maar dat is dus niet zo!
Mijn tip dus aan jou is om jezelf goed te leren verkopen. Ontwikkel je op dat vlak. Daar zijn natuurlijk verschillende manieren voor. Zoals het volgen van een keuzevak binnen de Hogeschool Rotterdam of een onlinecursus Personal Branding. Nog beter is het om gewoon zo veel mogelijk in de praktijk te oefenen. Met het laatste ben ik nu zelf bezig. Learning by doing is een manier die bij mij past om een nieuwe skill te leren of mezelf ergens verder in te ontwikkelen. Grote kans dat dit voor jou ook zo is.
Ik zie het zo: tegenwoordig is iedereen net een merk. Jij bent een merk en ik ben een merk. De sleutel is om je merk aan de buitenwereld te kunnen verkopen en anderen te overtuigen van jouw competenties. Wat voor merk ben jij? Werk je merk uit, ga ermee aan de slag en je zult zien dat je minder vaak wordt onderschat. Ik houd bijvoorbeeld voor mezelf op mijn LinkedIn-profiel bij waar ik allemaal goed in ben, maar ook zodat het zichtbaar blijft voor de buitenwereld.
En als laatste: onderschat vooral jezelf niet, ook al doen mensen om je heen dat wel. Blijf in jezelf geloven en werk hard, totdat je hebt bereikt wat je wilde bereiken.
Laat een reactie achter
Spelregels
De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.
Lees hier alle details over onze spelregels.
Back to Top