Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
25 november 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Photo of author

Okke de Jong is hogeschooldocent en coördinator van het Excellentieprogramma van de Rotterdam Academy. Daarnaast is hij startup coach voor de Startup Academy. Hij schrijft graag over zijn studenten, de vele facetten van het docentschap en zichzelf. Eerdere blogs van Okke vind je hier. 

Foto: Paul van der Blom

Recente blogs

Recente artikelen

Blog

De essentie van het onderwijs staat voor de klas

Gepubliceerd: 7 November 2022 • Leestijd: 1 minuten en 38 seconden • Okke

Na bijna tien jaar in het onderwijs verbaast het me hoe weinig ik eigenlijk voor de klas sta. In de loop der jaren ben ik steeds minder les gaan geven. Alle zaken rondom het lesgeven vragen steeds meer aandacht. En dat is een bedenkelijke zaak.

Studenten hebben geen idee wat docenten allemaal achter de schermen doen. Waarschijnlijk denken ze dat wij eindeloos koffie zitten te leuten, tussen lessen door. Maar dat is niet waar. We zijn heel erg druk, met eindeloos veel dingen.

Lesontwikkeling, kalibraties en overleg binnen vakteams zijn zeer nuttige zaken. Want dit komt direct ten goede aan de leskwaliteit. Maar we doen oneindig veel méér. Zo zijn er verschillende commissies waar we tijd aan besteden: de opleidingscommissie (voor inspraak) , de werkveldcommissie (voor input vanuit het werkveld), de toetscommissie (die toetsen controleert) en de curriculumcommissie (voor de samenhang van het gehele curriculum). We onderhouden contact met vooropleidingen, vervolgopleidingen en stagebedrijven in Rotterdam. We werven nieuwe studenten tijdens open dagen en proefstudeerdagen. We organiseren samenwerkingen met onze partners in het buitenland. We coördineren afstudeerstages.

Nieuwe collega’s moeten ingewerkt worden. We moeten onszelf continu professionaliseren met cursussen, congressen en trainingen. De introductie en de praktijkweek moeten georganiseerd worden. We wisselen kennis uit met andere instituten en kenniscentra. We geven keuzevakken. Zetten nieuwe opleidingen op. Houden de vakliteratuur bij. We houden LinkedIn in de gaten voor nieuwe ontwikkelingen. We oefenen medezeggenschap uit. Organiseren intervisies, kijken bij elkaar in de les. We regelen veel leuke dingen naast de studie: schrijfwedstrijden, gastcolleges, podcasts, kennisclips, blogs, sinterklaasfeesten en kerstontbijtjes. We begeleiden afstudeerders en hogerejaars. Houden onze communicatiekanalen bij, beantwoorden vragen van studenten, zoeken zaken uit. We houden elkaar op de hoogte van het welzijn van onze studenten. We lezen en schrijven beleidsstukken. We vergaderen, nog steeds te veel. En, misschien wel de kloterigste klus: we kijken toetsen en portfolio’s na. Ik ken geen enkele docent die nakijkwerk leuk vindt. Maar het moet wel gebeuren.

Het is dus allemaal nuttig, wat we doen. Sommigen dingen zijn nuttiger dan andere, maar niets is onzinnig. En toch ben ik liever veel meer met studenten bezig: grappen maken, kletsen, kennis overdragen, hun verhalen aanhoren, lachen om hun dappere vrolijkheid, hun open blik bewonderen. Daar krijg ik namelijk heel veel energie van. Dat is waar het om draait: de student. In de klas staan is de essentie van lesgeven. De rest, hoe nuttig ook, is bijzaak. Zullen we dat alsjeblieft niet vergeten?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente blogs

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top