Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
26 mei 2022

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Bieke Stienstra

‘De grootste kick krijg ik als ik zelf iets heb ontworpen en het een echte bestseller wordt’

Bieke Stienstra is vierdejaars commerciële economie en heeft een goedlopende webshop opgezet. ‘Ik begon vanuit mijn huiskamer, daarna heb ik een slaapkamer omgetoverd tot kantoor, en op dit moment heb ik een echt kantoor.’

‘Het ondernemen is meer werk dan de studie. Gelukkig kan ik die twee dingen goed combineren. Ik heb nu de kans gekregen om af te studeren binnen mijn eigen bedrijf. Een stuk of acht anderen doen dat ook. Elke dinsdag moeten we naar school komen en bespreken we even hoe onze week is verlopen en krijgen we interne begeleiding. De rest van de dagen werken we gewoon aan ons bedrijf.’

‘Ik heb nu de kans gekregen om af te studeren binnen mijn eigen bedrijf.’

‘Fashiontiger is een online webshop met kleding voor meiden van dertien tot vijfentwintig jaar. Voordat ik begon met het bedrijf vond ik het al leuk om kleding te verkopen via United Wardrobe, dat inmiddels is overgenomen door Vinted. Zonder echt een plan te hebben, had ik een keer wat ingekocht om weer te verkopen. Van de winst ben ik weer nieuwe producten gaan inkopen en verkopen, zo werd het iets leuks voor erbij. Ik stopte met mijn baan als hostess bij Feyenoord en vanaf daar is het gaan groeien. Sinds twee jaar loopt het echt heel goed en vooral dit jaar weet ik soms echt niet waar ik mijn tijd vandaan moet halen.

‘Eerst verkocht ik alleen kleding via Instagram maar vanaf het begin van corona, de eerste week van de eerste lockdown, ben ik de webshop begonnen. Omdat niemand iets te doen had kreeg ik al snel veel bestellingen binnen. Ik begon vanuit mijn huiskamer, daarna heb ik een slaapkamer omgetoverd tot kantoor, en op dit moment heb ik een echt kantoor hier om de hoek bij Rivium.

‘Dit jaar weet ik soms echt niet waar ik mijn tijd vandaan moet halen.’

‘Social media is heel belangrijk voor mij. Op dit moment heb ik meer dan 35.000 volgers op Instagram en iets meer dan 15.000 op TikTok. Hierdoor krijg ik veel organische bestellingen van mensen die me volgen, zonder dat ik dus hoef te investeren in Facebookadvertenties of andere betaalde marketing. In het begin groeide het aantal volgers vooral door winacties, daarna door het inzetten van promotors. Dit zijn meiden uit mijn doelgroep die ook behoorlijk wat volgers hebben. Ik stuur ze een leuk pakketje met vier items en zij maken daarmee TikToks of foto’s. Het leuke is dat jonge meiden altijd heel erg enthousiast worden als ze iets nieuws zien. Ze vragen ook vaak wat iemand aan heeft, daarom werkt het heel goed om de kleding op deze manier te laten zien.

‘Ik stuur ze een leuk pakketje met vier items en zij maken daarmee TikToks of foto’s.’

‘Sommige promotors vragen geld maar dat werkt voor mijn gevoel niet zo goed. Een enthousiast persoon met wat minder volgers, is vaak beter dan iemand die minder enthousiast is maar wel heel veel volgers heeft. Authenticiteit vind ik heel belangrijk. Zo was er een meisje met drieduizend volgers die graag promotor wilde worden. Normaal doe ik dat eigenlijk alleen bij mij mensen met minstens tienduizend volgers, maar Ik zag haar potentie en omdat ze zo enthousiast was leek het me toch een goed idee. Inmiddels heeft ze zestigduizend volgers en stuur ik haar elke maand nog steeds een pakketje. Zij vind het echt leuk en dan zie je dat zo iemand ook echt een trouwe fan blijft.   

‘TikTok is echt booming op dit moment. Het geheim is veel posten want dan is de kans groter dat je op de For You-page terechtkomt die iedereen kan zien. Daar zit het viraleffect en als je viral gaat dan breid je uit. Dat is het leuke aan TikTok. Het algoritme van de pagina is ook aangepast op je interesses, dus ik krijg alleen maar meiden die van mode houden en andere webshops in mijn feed. Het is een niche waar ik ook steeds weer nieuwe meiden ontdek. Als ik bijvoorbeeld zie dat iemand veel wordt gevraagd naar de kleding die ze draagt, dan is het misschien handig om daar iets naartoe te sturen.

‘Het is een niche waar ik ook steeds weer nieuwe meiden ontdek.’

‘Over social media leer ik niet per se veel op school, het meeste heb ik vooral mezelf aangeleerd of van anderen afgekeken. Maar over de trucjes en de psychologie achter marketing leer ik natuurlijk wel veel, ik heb echt wel wat gehad aan de sales- en marketingvakken. Tijdens de minor Startup Runway kon ik ook superveel tijd besteden aan mijn bedrijf waardoor ik steeds meer kon opschalen. Voor het eerst had ik ook contact met allemaal andere studenten die ondernemen, de klas bestond uit zo’n vijfentwintig studenten die allemaal een eigen bedrijf hadden. Het was echt superleuk om elkaar te inspireren en te sparren met elkaar. We hebben nog steeds een groepsapp met elkaar.

‘Het werk is best een beetje verslavend. Als ik dan een negatief punt moet noemen dan zit het denk ik hierin. Ik ben er eigenlijk altijd wel mee bezig en ik kan me niet herinneren dat ik er een uur niet aan dacht. Het is nooit dat ik op een zondag mijn mobiel even helemaal weg kan doen, dat gaat gewoon niet. Mensen verwachten ook altijd dat je direct overal op reageert en snappen niet altijd dat er een team van echte mensen achter zit dat keihard werkt. Vroeger voelde het echt als een persoonlijke aanval als er over iets werd geklaagd, maar inmiddels kan ik daar beter mee omgaan.  

‘Het is nooit dat ik op een zondag mijn mobiel even helemaal weg kan doen.’

‘De grootste kick krijg ik als ik zelf iets heb ontworpen en het een echte bestseller wordt. Vroeger maakte ik van die topmodeltekeningen, en het voelt alsof zo’n tekening tot leven komt als mensen er gewoon echt mee ziet lopen. Ik heb ook een aantal keren een pop-upstore gehad waar heel veel meiden op afkwamen die echt superenthousiast waren. Dat gaf ook echt een kick, na afloop was ik helemaal overdonderd. Online zie je meestal alleen een profielfoto op een Instagramprofiel dat achter een slotje zit. Het is dus leuk om je klanten een keer in het echt te zien.

‘Uiteindelijk is mijn doel om als een digital nomad vanuit allerlei plekken in de wereld te werken. Als afstudeerproject ben ik nu de Franse markt aan het onderzoeken. Als ik in Frankrijk ben zie ik meiden in dezelfde stijl rondlopen als wat ik verkoop. Ik krijg al bestellingen uit Frankrijk en wil kijken of daar nou echt een markt is, zodat ik kan opschalen en adverteren om daar bekender te worden.’

Ken jij of ben jij iemand die met zijn/haar verhaal op Humans of HR thuishoort? Stuur een mailtje naar profielen@hr.nl om een afspraak te maken.

Tekst en foto: Wietse Pottjewijd

Gepubliceerd: 25 March 2022 • Humans of Hogeschool Rotterdam

Humans of HR

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de persoon spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Back to Top