Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
25 april 2024

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Waarom steekt de HR zoveel energie in de Strategische Agenda? 

Gepubliceerd: 12 April 2022 • Leestijd: 3 minuten en 44 seconden • Nieuws Dit artikel is meer dan een jaar oud.

‘College Tours’, een bijna 800 bladzijden dikke bundel met toekomstverkenningen en vijf werkgroepen die adviezen over verschillende thema’s uitwerken: het maken van de Strategisch Agenda van de HR mag wat tijd, geld en moeite kosten. Beleidsadviseur Daan Gijsbertse en collegevoorzitter Ron Bormans leggen uit waarom.

Fragment van de voorpagina van het visiedocument 'Hoger onderwijs in 2030'

De Strategische Agenda is een visiedocument waarvan de speerpunten bij de jaaropening  worden gepresenteerd en waarin staat hoe de HR de komende jaren wil inspelen op maatschappelijke veranderingen. ‘We moeten ons steeds blijven afvragen: doen we de goede dingen?’, zegt Gijsbertse. En daarbij gaat het niet per se alleen over die agenda die in september verschijnt. Gijsbertse: ‘De nadruk ligt ook op het proces er naartoe.’ 

Meer inzetten op masteronderwijs?

Bormans geeft als voorbeeld de tendens dat vwo’ers het hbo steeds minder aantrekkelijk vinden en dat meer studenten naar de universiteit gaan. ‘Als je dat ziet, kun je je afvragen of je dat moet laten gebeuren. Als je het geen goede ontwikkeling vindt, dan zouden we meer kunnen inzetten op masteronderwijs, dat aantrekkelijk zou moeten zijn voor vwo’ers. Daar wijzen mensen ons dan op tijdens die College Tours.’ 

Over dat onderwerp wordt dan verder nagedacht. Bormans: ‘Een antwoord daarop zou kunnen zijn dat we in de nieuw agenda inzetten op versterking van ons masterassortiment.’

‘Er zijn simpelweg niet genoeg kinderen’

Een ander onderwerp dat onder andere tijdens de College Tours aan bod kwam was de focus die op de HR nu nog ligt op het voltijds onderwijs. Bormans: ‘We zijn echt een voltijds instituut maar op de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld in de zorg en de techniek, wordt overal gezegd: lever meer mensen! Dat is een onoplosbaar vraagstuk als je naar de prognoses van het aantal studenten kijkt, er zijn simpelweg niet genoeg kinderen.

‘Misschien moeten we een aparte hogeschool, zoiets als de RAC, in het leven roepen voor deeltijdonderwijs?’

‘Het aantal studenten op peil houden kan wel als je kiest voor leven lang leren, voor meer flexibiliteit, onderwijs in deeltijd. Misschien moeten we een aparte hogeschool, zoiets als de RAC, in het leven roepen voor deeltijdonderwijs? Daarover moeten we verder het gesprek voeren.’

‘Opleidingen willen meer samenwerken’

De gesprekken over de Strategische Agenda zorgen ook voor verbindingen tussen mensen van verschillende opleidingen en kenniscentra, vertelt Gijsbertse. ‘Bijvoorbeeld over het onderwerp energietransitie. Er ontstaan gesprekken over hoe de opleidingen elkaar kunnen aanvullen en helpen, en op wat voor manier de hogeschool daarin kan ondersteunen en faciliteren.’  

Die verbindingen en samenwerkingen stellen de eerdere Hogeschool Rotterdam-strategie van decentralisatie, en ‘het moet binnen de opleiding gebeuren’ een beetje ter discussie, geeft Bormans aan. ‘Die manier van denken zit een beetje aan z’n grens. Opleidingen willen meer samenwerken, ook omdat vraagstukken niet altijd te vangen zijn in één opleiding. We zullen altijd leunen op de opleidingen maar worden wel uitgedaagd om dat te verrijken met samenwerkingen tussen opleidingen en kenniscentra.’  

‘Vakdocenten meer in het werkveld actief’

De veranderingen in de maatschappij en meer specifiek in onderwijsland maken het noodzakelijk om steeds te blijven nadenken of de HR nog wel goed bezig is. Het hele proces dat aan de Strategische Agenda voorafgaat, helpt daarbij. Bormans: ‘Het bieden van goed onderwijs en onderzoek is uiteraard de kernwaarde, maar je moet je steeds afvragen hoe je dat doet. Leveren onze technische opleidingen bijvoorbeeld wel de mensen af die iets kunnen met de energiecrisis?’ 

‘Leveren onze technische opleidingen bijvoorbeeld wel de mensen af die iets kunnen met de energiecrisis?’ 

In de vorige in 2016 gepresenteerde Strategische Agenda was een belangrijke rol weggelegd voor contextrijk onderwijs. En dat is terug te zien hoe het onderwijs de afgelopen periode is ingericht, ziet Gijsbertse. ‘Dat is goed gelukt. Zie de vakdocenten die bij het onderwijs meer in het werkveld actief zijn. En kijk naar EMI (Expertisecentrum Maatschappelijke Innovatie) dat met studenten praktijkvraagstukken oppakt in Rotterdam Zuid. Daar wordt het onderwijs beter van.’ 

Basiskwaliteit weer op niveau

De Strategische Agenda ging ook heel erg over de basiskwaliteit van het onderwijs, schetst Bormans. ‘Dat was in de jaren dat de HR het niet goed deed in bijvoorbeeld de Keuzegids. Inmiddels zijn we een leuke middenmoter geworden, iets wat grote hogescholen uit de Randstad normaliter nooit halen. We zijn terug op niveau. Ook het WBO laat mooie cijfers zien; we zijn een stabielere hogeschool geworden met een goeie basiskwaliteit. Uiteraard komt dat niet alleen door de Strategische Agenda.’ 

Dat is nodig ook, zeker als opleidingen en kenniscentra meer willen samenwerken en baat hebben bij (elkaars) basiskwaliteit.  

Werkgroepen en gesprekstafels

De Strategische Agenda van 2022 is afgelopen tijd besproken in vijf werkgroepen met evenveel strategische vraagstukken. Werkgroep 1 richt zich op de rol van de HR in de moderne samenleving met een veranderende arbeidsmarkt en aandacht voor inclusiviteit en burgerschap. In werkgroep 2 is er aandacht voor onderzoek en onderwijs en het eerdergenoemde belang om meer samen te werken. Onderwijskwaliteit is het onderwerp van werkgroep 3, werkgroep 4 richt zich onder andere op leven lang ontwikkelen en op studeren naast je werk. Werkgroep 5 tenslotte gaat over hoe de Strategische Agenda daadwerkelijk wordt uitgevoerd. 

In de werkgroepen zijn tot nu toe veel interne deskundigen, betrokkenen en studenten geraadpleegd. Maar nu wordt iedereen gevraagd om mee te denken. Deze week zijn er zogenoemde gesprekstafels online gekomen (Op Hint, intranet van de HR). In verschillende digitale fora kunnen studenten en medewerkers reageren op dat wat er tot nu toe bedacht is wat betreft de Strategische Agenda.  

Tekst: Jos van Nierop
Illustratie: HR

 Profielen, het onafhankelijke nieuwsmedium van de Hogeschool Rotterdam, deelt wekelijks artikelen op Linkedin. Ben jij onze nieuwe connectie?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente artikelen

Recente reacties

Reacties

Laat een reactie achter

Comments are closed.

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Comments worden door de redactie gemodereerd. 's Avonds en in het weekend gebeurt dat niet standaard, en kan het dus langer duren voor je opmerking online komt.
  2. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  3. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  4. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  5. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  6. Geen commerciële boodschappen.
  7. Niet op de persoon spelen.
  8. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  9. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  10. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top