Ga direct naar inhoud
Profielen | Profielen translated
13 augustus 2022

Zwart logo Profielen

Onafhankelijk nieuws van de Hogeschool Rotterdam

Deeltijdonderwijs: wat je al weet, hoef je straks niet meer te leren

Gepubliceerd: 29 June 2022 • Leestijd: 1 minuten en 37 seconden • Nieuws

Alle vakken volgen terwijl je de stof allang beheerst? In het deeltijdonderwijs hoeft dat straks niet meer. Van minister Dijkgraaf mogen deeltijdopleidingen van hogescholen en universiteiten ‘flexibeler’ worden, maar voltijdopleidingen nog niet.

Eind deze maand loopt het in 2016 gestarte ‘experiment leeruitkomsten’ af dat bedoeld was om het kwijnende deeltijdonderwijs nieuw leven in te blazen. Er deden vijftien bekostigde en zes niet-bekostigde hogescholen aan mee met in totaal 400 deeltijd- en duale opleidingen.

Studenten mogen er zelf weten hoe en in welk tempo ze het eindniveau (de ‘leeruitkomsten’) behalen. Soms zijn enkele vakken verplicht of alleen de practica. Wat ze al beheersen hoeven ze niet meer te leren.

Experiment verlengen

Uit een evaluatie bleek vorig jaar dat de hogescholen enthousiast waren over het experiment, maar dat er nog wel een slag gemaakt moest worden. Veel docenten moesten nog wennen aan ‘het uit handen geven van de regie’ en aan ‘de overstap naar een rol als studiebegeleider’.

Het kabinet wil de flexibilisering graag wettelijk verankeren, maar de Afdeling advisering van de Raad van State had bedenkingen bij de eerste versie van het wetsvoorstel. De evaluatie van het experiment, dat op 30 juni afloopt, zou te vroeg komen voor uitspraken over het eindniveau van de afgestudeerden. Daarom adviseert de Afdeling om het experiment te verlengen, en pas daarna te bekijken of het kan worden uitgebreid naar het universitaire onderwijs en naar de voltijdse opleidingen.

Minister wil experiment ook op universiteiten

Minister Dijkgraaf volgt dat advies deels op, blijkt uit zijn reactie. Voor een uitbreiding naar de voltijdopleidingen vindt ook hij het nog te vroeg, temeer omdat daar nog niet mee geëxperimenteerd is.

Maar hij ziet geen bezwaar in een uitbreiding van het experiment naar de deeltijd- en duale opleidingen van universiteiten. Volgens Dijkgraaf is de studentenpopulatie in het wo net zo divers als in het hbo. Er is wat hem betreft geen reden om aan te nemen ‘dat wo-studenten niet in staat zouden zijn tot meer regie op het eigen opleidingstraject’.

Veel studenten kiezen toch reguliere route

Verder benadrukt Dijkgraaf dat instellingen in het wetsvoorstel veel ruimte krijgen om zelf te bepalen hoe flexibel de opleidingen worden.

De instelling blijft wel verplicht om een reguliere leerroute aan te bieden. Uit het experiment blijkt dat veel studenten voor die route kiezen. Alleen studenten die het echt willen en kunnen – in de praktijk meestal de ouderejaars – zullen een persoonlijke leerroute kiezen.

Tekst: HOP, Hein Cuppen

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Recente artikelen

Reacties

Laat een reactie achter

 

Spelregels

De redactie waardeert het als je onder je eigen naam reageert.

  1. Houd het netjes, beschaafd, vriendelijk en respectvol. Niet vloeken of schelden.
  2. Dwaal niet af van het onderwerp (blijf ‘on topic’).
  3. Wees kort, duidelijk en maak een punt.
  4. Gebruik argumenten, geen uitroepen.
  5. Geen commerciële boodschappen.
  6. Niet op de persoon spelen.
  7. Niet discrimineren, aanzetten tot haat of oproepen tot geweld (ook niet voor de grap).
  8. Van bezoekers die een reactie achterlaten op de site wordt automatisch het IP-adres opgeslagen.
  9. De redactie geeft reacties die dreigende taal bevatten door aan de veiligheidscoördinator van de Hogeschool Rotterdam.

Lees hier alle details over onze spelregels.

Aanbevolen door de redactie

Back to Top